Eksperci i biznes łączą siły, by pomóc dzieciom się dogadywać. Efekt? Mądra bajka na trudne chwile
Kłótnie między dziećmi to codzienność – czasem o kredki, czasem o miejsce w ławce, a czasem o uwagę przyjaciół. Choć dla dorosłych mogą wydawać się drobiazgami, dla najmłodszych to ogromne emocje, z którymi nie zawsze potrafią sobie poradzić. Podobnie wygląda to również w okresie zmian, a taką jest z pewnością powrót do szkoły. Dlatego właśnie teraz Fundacja Zaczytani.org wraz z siecią Pepco stworzyły bajkę „Przyjaźń, kredki i robaki” – opowieść, która uczy dzieci, jak rozwiązywać konflikty.
Autorem historii jest Boguś Janiszewski. Bohaterka bajki, łasica Łucja, po wakacjach wraca do szkoły i odkrywa, że jej najlepsza przyjaciółka spędza czas z kimś innym. Zranione uczucia prowadzą do wybuchu złości i ucieczki, ale rozmowa z wychowawczynią pomaga jej zrozumieć, że za gniewem kryje się potrzeba bycia ważną i zauważoną.
Dlaczego to takie ważne? Jak podkreślają eksperci, konflikty są naturalną częścią relacji – także tych dziecięcych. Dzięki odpowiedniemu wsparciu najmłodsi mogą nauczyć się rozpoznawać emocje i mówić o swoich potrzebach, zamiast je tłumić. „Konflikt to nie porażka, ale początek rozmowy. W tej bajce pokazujemy, że z trudnej sytuacji może urodzić się coś dobrego – większa uważność, odwaga mówienia o potrzebach i nowa jakość przyjaźni” – mówi Agnieszka Machnicka, prezeska Fundacji Zaczytani.org.
Współpraca dla dobra najmłodszych
Działania edukacyjne wpisują się w długofalową misję Pepco, które wspiera projekty poprawiające dobrostan i bezpieczeństwo dzieci. „W Pepco od lat angażujemy się w inicjatywy, które rozwijają dziecięce talenty i wyobraźnię, wspierają umiejętności społeczne oraz poprawiają dobrostan i bezpieczeństwo najmłodszych. Projekt „Przyjaźń, kredki i robaki” jest nam szczególnie bliski, bo uczy dzieci otwartego mówienia o emocjach, słuchania siebie nawzajem i szukania porozumienia. Wierzymy, że takie działania mają ogromną wartość, ponieważ pomagają najmłodszym budować relacje oparte na wzajemnym zrozumieniu i szacunku. Bajka ma dla nas jeszcze jeden niezwykły walor, ponieważ jej wersję audio czytają wolontariusze – nasi pracownicy” – mówi Kasia Wilczewska, Head of Corporate Communication Pepco.
Premiera pełna emocji
Podczas premiery książki dzieci wysłuchały bajki, którą w podziale na role czytali pracownicy Pepco i ambasadorka projektu, Małgorzata Socha. Najmłodsi wzięli również udział w animacji bajkoterapeutycznej, podczas której ćwiczyli mówienie o swoich emocjach.
Bajka „Przyjaźń, kredki i robaki”, artykuł ekspercki oraz materiały edukacyjne są dostępne bezpłatnie na stronie Pepco: www.pepco.pl/kolekcje/bajka-psychoedukacyjna/ oraz na stronie Fundacji Zaczytani.org. Dodatkowo kody QR do pobrania materiałów znaleźć można również stacjonarnie w sklepach sieci do końca sierpnia. Publikacja to praktyczny zestaw narzędzi, które mogą pomóc dzieciom budować odporność emocjonalną, a rodzicom – lepiej zrozumieć świat dziecięcych przeżyć.