Takie dzieci mają większą objętość mózgu. Odkryto ciekawą zależność

To, czy dziecko będzie lubiło czytać, zależy w dużej mierze od wzorców przekazanych mu przez rodziców w dzieciństwie. O tym, że czytać warto, bo ma to niebagatelne znaczenie dla rozwoju maluchów, dowodzi badanie przeprowadzone przez brytyjskich naukowców.

Prosta czynność, która zwiększa objętość mózgu dziecka. Rób to codziennieProsta czynność, która zwiększa objętość mózgu dziecka. Rób to codziennie
Źródło zdjęć: © Adobe Stock

Zalety płynące z czytania

Naukowcy z brytyjskich uniwersytetów w Cambridge i Warwick sprawdzili, jak czytanie dla przyjemności wpływa na rozwój i kondycję psychiczną dzieci. W tym celu przebadali około 10 tysięcy małoletnich (w wieku 11-13 lat), z których połowa nie czytała książek we wczesnym dzieciństwie, a pozostali, mając od trzech do 10 lat, czytali dla przyjemności.

Dzieciom sprawdzono nie tylko skany mózgu, ale też wyniki w nauce. Przeprowadzono także testy poznawcze i kwestionariusze.

Okazało się, że dzieci, które w przeszłości czytały dla przyjemności, miały większą objętość mózgu, osiągały lepsze wyniki w szkole, lepiej mówiły, czytały i pisały, a przy tym przejawiały mniej problemów behawioralnych takich jak popadanie w konflikty, łamanie zasad i agresja.

Kolejność urodzenia ma wpływ na IQ

Jak długo czytać?

Naukowcy przestrzegają jednak, że także z czytaniem nie warto przesadzać. Optymalna liczba godzin w tygodniu, jaką dziecko powinno przeznaczać na tę czynność, wynosi około 12 godzin. Małoletni, którzy przeznaczają na książki zbyt dużo czasu, mogą bowiem przejawiać problemy ze zdrowiem związane m.in. z brakiem ćwiczeń i zbyt długim przebywaniem w pozycji siedzącej.

- Czytanie to nie tylko przyjemne doświadczenie. Powszechnie przyjmuje się, że inspiruje myślenie i kreatywność, zwiększa empatię i zmniejsza stres. Co więcej, znaleźliśmy znaczące dowody na to, że jest ono powiązane z ważnymi czynnikami rozwojowymi u dzieci, poprawiając ich funkcje poznawcze, zdrowie psychiczne i strukturę mózgu, które są podstawą przyszłej nauki i dobrego samopoczucia - powiedziała prof. Barbara Sahakian z wydziału psychiatrii Uniwersytetu w Cambridge, którą cytowała strona uniwersytetu.

Wyniki badania opublikowano w połowie lipca w naukowym czasopiśmie "Psychological Medicine".

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące