„KSIĘGA DŻUNGLI” na motywach opowiadań RUDYARDA KIPLINGA
- Scenariusz, teksty piosenek i reżyseria – Jakub Szydłowski
- Muzyka, aranżacje i kierownictwo muzyczne – Jakub Lubowicz
- Charakteryzacja i kostiumy – Dorota Sabak
- Scenografia i oświetlenie – Grzegorz Policiński
- Choreografia – Agnieszka Brańska
- Przygotowanie wokalne – Lena Zuchniak
- Projekcje – Tomasz Grimm
- Kierownictwo produkcji – Ewa Bara
- Menedżer NOVEJ Sceny – Paulina Stawiska
Występują:
- Mowgli / Żaba – Jan Szydłowski / Filip Rogowski / Michał Rosiński / Jan Pisera
- Bagheera - Czarna Pantera – Ewa Lachowicz / Marta Wiejak
- Matka Wilczyca – Marta Wiejak / Ewa Lachowicz
- Kaa - Pyton Skalisty – Grzegorz Pierczyński / Paweł Kubat
- Ojciec Wilk – Paweł Kubat / Grzegorz Pierczyński
- Miś Podhalański – Wojciech Dmochowski / Krzysztof Cybiński
- Akela Wódz Wilków – Krzysztof Cybiński / Wojciech Dmochowski
- Shere Khan - Tygrys Albinos – Jakub Szydłowski / Konrad Darocha
- Tabaka - Szakal – Paweł Strymiński / Wiktor Korzeniowski
- Rodzicom głosów użyczyli – Joanna Węgrzynowska-Cybińska i Tomasz Steciuk
premiera: 19 listopada 2016 roku
Teatr Muzyczny ROMA NOVA Scena - Dyrektor: Wojciech Kępczyński
W sobotę 19 listopada br. na NOVEJ Scenie Teatru Muzycznego ROMA odbędzie się premiera spektaklu muzycznego „Księga dżungli”, opartego na motywach opowiadań Rudyarda Kiplinga.
Przedstawienie przeznaczone jest dla młodych widzów.
– NOVA Scena z widownią na 150 osób jest w Teatrze Muzycznym ROMA swoistym kontrapunktem dla tego, co pokazujemy na Dużej Scenie – mówi dyrektor Teatru, Wojciech Kępczyński.
– Mamy tu kilka nurtów działalności: to kameralne spektakle muzyczne dla dorosłych jak „Pięć ostatnich lat” czy „Tuwim dla dorosłych”, fantastyczny cykl koncertów „Dobry Wieczór Jazz” i oczywiście cieszące się ogromnym powodzeniem spektakle dla dzieci, czyli tytuły takie jak „Alicja w Krainie Czarów”, „Mały książę” i „Adonis ma gościa”. Bardzo się cieszę, że do tych tytułów dołączy teraz jeszcze „Księga dżungli”.
– To już drugie przedstawienie, które mam przyjemność przygotowywać na NOVEJ Scenie TM ROMA – mówi Jakub Szydłowski, reżyser spektaklu, a zarazem autor scenariusza i tekstów piosenek. – Tytułowa dżungla to współczesny świat dorosłych, na który staram się spojrzeć oczami dzieci. Chciałbym pokazać to, co jest w nim piękne, ale i to, co może stanowić zagrożenie i wspólnie poszukać odpowiedzi na pytania, jak młody człowiek może odnaleźć się w różnych sytuacjach.
– Prawdziwa dżungla jest niezwykle różnorodna i tę właśnie różnorodność starałem się oddać w muzyce – dodaje Jakub Lubowicz, kompozytor i jednocześnie kierownik muzyczny spektaklu. – Mamy tu do czynienia z łączeniem różnych stylistyk, od muzyki elektronicznej aż do folkloru podhalańskiego. To jest to, co zawsze najbardziej mnie interesuje: stworzenie do spektaklu teatralnego takich utworów, które przy swoim ogromnym zróżnicowaniu będą się wzajemnie uzupełniały i stanowić będą harmonijną całość.
W roli głównego bohatera – Mowgliego/Żaby – na zmianę występować będą czterej chłopcy w wieku 9-12 lat, którzy zostali wybrani w otwartych castingach: Jan Szydłowski, Filip Rogowski, Jan Pisera i Michał Rosiński. Ten ostatni już występował na scenie w spektaklu „Deszczowa piosenka” w TM ROMA. Dla pozostałej trójki jest to teatralny debiut.
Do końca bieżącego roku spektakl zostanie zagrany 23 razy. Repertuar na kolejne miesiące już wkrótce pojawi się na stronie Teatru: www.teatrroma.pl
KILKA SŁÓW OD REŻYSERA I AUTORA
– Tato, tato, co to za pan? Czy to jest żulek?
– A co to znaczy: żulek?
– To taki co się zagapił… żeby nie pracować jak inni, to jeździ sobie w autobusie bez biletu.
– Tato, a czemu ci… kibole tak innych nie lubią?
– A jak sądzisz?
– Bo tamci drudzy mają ładniejsze szaliki?
– Tatusiu, dlaczego taki polityk to tylko się kłóci i kłóci?
– A kto to jest polityk?
– To taki pan co chce rządzić światem.
– A po co mu to całe rządzenie?
– Dobre pytanie, tatusiu.
Czasami przy śniadaniu o 7 rano moja pięcioletnia córka prowokuje rozmowy na tematydorosłe. Coś tam zasłyszała w wiadomościach albo wyłowiła z rozmów rodziców i ich znajomych.
Szybko zorientowała się, że niekoniecznie to, co dorośli twierdzą na swój temat, pokrywa się z tym, co naprawdę się dzieje.
Kiedy byłem dzieckiem mama czytała mi „Księgę dżungli” – i to na pewno kilka razy. Pamiętam, jak z rozpalonym czołem przeobrażałem się w wyobraźni w tego chłopca, który musiał tak szybko dorosnąć. W peerelowskiej telewizji podobnych emocji dostarczali mi tylko „Czterej pancerni”, ale Janek Kos był jednak dorosły, więc o pełnym utożsamieniu nie mogło być mowy. Co innego Mowgli: samotny dzieciak wśród dzikich bestii. W jakiś niezrozumiały sposób potrafił poskromić wrogiego tygrysa i sprawić, by wataha wilków pokochała go i jadła mu z ręki.
Teraz sam jestem którymś tam wilkiem z watahy dorosłych. Warczymy na siebie i
szczekamy. Kiedy trzeba pokazujemy uległość, czasem potrafimy ugryźć. Najczęściej jednak wycofujemy się z podkulonym ogonem. Tylko nasze stado jest najważniejsze. Obce osobniki nie są mile widziane. Prawo dżungli? Ponoć niezmienne, ale…
Moja Juleczka od czasu do czasu ciekawskim wzrokiem i uchem zagląda do tej naszej dorosłej dżungli. Zamiast obwieszczać listy nakazów i rozporządzeń, chciałbym spojrzeć na świat z jej perspektywy. Czy się uda? Pewnie nie do końca. Ale sama rozmowa to już udany początek podróży.
Jakub Szydłowski
TEATR MUZYCZNY ROMA pod dyrekcją Wojciecha Kępczyńskiego to największa scena musicalowa w Polsce. Przez ostatnie niemal dwie dekady można było w ROMIE oglądać światową klasykę musicalową. Dzieła kompozytorów takich Andrew Lloyd Webber czy Claude-Michel Schönberg doczekały się tam autorskich inscenizacji typu „non-replica production”.
Na scenie przy ulicy Nowogrodzkiej w Warszawie wystawione zostały między innymi nie tylko trzy najpopularniejsze musicale w historii – „Koty”, „Upiór w Operze” i „Les Misérables” – ale także doskonale przyjęty rodzimy musical „Akademia Pana Kleksa”. Spektakle ROMY zawsze cieszą się ogromnym zainteresowaniem, czego dowodem niemal 700 000 widzów, którzy obejrzeli „Upiora w Operze”, czy zbliżająca się do liczby 400 000 publiczność ostatniej produkcji – musicalu „Mamma Mia!”.
TM ROMA to także Nova Scena z widownią na 150 miejsc, gdzie obecnie wystawiane są m.in. niezmiernie popularne przedstawienia dla dzieci („Alicja w Krainie Czarów”, „Mały książę”, „Adonis ma gościa”) i kameralne spektakle muzyczne dla dorosłych („Pięć ostatnich lat”, „Tuwim dla dorosłych”). Tam także od kilku lat gości jedyny w swoim rodzaju cykl koncertów „Dobry Wieczór Jazz”, którego opiekunem artystycznym jest Krzysztof Herdzin.