Trwa ładowanie...

Syrop z agawy - czy jest zdrowy? Czy można podawać go dzieciom?

Syrop z agawy to środek słodzący, uzyskiwany poprzez wyciskanie soku z rdzenia rośliny i poddanie obróbce. Od dawna wytwarzany przez meksykańską ludność, z każdym rokiem zdobywa popularność w krajach Europy. Jest trzykrotnie słodszy od cukru, a jednocześnie posiada niezwykle niski indeks glikemiczny. Jakie właściwości ma syrop z agawy? Czy jest zdrowy? Czy dzieci mogą go spożywać?

Zobacz film: "Za co lekarze przyznają punkty w skali Apgar?"

spis treści

1. Agawa - co to za roślina?

Agawa jest rośliną, która rośnie na obszarach pustynnych m.in. Ameryki Północnej i Południowej. Badania wykazały, że zawiera mnóstwo cennych składników odżywczych, witamin oraz minerałów. W jej składzie znajdują się saponiny, które warunkują poziom cholesterolu we krwi, a także hamują rozwój zmian nowotworowych.

Inny składnik znajdujący się w agawie, inulina, to świetna alternatywa dla błonnika, ponieważ ma podobne działanie: zapewnia uczucie sytości, reguluje przemianę materii i zapobiega zaparciom.

Wyglądem agawa przypomina aloes i jest dość często z nim mylona.

Sukraloza - właściwości i przeciwskazania
Sukraloza - właściwości i przeciwskazania

Sukraloza jest jednym z dostępnych na rynku słodzików. Nadaje potrawom słodki smak, nie dostarczając

przeczytaj artykuł

2. Właściwości syropu z agawy

Syrop pozyskiwany z agawy został doceniony nie tylko przez kucharzy, ale również przez lekarzy. Poza delikatnym, przyjemnym smakiem, nieco przypominającym miód, posiada również cenne właściwości zdrowotne.

Syrop z agawy jest znacznie słodszy od sacharozy, dzięki czemu można jej stosować mniej. Zawiera duże ilości fruktozy, której indeks glikemiczny jest dużo od cukru, co powoduje, że poziom glukozy rośnie wolniej. Można zatem polecać ten syrop diabetykom, bez obawy o nagły wyrzut insuliny do krwi.

Kolejnym plusem syropu z agawy jest jego niska kaloryczność. Wartości podawane przez producentów mogą się między sobą różnić, jednak zazwyczaj oscylują wokół 300 kcal w 100 gramach. Warto mieć jednak na uwadze sporą zawartość fruktozy, która sprawia, że produkt ten nie do końca jest dietetyczny.

3. Czy syrop z agawy jest zdrowy?

Mimo dobroczynnych właściwości, jeśli zestawimy syrop z agawy z białym cukrem, okaże się, że nie jest dużo od niego zdrowszy i bardziej dietetyczny.

Znajdująca się w nim fruktoza także może wyrządzić krzywdę naszemu organizmowi - w ciele człowieka przeradza się ona w tkankę tłuszczową, osadzającą się na brzuchu i na organach znajdujących się w jamie brzusznej. Dlatego też od fruktozy głównie tyjemy na brzuchu.

Fruktoza ponadto sprzyja produkcji trójglicerydów, które odkładają się w tętnicach, prowadząc do choroby miażdżycowej, a dodatkowo nadmiar tego cukru prostego wzmaga produkcję kwasu moczanowego, co może prowadzić do dny moczanowej.

Warto uważnie czytać etykiety syropu z agawy, ponieważ niektórzy producenci sprzedają go w stanie zanieczyszczonym dodatkami innych słodzików, lub poddają działaniu dużej ilości procesów, które mają na celu wysoko go przetworzyć.

4. Czy syrop z agawy mogą spożywać małe dzieci?

W opinii ekspertów lepiej nie podawać syropu z agawy małym dzieciom, ze względu na to, że jest to sztuczna mieszanka glukozy i fruktozy, których ogólnie w diecie dziecka warto unikać. Nie znamy ponadto warunków, w jakich zachodzi produkcja oraz metody. Zdecydowanie lepiej podać dziecku owoc lub posłodzić napój miodem.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.