Będzie powrót zapomnianego egzaminu? Tego domagają się nauczyciele

Nauczyciele z Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych poprosili w piśmie o uwzględnienie ich obecności w ramach przygotowań projektu najbliższych zmian w edukacji. Ich zdaniem ich głos był dotąd pomijany.

Nauczyciele napisali do MEN-u. Skarżą się na marginalizowanie edukacji przyrodniczejNauczyciele napisali do MEN-u. Skarżą się na marginalizowanie edukacji przyrodniczej
Źródło zdjęć: © East News

Pismo nauczycieli do MEN-u

Nauczyciele należący do Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych wystosowali pismo do ministry edukacji Barbary Nowackiej oraz wiceministry Katarzyny Lubnauer. Zwracają uwagę na to, że edukacja przyrodnicza jest marginalizowana i zapraszają do "poprawienia losu Nauczycieli przyrodników, Uczniów i wszelkich środowisk związanych z edukacją przyrodniczą".

"W ciągu ostatnich lat zlikwidowano gimnazja, egzamin przyrodniczy, zapowiedziano egzamin ósmoklasisty z przedmiotu dodatkowego, następnie wycofano się z niego, wprowadzono godziny tzw. 'czarnkowe', odchudzono obowiązki dokumentacyjne nauczycieli w taki sposób, że wywołał efekt zgoła odwrotny od zamierzonego. Zmieniono podstawy programowe, zwiększono w sposób znaczący wymagania egzaminacyjne na maturze i przeprowadzono szereg niekorzystnych działań, których efektem było pogorszenie wyników w Programie Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów podług poprzedniego badania i miejsca na świecie" - napisano w piśmie.

Nauczyciele zaprosili także obie ministry do udziału w transmisji na żywo, by porozmawiać o planowanych zmianach.

Nie wyrzucaj skórki po cytrynie. Włóż ją do zmywarki

To nie pierwszy raz, gdy nauczyciele należący do Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych zwracają uwagę na marginalizowanie edukacji przyrodniczej. Pod koniec października 2023 roku opracowali i złożyli na ręce liderów partii tworzących koalicję rządową list zawierający 16 punktów związanych z propozycjami zmian i ulepszeń. Jednym z nich był powrót do egzaminu z przyrody na koniec ósmej klasy.

Zwrócono wówczas uwagę m.in. na brak zaplecza w szkołach, które pozwoliłoby z jednej strony na prezentowanie doświadczeń chemicznych przez nauczyciela, a z drugiej na samodzielne ich wykonywanie przez uczniów.

Nauczyciele podkreślili także, że likwidacja egzaminu z przedmiotów przyrodniczych, jaki odbywał się po gimnazjum, sprawiła, że uczniowie nie interesują się tymi przedmiotami w szkole podstawowej. Co więcej, idąc do szkoły ponadpodstawowej, nie wiedzą, jaki jest ich poziom wiedzy przyrodniczej, nie mogą więc podjąć właściwej decyzji związanej chociażby z wyborem profilu klasy (a jeśli chcieliby zapisać się do klasy biologiczno-chemicznej, to decyduje o tym egzamin z języka polskiego).

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Źródło artykułu: WP Parenting
Wybrane dla Ciebie
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące