Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (868 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Artykuł zweryfikowany przez eksperta: Mgr Kamila Drozd

Gdy dziecko skarży

Avatar placeholder
04.01.2015 11:11
Gdy dziecko skarży
Gdy dziecko skarży (Zdjęcie dziecka / Shutterstock)

„Bo on mnie bije!”, „Bo ona zabrała mi zabawkę!”, „Bo on mnie przezywa!” – takie oskarżenia padają pod adresem niejednego dziecka, a dorośli często nie wiedzą, jak mają zareagować. Zganić skarżypytę czy ukarać dziecko, na które doniesiono? Jak ma się do tego wychowanie dziecka? Etap skarżenia przechodzi każdy maluch. Dorośli jednak stoją często przed dylematem – co robić? Przecież skarga jest słuszna, ale nie wolno skarżyć. Sfrustrowani zaczynają się złościć i każą rozwiązać dzieciom sprawę między sobą. Jak reagować, gdy dziecko skarży? Dlaczego maluchy tak ochoczo skarżą na innych – rówieśników i rodzeństwo?

1. Przyczyny skarżenia

By móc skutecznie zainterweniować w sytuacji, kiedy dziecko skarży, należy na początku zdemaskować przyczyny skarżenia. Nie każde dziecko skarży z tych samych powodów i pobudek.

  • Dziecko skarży, bo czuje się sfrustrowane w sytuacji, kiedy nie dostało tego, czego chciało. Ma wówczas poczucie krzywdy i niesprawiedliwości, oczekując od rodzica albo osoby starszej wsparcia i pocieszenia.
  • Dziecko skarży, bo czuje, że zostało niesprawiedliwie potraktowane, np. przez kolegę z przedszkola albo rodzeństwo. Chce się wyżalić i znaleźć sojusznika w osobie mamy albo taty.
  • Dziecko skarży, bo chce się zemścić. Nie potrafi poradzić sobie w żaden inny sposób, więc pragnie wymierzyć sprawiedliwość rękami rodzica.
  • Dziecko skarży, bo chce wzmocnić swoją pozycję w rodzinie, pokazać, że jest lepsze od brata albo siostry, że respektuje zasady, które wprowadzili rodzice.
  • Dziecko skarży, bo chce być dostrzeżone, pragnie zwrócić na siebie uwagę.
  • Dziecko skarży z zawiści i zazdrości o to, że rodzic bardziej kocha rodzeństwo niż jego samego.
  • Dziecko skarży, bo chce świadomie podkopać czyjąś pozycję i zaszkodzić „rywalowi”.
  • Dziecko skarży, bo ma poczucie misji, by stać na straży poszanowania rodzicielskich zasad. Skoro tata mówił, że nie wolno bić, to nie bijemy. Kiedy ktoś łamie zasadę, należy niezwłocznie zawiadomić o tym starszych.

Maluchy odznaczają się myśleniem konkretnym – jeśli rodzic czegoś zabronił, to znaczy, że nie można lekceważyć tych zasad. Jeśli ktoś pozwoli sobie na łamanie ustalonych norm, maluch czuje się zagubiony i zdezorientowany. Chce przywrócić dawny porządek i zaczyna skarżyć, licząc na wsparcie rodziców. Tymczasem, dziwi się bardzo, kiedy nie tylko nie zostaje pochwalony za to, że zwrócił uwagę na łamanie rodzicielskich zasad przez brata czy siostrę, ale jeszcze dostaje reprymendę, że nie wolno skarżyć. Rodzice nie powinni złościć się na malca, kiedy skarży, ale zastanowić się nad powodami, dla których to robi. Nie ma chyba domu, w którym rodzeństwo by nie donosiło na siebie do rodziców. Dlaczego dzieci skarżą? Skarżypyty to konsekwencja sposobu wychowania przez rodziców.

Zobacz film: "W jaki sposób zmienia się zachowanie dziecka od drugiego roku życia?"

Jako dorośli sami socjalizujemy nasze pociechy, by przestrzegały zasad, były posłuszne, respektowały pewne konwenanse, reagowały na niewłaściwe zachowania innych. Nie dziwmy się zatem, że mały przedszkolak jest wyczulony na to, co wolno, a czego nie i zgodnie z sugestią starszych komunikuje o „nadużyciach” ze strony innych osób. Maluchy skarżą w imię dobrze spełnionego obowiązku i w poczuciu, że skarżąc, są dobrymi dziećmi. Wierzą, że spotkają się ze zrozumieniem i empatią rodzica, który weźmie ich stronę, ukarze niegodziwca, a ich pochwali. Taki system kar i nagród przecież funkcjonuje.

2. Jak reagować, gdy dziecko skarży?

Oto wskazówki, o których warto pamiętać w sytuacji, kiedy nasz szkrab skarży na rodzeństwo lub kolegów.

  • Przypatruj się postępowaniu własnego dziecka i spróbuj odkryć przyczynę, dlaczego maluch skarży – chce się zemścić, nie umie walczyć o swoje, poszukując wsparcia u dorosłego czy chce zwrócić na siebie uwagę, bo czuje się mniej kochany.
  • Nie ignoruj skarg dziecka od razu, krzycząc, że: „Nie wolno skarżyć!”. Być może sugestia malucha jest słuszna i nie donosi na kolegę, chcąc mu zaszkodzić, ale by uchronić go przed niebezpieczeństwem, np. kiedy dziecko wkłada drut do kontaktu.
  • Nie zbywaj dziecka słowami: „Radźcie sobie sami, mnie w to nie mieszajcie!”. Dziecko czuje się wówczas bezradne i zaniepokojone.
  • Nie wymierzaj bezmyślnie kary osobie, na którą doniesiono. Uczysz maluchy, że skarżenie jest sposobem na radzenie sobie ze swoimi frustracjami i dobrą metodą walki o swoje interesy.
  • Wysłuchaj dziecko, które skarży, otocz wsparciem i opieką, kiedy jest poszkodowane i wskaż na sposoby rozwiązania danej sytuacji, ale nie rób z malucha ofiary losu.
  • Nie stawaj się sojusznikiem żadnej ze stron. Z reguły druga osoba czuje się pokrzywdzona.
  • Zachęcaj dzieci do samodzielnego poszukiwania rozwiązań w konfliktowej sytuacji.
  • Zapewniaj dziecko, że jest w stanie samo poradzić sobie podczas kłótni z rodzeństwem, bez uciekania się do skarżenia.
  • Nazywaj uczucia skarżącego dziecka i udziel rady, jak może się zachować w danej sytuacji.
  • Komunikuj, które zasady obowiązują nadal i dlaczego nie interweniujesz, mimo słuszności skargi dziecka.
  • Nie bagatelizuj uczuć i emocji dziecka. Dla ciebie to bzdurny konflikt, dla malucha – poważna sprawa.
  • Traktuj sprawiedliwie swoje pociechy, wówczas minimalizujesz ilość donosów.
  • Zapewniaj o swoim wsparciu, miłości i pomocy, ale też o niezgodzie na to, by poprzez skarżenie można było krzywdzić innych.

Rodzic musi być bardzo czujny i wykazać się rodzicielskim rozsądkiem. Kiedy dziecko skarży, trzeba umieć znaleźć złoty środek między dawaniem wsparcia, udzielaniem rad a tym, by nie dać się wmanewrować w manipulacyjne zagrywki maluchów.

Następny artykuł: Metoda Tomatisa
Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze