Jak zrezygnować z polisy ubezpieczeniowej?
Nikt nie lubi podpisywać cyrografów, zobowiązujących do dożywotniej współpracy. Bez względu na to, czego to dotyczy, wolimy mieć w tym zakresie pełną swobodę i w razie zmiany zdania, chcemy mieć możliwość rozwiązania umowy. Czy faktycznie mamy do tego prawo i jak to wygląda w praktyce? Przez całe swoje życie podpisujemy setki, jeśli nie tysiące różnych umów. Czasami nawet najdrobniejsze usługi tego wymagają. W takich sytuacjach warto szczegółowo zapoznać się z ich treścią i dowiedzieć się, czy mamy możliwość bezproblemowego wypowiedzenia takiej umowy. Nie zawsze jest to proste, a czasem wiąże się z niekorzystnymi dla nas konsekwencjami i następstwami. Brak wiedzy w tym temacie zdecydowanie szkodzi. Podpisując umowę z towarzystwem ubezpieczeniowym dotyczącą polisy na życie, nie zawsze mamy pewność, czy chcemy do końca swych dni współpracować z daną firmą. Co zatem powinniśmy zrobić, gdy zechcemy zrezygnować z ubezpieczenia?
1. Rezygnacja z polisy
Odstąpienie od polisy nie jest sprawą prostą. Może ono nastąpić w określonych sytuacjach. Po pierwsze: gdy okoliczności powodują, że dane towarzystwo ubezpieczeniowe nie zgadza się na zawarcie ubezpieczenia (wypowiedzenie umowy musi nastąpić w ciągu 30 dni od otrzymania informacji o przeciwwskazaniach). Po drugie: gdy polisa zawierana jest na okres nie dłuższy niż sześć miesięcy, osoba ubezpieczająca może zrezygnować w ciągu 30 dni, a gdy jest to przedsiębiorca – ma na to siedem dni (wypłata składki jest wtedy pomniejszona o okres ochrony). Po trzecie: gdy firma ubezpieczeniowa nie otrzymała należnej składki, ale ponosi już odpowiedzialność (wypowiedzenie umowy następuje wtedy z końcem okresu, w czasie którego miała być opłacona składka).
2. Zawieszenie polisy
Będąc niezadowolonym z polisy ubezpieczeniowej, nie musimy od razu z niej rezygnować. Istnieje jeszcze możliwość jej zawieszenia, czyli czasowe wstrzymanie wpłat. Towarzystwa ubezpieczeniowe pozwalają na podjęcie takich kroków, dzięki czemu ubezpieczający mogą dokładnie przeanalizować swoje potrzeby i dostosować do nich wysokość swojej polisy. Zazwyczaj jeden raz w ciągu roku można rozszerzyć lub zmniejszyć zakres ochrony ubezpieczeniowej – dotyczy to zarówno zmiany samej składki, jak również ryzyka dodatkowego lub sumy ubezpieczenia. Niektóre firmy zgadzają się także na częściowe wypłaty wartości polisy.
Ubezpieczyciele zazwyczaj odradzają całkowitą rezygnację z polis, bo w efekcie końcowym najwięcej traci na tym klient, który ponosi dodatkowe koszty związane z zawieraniem umowy z nową firmą. Zdaniem specjalistów, odstąpienie od ubezpieczenia powinno być rozwiązaniem ostatecznym i aby go uniknąć, należy poprosić agenta ubezpieczeniowego o sporządzenie na piśmie analizy kosztów i korzyści, wynikających z posiadania polisy w danym towarzystwie oraz tej, nad zakupem której się zastanawiamy. Tego typu dokument powinien być podpisany przez osobę, która go przygotowała, wraz z danymi kontaktowymi i numerem licencji.
3. Kiedy możemy odzyskać pieniądze z polisy?
Prawdopodobieństwo odzyskania pieniędzy z polisy zależy od kilku czynników. W przypadku, gdy polisa miała tzw. wartość wykupu, to istnieje szansa, że część wpłaconej kwoty możemy odzyskać. Polisa otrzymuje wartość wykupu po upływie około dwóch, trzech lat systematycznego wpłacania i dopiero wtedy można wybrać z niej pieniądze, gdy zdecydujemy się zrezygnować z ubezpieczenia. Niestety, kwota, jaką będziemy mogli wtedy wypłacić będzie niższa niż ta, którą wpłaciliśmy na polisę. Wiąże się to głównie z ponoszonymi kosztami, w związku z jej prowadzeniem, np. koszty ryzyka, opłata polisowa, wynagrodzenie agenta. Jednakże w sytuacji, gdy polisa była zawarta niedawno, oznacza to, że pieniądze nie osiągnęły żadnej wartości i nie będziemy mogli ich odzyskać.