Szkolna przyroda po nowemu. Reforma MEN od 2026 roku

Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiada istotne zmiany w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych w szkołach podstawowych. Reforma ma na celu spójne i interdyscyplinarne podejście do nauki, z naciskiem na praktykę i doświadczenia badawcze.

Szkolna przyroda po nowemu. Reforma MEN od 2026 rokuSzkolna przyroda po nowemu. Reforma MEN od 2026 roku
Źródło zdjęć: © Getty

Model na wzór najlepszych praktyk

Od roku szkolnego 2026/2027 w klasach IV–VI uczniowie zamiast czterech oddzielnych przedmiotów – biologii, geografii, chemii i fizyki – będą uczyć się zintegrowanego przedmiotu przyroda.

Nowa formuła przewiduje trzy godziny przyrody tygodniowo, realizowane w formie dłuższych bloków lekcyjnych. Ma to umożliwić prowadzenie eksperymentów, zajęć terenowych i pogłębionych dyskusji bez konieczności przerywania ich dzwonkiem po 45 minutach.

Zmiana czerpie z doświadczeń regionów takich jak Walia, Irlandia i Australia, gdzie nauka integruje różne dziedziny przyrodnicze i promuje aktywne poznawanie. Nowa formuła ma uczynić zajęcia bardziej angażującymi i twórczymi – nie tylko teorią z podręcznika, ale doświadczeniem.

Religia w szkołach. Kościół ma na ten temat jedną opinię

W ramach reformy wprowadzony zostanie tzw. tydzień projektowy, w którym uczniowie będą realizować zadania w grupach często łączących różne roczniki. Uczący będą mieli większą autonomię, np. w doborze lektur z zachowaniem klasyki polskiej literatury, od Sienkiewicza po Mickiewicza.

Krytyka i realne wyzwania

Reforma nie ogranicza się do zmian w przyrodzie. Od września 2025 roku wprowadzono dwa nowe przedmioty – edukację obywatelską i edukację zdrowotną, uproszczono podstawę programową, zwiększono nacisk na zajęcia projektowe i ocenianie kształtujące.

Ponadto zmniejszono liczbę godzin religii – z dwóch do jednej – organizowanych na początku lekcji.

Zmiany będą wprowadzane stopniowo. Reforma obejmie najpierw klasy I i IV od września 2026 roku, a w kolejnych latach będzie rozszerzana na następne roczniki. Pełne wdrożenie planowane jest do roku szkolnego 2030/2031.

Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych oraz Związek Nauczycielstwa Polskiego podnoszą jednak wątpliwości. Ich zdaniem integracja czterech przedmiotów w jeden może prowadzić do spłycenia materiału, problemów z przygotowaniem kadry oraz redukcji etatów, zwłaszcza w mniejszych szkołach. Dodatkowo wiele placówek nie dysponuje odpowiednim zapleczem laboratoryjnym, które umożliwiłoby realizację nowego programu w pełnym zakresie.

Dominika Najda, dziennikarka Wirtualnej Polski

Źródła

  1. MEN
Źródło artykułu: WP Parenting
Wybrane dla Ciebie
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące