Trwa ładowanie...

O tym będą uczyć się dzieci. Ważny dział edukacji zdrowotnej

Avatar placeholder
Agata Michalska 15.11.2024 14:32
Minister edukacji Barbara Nowacka i minister do spraw polityki senioralnej Marzena Okła-Drewnowicz chcą zmian
Minister edukacji Barbara Nowacka i minister do spraw polityki senioralnej Marzena Okła-Drewnowicz chcą zmian (PAP)

Wprowadzenie cyberhigieny, jako integralnej części edukacji zdrowotnej w szkołach, ma stać się ważnym narzędziem w ochronie i wzmacnianiu zdrowia psychicznego młodzieży. Podczas debaty "Młodzi - teraźniejszość dla przyszłości. Oswajamy cyberprzestrzeń!", eksperci podkreślili znaczenie edukacji w zakresie bezpiecznego korzystania z technologii.

spis treści

1. Rola cyberhigieny

Jednym z głównych tematów dyskusji podczas wydarzenia na Targach Kielce były zagrożenia związane z nadmiernym używaniem aplikacji i mediów społecznościowych przez młodzież. Uczestnicy zwrócili uwagę na rosnący problem cyberuzależnień oraz ich negatywny wpływ na dobrostan psychiczny młodych ludzi.

Eksperci podkreślili, że nie wszyscy uczniowie otrzymują w swoich domach wsparcie w zakresie bezpiecznego korzystania z technologii. W związku z tym szkoła odgrywa kluczową rolę w edukacji na temat ryzyka nadużywania urządzeń elektronicznych.

Zobacz film: ""Snusy" kofeinowe. Co sądzą o nich Polacy?"

"Edukacja zdrowotna z komponentem cyberhigieny jest niezbędna w dzisiejszych czasach" – zaznaczyli prelegenci.

Zwrócono również uwagę na rolę rodziców w monitorowaniu czasu spędzanego przez dzieci przed ekranami.

"Szkoła może dostarczyć narzędzi i wiedzy, ale to rodzice powinni dbać o balans między czasem w sieci a aktywnościami fizycznymi, bliskością i rozmową z dzieckiem" – podkreślono podczas dyskusji.

Od pewnego czasu mówi się już o planowanym wprowadzeniu przedmiotu edukacja zdrowotna, który zastąpi dotychczasowe wychowanie do życia w rodzinie (WDŻ). Nowy przedmiot, zgodnie z zapowiedziami minister edukacji Barbary Nowackiej, ma wejść do programu nauczania 1 września 2025 roku i będzie obowiązkowy dla wszystkich uczniów. Celem jest przygotowanie młodzieży do wyzwań współczesnego świata oraz zwiększenie ich odporności na zagrożenia płynące z cyberprzestrzeni.

Zobacz: Czy Polacy chcą edukacji zdrowotnej? Dyrektorka szkoły mówi wprost (WIDEO)

W debacie uczestniczyła również minister ds. polityki senioralnej Marzena Okła-Drewnowicz, która zwróciła uwagę na znaczenie solidarności międzypokoleniowej. Podkreśliła, że starzejące się społeczeństwo to wyzwanie dla młodszych pokoleń w kontekście wsparcia seniorów.

Debata "Młodzi - teraźniejszość dla przyszłości. Oswajamy cyberprzestrzeń!" została zorganizowana przez V Liceum Ogólnokształcące w Kielcach, Kuratorium Oświaty oraz Targi Kielce. Patronat nad wydarzeniem objęło Ministerstwo Edukacji Narodowej i Świętokrzyski Kurator Oświaty.

2. Największe wyzwania życia w cyberświecie

Dostęp dzieci do internetu, choć otwiera też wiele możliwości rozwoju, wiąże się z wieloma zagrożeniami, które mogą negatywnie wpływać na ich rozwój psychiczny, emocjonalny i społeczny. Narażone są na kontakt z nieodpowiednimi treściami, takimi jak przemoc, pornografia czy mowa nienawiści, co może zniekształcać ich postrzeganie świata. Cyberprzemoc, hejt i trolling mogą prowadzić do poważnych problemów emocjonalnych, w tym depresji czy lęków.

Dzieci bywają również podatne na manipulacje, nieświadome zagrożeń związanych z udostępnianiem danych osobowych czy prywatnych zdjęć, co zwiększa ryzyko oszustw i wykorzystywania przez cyberprzestępców. Problemem są także uzależnienia od internetu, które ograniczają realne kontakty społeczne oraz prowadzą do zaniedbywania obowiązków szkolnych i aktywności fizycznej. Dzieci mogą również stać się celem drapieżników online, którzy podszywają się pod rówieśników w celu nawiązania kontaktu i nadużycia zaufania.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze