Wyjątkowa lalka Barbie. Pierwsza taka w historii
Firma Mattel nie ustaje w wysiłkach, aby uczynić swoją kultową lalkę jeszcze bardziej inkuzywną i możliwą do utożsamienia się przez jak największą liczbę dziewczynek na świecie.
1. Barbie na ścieżce do inkluzywności
Choć lalki Barbie produkowane są już prawie od 70 lat, przez długi czas były krytykowane za promocję tylko jednego, nieosiągalnego dla prawdziwej kobiety kanonu sylwetki, ale także za bardzo małą różnorodność w zakresie typów urody, kolorów skóry, włosów oraz zawodów.
Od jakiegoś czasu firma Mattel aktywnie wprowadza na rynek coraz to nowsze modele lalek reprezentujące różne profesje (od lekarek do astronautek), ale także limitowane edycje wzorowane na niezwykłych, inspirujących kobietach o wyjątkowych dokonaniach. Swoich podobizn w postaci lalki Barbie doczekały się m.in. Polki Martyna Wojciechowska czy Anita Włodarczyk, ale też sportowczynie, naukowczynie i aktywistki z całego świata.
Dostępne są też już Barbie o innych, bardziej realistycznych budowach ciała, a także takie, które reprezentują różne choroby bądź niepełnosprawności. I to właśnie w tym kierunku postanowiła ponownie pójść firma Mattel przy produkcji nowego modelu zabawki.
2. Niewidoma Barbie
Do grona najsłynniejszych lalek na świecie dołączyła właśnie nowa, dzięki której kolejna grupa dzieci uzyska możliwość utożsamienia się z zabawką. Niewidoma Barbie została stworzona we współpracy z Amerykańską Fundacją na rzecz Niewidomych (ABF).
Projekt lalki został starannie przemyślany i skonsultowany z ekspertami, a następnie przetestowany, mając na uwadze użytkowanie przez dzieci dotknięte niepełnosprawnością wzrokową. Jej stroje są nie tylko bardziej różnorodne pod kątem faktur, ale także zapięć, dzięki czemu ułatwiają jej przebieranie. Lalka otrzymała również atrybut w postaci laski. Co więcej, na opakowaniu zabawki po raz pierwszy pojawiły się napisy w alfabecie Braille'a.
"Możliwość współpracowania z Barbie przy tworzeniu niewidomej lalki to był dla nas zaszczyt. Zwiększając reprezentację i świadomość na temat doświadczeń osób niewidomych i niedowidzących, realizujemy nasz wspólny cel, którym jest tworzenie świata inkluzywnego i dostępnego dla wszystkich, w którym każda osoba ma nieograniczone możliwości" - podkreślił Eric Bridges, CEO i Prezes Amerykańskiej Fundacji na rzecz Niewidomych, w komunikacie dla mediów z okazji premiery lalki.
Niewidoma lalka Barbie wejdzie do sprzedaży już pod koniec lipca i ma kosztować 49 zł.
Aleksandra Zaborowska, dziennikarka Wirtualnej Polski
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl