- mgr Magdalena Rachubińska
- Artykuł zweryfikowany przez eksperta
4 powody, dla których gry komputerowe są dobre dla zdrowia
Przypomnijmy, co takiego dzieje się z osobą, która poświęca większość swojego czasu na kontakty z wirtualną rzeczywistością:
- Ma trudności w nawiązywaniu kontaktów międzyludzkich w realnym świecie. Podczas, gdy poznaje ludzi w większości przypadków przez internet i rozmawia z nimi na tematy niezwiązane z codziennym życiem, może być mu ciężko w sytuacji bliższych relacji z innymi w rzeczywistości.
- Pogarsza się wzrok.
- Osoba taka traci inne zainteresowania. Skupia się na swoim wirtualnym świecie, przez co często w taki sposób zaczyna zarabiać na życie (np. gry, w których otrzymuje się określone profity za wygraną).
- Gracz izoluje się od bliskich. Bardzo często wyładowuje na nich swoje negatywne emocje, gdy zabraniają mu spędzać dużo czasu przy komputerze bądź robią wyrzuty co jakiś czas. Osoba taka nie ma ochoty na kontakty z ludźmi, którzy go nie rozumieją. Dlatego zamyka się jeszcze bardziej na swój własny świat.
Pomimo dużej ilości negatywnych skutków długotrwałego grania w gry komputerowe, możemy znaleźć pozytywy. Jakie?
Nowe badania opublikowane na łamach American Psychologist zgłębiają pozytywny wpływ gier na ludzką psychikę.
Isabela Granic, Adam Lobel oraz Rutger C. M. E. Engels w swojej pracy pod tytułem "Zalety grania w gry komputerowe" próbują odbiec od tradycyjnego poglądu, że gry mają negatywny wpływ na zachowanie.
Na następnym slajdzie obejrzysz WIDEO
Zobacz też: Rodzinne gry planszowe
Poznawcze zalety First Person Shooters
Podczas kontrolowanych testów osoby grające w strzelanki pierwszoosobowe wykazują "szybszą i dokładniejszą podzielność uwagi, lepszą orientację przestrzenną w procesowaniu wizualnym oraz zwiększoną zdolność rotacji umysłowej".
Wygląda na to, że polepszenie orientacji przestrzennej, którą wypracowują sobie gracze, jest porównywalna do tego, czego można nauczyć się podczas kursów mających na celu wypracowanie tych samych zdolności.
Co wiecej, gracze korzystają z zasobów neuronowych bardziej efektywnie – ich mózgi nie wykazują tak wzmożonej aktywności podczas rozwiązywania problemów w porównaniu do osób, które nie grają.
Istnieją też przekonujące dowody na to, że granie wpływa pozytywnie na umiejętność rozwiązywania problemów oraz kreatywność.
Badania przeprowadzone na próbie prawie 500 dwunastolatków pokazały, że granie w gry wideo jest powiązane z kreatywnością. Takie same wyniki nie miały miejsca, kiedy dzieci wchodziły w interakcję z innymi rodzajami technologii.
Naukowcy są zdania, że "przesłanki zakładające zakazanie tzw. strzelanek wykazują nazbyt uproszczone podejście".
Zobacz też: Granie w gry wideo może poprawić uwagę u dzieci
Motywacja, nie uzależnienie
Kilkugodzinne posiedzenie przed konsolą to wcale nie strata czasu.
Poprzez ciągłe zaangażowanie młodzi ludzie rozwijają wiarę w umiejętności, które mogą mieć długofalowy wpływ na ich tendencję do osiągania sukcesu. Carol Dweck, słynna profesor psychologii, w swoich pracach wyróżnia całościową i przyrostową teorię inteligencji.
Kiedy dzieci rozwijają tę pierwszą, wierzą, że mają pewne wrodzone cechy i talenty. Ta druga zaś pozwala zrozumieć, że posiadają umiejętności, nad którymi można pracować.
Na następnym slajdzie obejrzysz WIDEO.
Zobacz też: Rodzinne gry planszowe
Motywacja gracza
Co z tego wynika? Gry wideo, jak twierdzą autorzy, pomagają dzieciom rozwijać przyrostową teorię inteligencji.
Poprzez ciągłe zaangażowanie młodzi ludzie zdobywają poczucie tożsamości oraz wiarę w inteligencję i zdolności. Natychmiastowy i konkretny feedback z gry (w postaci punktów, trofeów czy zebranych monet) pomaga wynagradzać ciągły wysiłek.
Oznacza to, że gracze znajdują się w "motywacyjnym raju", który balansuje optymalne poziomy wyzwań i frustracji z wystarczającą ilością doświadczeń sukcesu i spełnienia.
Zobacz też: Gry komputerowe dla dzieci
Kontrola emocji
Granie w gry to być może jeden z najbardziej efektywnych sposobów, w jaki dzieci oraz młodzież generują pozytywne emocje. Poprzez stworzenie realistycznych symulacji, które wywołują dane emocje (zarówno pozytywne, jak i negatywne), gry oferują możliwość ich regulacji.
Gracze wiedzą, że wirtualna rzeczywistość jest na tyle bezpieczna, że można w niej ćwiczyć kontrolę negatywnych emocji.
Naukowcy są zdania, że strategie regulowania emocji, takie jak akceptacja, rozwiązywanie problemów czy ponowne szacowanie, wiążą się z większym wsparciem społecznym oraz niższym poziomem objawów depresyjnych.
Zobacz też: Strategiczne gry planszowe dla dziecka - przegląd
Towarzyski gracz
Wbrew stereotypom, przeciętny gracz nie jest społecznie odizolowany.
Wiele gier wymaga interakcji z innymi, czy to ramię w ramię czy online. Badania pokazują, że 70 proc. osób gra razem z przyjaciółmi, zarówno na zasadzie współpracy, jak i współzawodnictwa.
Naukowcy są zdania, że prowadzi to do prospołecznych zachowań: dwa najnowsze badania sugerują, że granie w gry prowadzi do nawiązywania współpracy poza kontekstem gry komputerowej.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl.
Zobacz też: Urazy podczas gry w piłkę nożną