Emocjonalny rozwój dziecka

Na początku dzieci sygnalizują swoje potrzeby za pomocą płaczu. Jednak w miarę wzrostu i rozwoju ich możliwości emocjonalne się poszerzają, co umożliwia im nabycie wielu umiejętności, które będą pomocne w dorosłym życiu. Rozwój emocjonalny dziecka obejmuje odczucia względem innych oraz samego siebie, a także umiejętność funkcjonowania w społeczeństwie. Rozwój dziecka w wieku szkolnym jest szczególnie dynamiczny, gdyż jest to czas, gdy dziecko ma większy kontakt z innymi osobami, zarówno nauczycielami, jak i rówieśnikami.

Emocjonalny rozwój dzieckaEmocjonalny rozwój dziecka
Źródło zdjęć: © 123rf

Emocjonalny rozwój dziecka w wieku wczesnoszkolnym

Do czasu osiągnięcia wieku szkolnego dzieci są już zdolne do samokontroli i współpracy z innymi. Są z siebie dumne za każdym razem, gdy zachowają się odpowiedzialnie. Na tym etapie rozwoju dziecka rodzice i nauczyciele mogą wzmacniać pożądane zachowania poprzez stosowanie systemu kar i nagród, np. chwalenie dziecka i podkreślanie, iż zachowało się bardzo dorośle w danej sytuacji.

Rozwój dziecka w wieku szkolnym to czas, gdy dziecko stawiane jest w nowych, obcych sytuacjach. W wielu z nich dziecko musi pokonać własne lęki i podjąć kolejne wyzwania. Dobrym rozwiązaniem jest pozwolenie dziecku, aby samo rozwiązywało problemy. Każde samodzielne rozwiązanie problemu to kolejny krok w kierunku emocjonalnej dojrzałości.

W wieku szkolnym dziecko zwiększa swoje zaufanie względem dorosłych, a jednocześnie zachowuje pewną grupkę osób dorosłych, które są mu szczególnie bliskie. Do grupy tej może zaliczać się między innymi ulubiony nauczyciel, którego dziecko darzy sympatią i zaufaniem. Wiek szkolny to również czas zwiększenia poczucia własnej wartości, jakie przychodzi wraz z poznawaniem nowych rzeczy i zdobywaniem kolejnych umiejętności. Dziecko staje się coraz bardziej świadome zarówno swoich talentów, jak i cech charakteru. Rozwój emocjonalny łączy się również z rozwojem języka używanego do określania uczuć i emocji.

Rozwój społeczny dziecka w wieku wczesnoszkolnym

Dziecko w wieku szkolnym uczy się interakcji z innymi. Rozwija również szerszy repertuar zdolności związanych z funkcjonowaniem w grupie (np. proponuje wspólną zabawę, włącza się do zadania, potrafi dzielić się z innymi). Współpraca z innymi staje się coraz bardziej złożona – dziecko bierze udział w grach, w których trzeba przestrzegać pewnych zasad, a także potrafi udawać kogoś innego odgrywając rolę w scence. Niezwykle ważne jest również zawieranie przyjaźni. Dziecko szuka akceptacji i potwierdzenia przyjaźni z innymi, chociaż może także formować grupki, aby móc wyłączyć z nich inne osoby. Rozwój społeczny związany jest również z rozszerzeniem zasobu słownictwa, które umożliwia wyrażenie świadomości, zrozumienia i troski względem odczuć innych osób. Co więcej, dziecko uczy się rozwiązywać konflikty poprzez negocjacje i dochodzenie do kompromisu.

Rozwój dziecka w wieku szkolnym jest możliwy dzięki częstemu kontaktowi dziecka z rówieśnikami i osobami dorosłymi, a także poprzez rozwój relacji z rodzicami i rodzeństwem. Jest to czas kształtowania osobowości dziecka, odkrywania własnych zdolności i rozwijania umiejętności.

Anna Świeboda

Wybrane dla Ciebie
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące