Jak napisać list prywatny i urzędowy?
Dziś wiele osób zadaje sobie pytanie, jak napisać list. Jeszcze kilka lat temu nie mieliśmy z tym problemu, bo tego rodzaju wypowiedź użytkowa była powszechna. Dziś korespondencję tego typu zastąpiły mejle oraz różnego rodzaju komunikatory, jednak niekiedy konieczne jest napisanie klasycznego listu. Jak to zrobić poprawnie?
W tym artykule:
Wysyłamy ich mniej niż kiedyś, jednak nadal należy wiedzieć, jak napisać list. Ta forma wypowiedzi ma kilka stałych elementów, do których należą:
- część początkowa i końcowa, która ogranicza się najczęściej do konwencjonalnych form grzecznościowych, np. Szanowna Pani, Z poważaniem,
- środek listu, czyli nic innego jak treść komunikowana adresatowi.
Jak napisać list prywatny?
Listy prywatne obecnie w większości zastąpione są przez inne formy komunikacji międzyludzkiej (SMS, czaty, komunikatory). Ich specyfika to temat na inny artykuł. Tradycyjny list ma bowiem nieco inną formułę. W przypadku korespondencji prywatnej nadawca zwraca się do adresata znanego w bliski sposób. Obowiązuje tu zasada uprzejmości.
W liście prywatnym, w zależności od jego charakteru, wykorzystuje się różne rodzaje wypowiedzi: streszczenie, opowiadanie, opis i charakterystykę.
Kiedy piszemy list, bardzo ważne jest określenie stopnia zażyłości między nadawcą a adresatem. Od tego będzie zależeć, w jaki sposób go zredagujemy. Inaczej piszemy do swojego najlepszego przyjaciela, a inaczej do przełożonego.
Przykładowe nagłówki w liście prywatnym:
- Droga Koleżanko!
- Małgosiu!
- Droga Olu!
- Droga Pani Ewo!
- Szanowna Pani Ewo!
- Czcigodny Panie Profesorze!
Formuły końcowe w liście prywatnym:
- Kończę i pozdrawiam!
- Ściskam!
- Całuję!
- Łączę ukłony!
- Łączę pozdrowienia!
- Łączę wyrazy szczerej życzliwości
Jak napisać list urzędowy?
List urzędowy (oficjalny) skierowany jest do osób publicznych, niekiedy nieznanych (nieokreślonych), lub instytucji. Charakteryzuje się zwięzłością, ma specyficzną leksykę i frazeologię. Ma też ściśle określony układ graficzny, co wiąże się z koniecznością podania danych nadawcy, adresata, daty i podpisu.
Imię i nazwisko nadawcy oraz jego dane kontaktowe (adres, telefon, niekiedy e-mail) umieszczamy w lewym górnym rogu. W prawym górnym rogu zapisujemy datę oraz miejscowość, w której piszemy list. Poniżej, po prawej stronie, zapisujemy adresata listu.
Co ważne, list urzędowy powinien posiadać dane adresowe nadawcy i odbiorcy zarówno na kopercie, jak i w samym liście. Jeśli będziemy załączać do niego dokumenty, powinny być one wyszczególnione (piszemy wówczas np.: Do listu załączam akt urodzenia Jana Kowalskiego).
Odrębnym rodzajem listu jest list motywacyjny, który zawiera elementy podania i autoprezentacji Najczęściej piszemy go, gdy ubiegamy się o pracę. Zapisujemy wówczas nasze zalety, które mogą być przydatne na danym stanowisku.
Pisanie listów to dla niektórych przeżytek. Są jednak osoby, które nadal preferują tego rodzaju kontakt.