Poznaj historię pluszowego misia
Pluszowy miś to zabawka, która w swojej branży zrobiła zawrotną karierę. Już sam fakt jej wynalezienia obrósł legendami, które niekiedy przybierają odmienne formy. Dodatkowo dzień 25 listopada został ustanowiony (w 2002 roku) Światowym Dniem Pluszowego Misia. Rzeczywiście swoją popularnością objął on cały glob, więc takie działanie ma swoje uzasadnienie. Co musiało się zdarzyć, by zyskał on sławę tego rzędu?
1. Początek historii misia
Jedna z obiegowych historii donosi, że pierwsza firma produkująca zwierzątka z pluszu powstała w niemieckiej miejscowości Giengen an der Brenz. Założył ją Richard Steiff, który w 1880 roku ulepszył wcielony już w życie projekt swojej ciotki (Margaret Steiff). Wystawione na targach w Lipsku w 1903 roku, zainteresowały Amerykanów. Wyeksportowano tam następnie 3000 egzemplarzy, a krok ten okazał się bardzo trafionym posunięciem.
Według innych źródeł, w 1902 roku Theodore „Teddy” Roosevelt, ówczesny prezydent Stanów Zjednoczonych, wybrał się na polowanie, na którym postrzelono młodego niedźwiadka. Jego przerażenie wzbudziło takie współczucie, że sam szef rządu nakazał uwolnienie zwierzęcia. W gazecie „The Washington Post” ukazała się grafika na ten temat autorstwa Clifforda Berrymana. Stało się to inspiracją dla Morrisa Mitchoma, sklepikarza z Brooklynu, który rozpoczął produkcję pluszowych niedźwiadków, nazywając je imieniem Teddy. Tu warto wspomnieć, że polski „pluszowy miś” to dla mieszkańców zza oceanu „Teddy's bear”.
2. „American dream” ‒ wzrost popularności misia
Dwie powyżej opisane historie prawdopodobnie łączą się. Zwłaszcza że obie w pewnym momencie umiejscawiają swoją akcję na terenie USA. Druga z nich przyczyniła się z pewnością do szybkiego tempa wzrostu popularności zabawki. Od tamtej pory stała się również bohaterem książeczek i piosenek dla dzieci. Swoje miejsce znalazła głównie w dziecięcych sypialniach.
3. Miś wraca do korzeni
Do Europy (na teren Wielkiej Brytanii) miś powrócił w roku 1910. Przy czym do masowej produkcji przystąpiono pięć lat później. Wśród firm zajmujących się produkcją możemy wymienić Chad Valley czy Pintel and Fadap (Francja). Z kolei po drugiej wojnie światowej na wizerunek pluszowego misia największy wpływ miała firma Wendy Boston. Istotnym udogodnieniem okazała się przy tym możliwość prania go w pralce.
W połowie lat siedemdziesiątych, stał się on przedmiotem działań kolekcjonerskich. Stąd też wysoka wartość unikalnych egzemplarzy na aukcjach kolekcjonerskich oraz idea otworzenia muzeum. Pierwsze takie powstało w roku 1984 w Anglii. Co ciekawe, firma Steiffa istnieje do dziś i w dalszym ciągu zajmuje się wytwórstwem. Ponadto, ku uciesze najmłodszych, na całym świecie istnieje wiele modeli zabawki w różnych rozmiarach i kolorach. Pluszowy miś w dalszym ciągu odnosi swoje triumfy.