Dodawanie i odejmowanie. Jak w szybki sposób nauczyć dziecko tych działań?

Dodawanie i odejmowanie to podstawa matematyki, której maluchy uczą się w pierwszych latach edukacji. Wielu rodziców, gdy wspomina swoje doświadczenia z matematyką, zastanawia się, jak wesprzeć swoje dziecko, by proces nauki liczenia przyniósł odpowiednie efekty i przebiegał bez trudności. Jak nauczyć dziecko dodawania i odejmowania? Oto kilka pomocnych ćwiczeń!

Naukę dodawania i odejmowania możemy ćwiczyć z dzieckiem m.in. na liczydleNaukę dodawania i odejmowania możemy ćwiczyć z dzieckiem m.in. na liczydle
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
Ewa Rosiecka

Dlaczego matematyka jest taka ważna w życiu dziecka?

Matematycy i psychologowie udowadniają, że nauka matematyki jest bardzo ważna w rozwoju dziecka. Dlaczego? Przede wszystkim wspiera wszechstronny rozwój człowieka, a jednocześnie nazywana jest królową nauk.

Według specjalistów wczesna nauka matematyki daje szereg korzyści, takich jak m.in.:

Matematyka jest doskonałym treningiem dla umysłu do rozwiązywania pojawiających się w życiu trudności, tak drobnych, jak i poważniejszych. Warto zatem wdrożyć naukę matematyki od jak najmłodszych lat.

Dzieci szukają nowych doznań i uwielbiają poznawać świat - powinniśmy to wykorzystać i przez zabawy matematyczne kształtować te umiejętności, zapewniając maluchom w ten sposób właściwy rozwój.

Jak wytłumaczyć dziecku dodawanie i odejmowanie?

Jak zatem nauczyć malucha matematyki? Specjaliści od edukacji matematycznej małych dzieci uważają, że maluchy przychodzą na świat z pewnego rodzaju instynktem matematycznym i aby poszerzyć te zdolności, wystarczy jedynie nie przeszkadzać im w rozwoju.

W szkole podstawowej uczniowie mają za zadanie nauczyć się liczenia. Podstawowym zagadnieniem jest dodawanie i odejmowanie w zakresie 100.

Jak wytłumaczyć dziecku, co to jest dodawanie i odejmowanie? Warto zacząć od zabawy - umiejętność liczenia nie powinna opierać się na suchych faktach, a kojarzyć z czymś przyjemnym.

W przypadku dodawania dziecko powinno zrozumieć, że oznacza ono łączenie dwóch grup rzeczy lub liczb, aby uzyskać większą liczbę. Aby pokazać to dziecku, możemy użyć przedmiotów, takich jak klocki lub cukierki.

W przypadku odejmowania możemy wytłumaczyć dziecko, że jest to usuwanie jednej grupy rzeczy lub liczby z drugiej grupy, aby uzyskać wynik i że jest to odwrotność dodawania.

Dodawanie i odejmowanie - ćwiczenia

Oto kilka prostych sposobów, jak możemy ćwiczyć z dzieckiem dodawanie i odejmowanie.

Ćwiczenia na dodawanie

  • dodawanie przy użyciu palców - poproś dziecko, by podniosło jedną dłoń i policzyło palce na tej dłoni, następnie poproś je, aby podniosło drugą dłoń i policzyło palce na obu dłoniach razem, np. "Podnieś trzy palce na jednej dłoni i cztery palce na drugiej. Ile to jest razem?"
  • gry planszowe, takie jak "Warcaby" lub "Skrabble", mogą pomóc maluchowi w rozwijaniu umiejętności dodawania, gdy musi dodawać punkty lub przechodzić pionkami po planszy;
  • ćwiczenia na kalkulatorze - jeśli dziecko jest starsze, możesz dać mu prosty kalkulator i poprosić o rozwiązanie prostych działań, takich jak 5 + 3 czy 8 + 2;
  • karty do gry - wykorzystaj zwykłe karty do gry, możesz wyciągnąć kilka kart i poprosić dziecko o dodawanie lub odejmowanie ich wartości;
  • liczenie na liczydle - sprawdzi się zarówno w przypadku dodawania, jak i odejmowania.

Ćwiczenia na odejmowanie:

  • zabawki lub przedmioty - użyj zabawek lub innych przedmiotów, takich jak klocki czy cukierki; poproś dziecko, aby stworzyło pewną liczbę przedmiotów, a następnie o usunęło określoną liczbę z tej grupy;
  • opowieści matematyczne - opowiadaj historie związane z odejmowaniem, na przykład: "Miałeś 8 jabłek, ale zjadłeś 3. Ile jabłek zostało?";
  • klocki Lego - poproś dziecko, aby zbudowało budowlę z pewnej liczby klocków, a następnie odbierało z niej klocki;
  • gry planszowe - sprawdzą się w przypadku odejmowania, np. "Monopoly";
  • zabawa w sklep - udawanie zakupów w sklepie lub płacenia w restauracji to świetny sposób na naukę odejmowania.

Kluczem do nauki matematyki jest zabawa i interakcja. Powinniśmy dać dziecku możliwość wypróbowania różnych metod, zachęcać je do zadawania pytań oraz myślenia krytycznego. Ważne jest również, aby dostosować poziom trudności ćwiczeń do wieku i umiejętności dziecka, aby zachowało motywację i pewność siebie w czasie nauki.

Wybrane dla Ciebie
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące