Trwa ładowanie...

Zmień swój styl życia w trakcie ciąży – na zdrowie!

W trakcie ciąży można zmienić swój styl życia
W trakcie ciąży można zmienić swój styl życia

Zobacz film: "Krwawienie w ciąży - przyczyny i postępowanie"

Tryb życia, zarówno Twój, jak i Twojego partnera, ma wpływ na przebieg ciąży i urodzenie zdrowego dziecka. Jeżeli już teraz starannie o siebie dbasz, postępuj tak dalej. Jeśli zaś do tej pory Twój tryb życia pozostawał daleki od ideału, nastał moment, żeby wprowadzić zmiany.

1. Dlaczego po zajściu w ciążę warto zmienić tryb życia?

Być może do tej pory lubiłaś folgować swoim małym zachciankom, jednak teraz jesteś odpowiedzialna za nowe życie. Twoje codzienne wybory, nawet te na pozór niewinne, mają ogromny wpływ na życie i zdrowie dorastającego w Tobie dziecka, oto kilka przykładów:

  • jeśli pomimo ciąży palisz papierosy lub narażasz się na bierne palenie (np. pali przy Tobie Twój partner), zwiększasz możliwość wystąpienia komplikacji, takich jak poronienie, przedwczesny poród czy niska masa urodzeniowa dziecka,(1)
  • jeśli wbrew zaleceniom spożywasz surowe, niedogotowane mięso, niedokładnie umyte warzywa i owoce, pijesz niepasteryzowane mleko lub jesz zabronione w ciąży gatunki serów (np. camembert), powodujesz zagrożenie groźną infekcją bakteryjną – toksoplazmozą lub listeriozą,
  • jeśli pijesz alkohol, wyrządzasz krzywdę dziecku, u którego może się rozwinąć Alkoholowy Zespół Płodowy,
  • jeśli nie przyjmujesz kwasu foliowego, ryzykujesz poronieniem lub urodzeniem dziecka z wadami wrodzonymi.

Konsekwencje zaniedbań mogą być naprawdę niebezpieczne, tym bardziej, jeśli czynniki ryzyka się kumulują – nie przestrzegasz zaleceń dietetycznych, zapominasz o witaminach, pozwalasz sobie na alkohol.

2. Jaki tryb życia prowadzić w ciąży, żeby dziewięć miesięcy minęło bez komplikacji?

Powinnaś wiedzieć, że nie możesz zwlekać ani chwili z wprowadzeniem zmian. Jeśli tylko planujesz dziecko lub niespodziewanie dowiedziałaś się, że jesteś w ciąży, musisz zapomnieć o niezdrowych nawykach. Idź do lekarza, zrób badania, jeśli masz wątpliwości, czy możesz coś robić/jeść czy nie, zadawaj pytania. Ponadto:

  • przyjmuj suplement z kwasem foliowym (więcej informacji o suplementacji), który jest szczególnie ważny podczas pierwszego trymestru, a także wszystkie inne polecone przez lekarza preparaty witaminowe,
  • zdrowo się odżywiaj, wyeliminuj z diety produkty zakazane, oprócz tego staraj się nie sięgać po żywność ze sztucznymi dodatkami, kolorowe i gazowane napoje, produkty bogate w cukier,
  • nie pij alkoholu, znacznie ogranicz lub wyeliminuj kofeinę, nie pal papierosów i postaraj się nie przebywać w zadymionych pomieszczeniach,
  • nie bierz żadnych leków bez konsultacji z lekarzem – nawet leki przeciwbólowe i przeciwgorączkowe dostępne bez recepty są szkodliwe dla płodu,
  • bądź dla siebie wyrozumiała – jeżeli czujesz się zmęczona, odpocznij, zrelaksuj się, wycisz,
  • pamiętaj o umiarkowanej aktywności fizycznej – to nie jest dobry moment na udział w maratonach, ale gimnastyka dla ciężarnych pod okiem instruktora, spacery, ćwiczenia w wodzie są jak najbardziej wskazane i bezpieczne,
  • nie dźwigaj, a jeśli do tej pory w pracy musiałaś podnosić lub pchać ciężkie przedmioty, poinformuj zwierzchników o odmiennym stanie i odmów wykonywania czynności wysiłkowych,
  • uważaj na masę ciała – nie powinnaś się ani objadać niezdrowymi i kalorycznymi produktami, ani odchudzać,
  • korzystaj z życia – nie musisz zamykać się w czterech ścianach i czekać na poród – wychodź do ludzi, realizuj swoje pasje, śmiej się i relaksuj, bo jeśli Tobie będzie dobrze, dobrze też będzie dziecku w Twoim łonie.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.