Emocje i relacje. Żłobek to doskonała przestrzeń do doświadczania
W punkcie opieki wczesnodziecięcej, takim jak żłobek, klub dziecięcy czy instytucji dziennego opiekuna dziecko może samodzielnie doświadczać świata i uczyć się funkcjonowania wśród innych. To miejsce, w którym poznaje swoje emocje, uczy się cierpliwości i współpracy, a także buduje pierwsze relacje z rówieśnikami i opiekunami. Małe sukcesy, pierwsze konflikty i wspólne zabawy stają się fundamentem dla rozwoju społecznego i emocjonalnego.
Emocje towarzyszą nam każdego dnia. Czujemy je od pierwszych chwil życia. Są szalenie ważne, choć bywa, że je bagatelizujemy. Dotyczy to zwłaszcza dzieci, których radości i smutki z perspektywy dorosłego mogą wydawać się błahe. Dawniej w kontekście żłobków nikt nawet o emocjach nie myślał. Dziś na tym polu dokonała się prawdziwa rewolucja. Dziecko stawia się w centrum, a opieka nad nim uwzględnia wszystkie aspekty jego rozwoju – nie tylko zdrowie i bezpieczeństwo, ale też emocje, potrzeby społeczne i indywidualne tempo poznawania świata.
Małe sukcesy, wielkie emocje
Współczesne punkty opieki dla dzieci poniżej 3 roku życia to miejsca, w których najmłodsi uczą się rozpoznawać i nazywać swoje uczucia, radzić sobie z frustracją, cieszyć się małymi sukcesami i wspólnie odkrywać radość z zabawy z rówieśnikami. To tutaj rodzą się pierwsze przyjaźnie, dziecko uczy się dzielenia z innymi i współpracy, a opiekunowie są przewodnikami po świecie emocji.
Każdy dzień to okazja do nauki empatii, rozwijania pewności siebie i poczucia bezpieczeństwa w grupie. Są to umiejętności, które w przyszłości staną się podstawą w kontaktach z ludźmi.
– Dziecko uczy się funkcjonowania w środowisku społecznym. Ma możliwość budowania zaufania do opiekunów i relacji rówieśniczych, których nie zastąpi kontakt z dorosłym. Dziecko uczy się czekać na swoją kolej, dzielić się zabawką (lub przynajmniej próbować to robić), rozpoznawać emocje swoje i innych. Rozwój neuronów lustrzanych we wczesnym etapie funkcjonowania dziecka w grupie społecznej ma kluczowe znaczenie dla jego funkcjonowania na kolejnych etapach edukacji – zauważa dr Marta Pacholczyk-Sanfilippo, pedagożka, wykładowczyni UW i ekspertka Akademii Wsparcia Rozwoju Malucha.
Opieka wczesnodziecięca jako trening życia społecznego
Dziecko w żłobku każdego dnia doświadcza sytuacji społecznych, które w przyszłości ułatwią mu funkcjonowanie w relacjach z rówieśnikami i dorosłymi. Dziś chce tę samą zabawkę, co kolega, a jutro, dzięki nauce czekania i dzielenia się, będzie potrafiło współpracować w klasie, a później również w pracy. Gdy w trakcie zabawy ktoś przypadkiem przewróci wieżę z klocków, doświadcza frustracji, ale właśnie wtedy uczy się, jak radzić sobie z trudnymi emocjami i drobnymi niepowodzeniami. Innym razem, podczas posiłku czy zajęć grupowych, zauważa, że ktoś potrzebuje pomocy. To jedna z pierwszych lekcji empatii i wrażliwości, które w przyszłości ułatwią budowanie trwałych relacji i zrozumienie innych ludzi.
– Żadne zajęcia z dorosłym nie zastąpią kontaktu z rówieśnikiem, który też coś chce, czegoś odmawia, czasem się zezłości, czasem przytuli. To są pierwsze próby budowania własnej pozycji, stawiania granic, a nawet poznawania siebie – tłumaczy dr Marta Pacholczyk-Sanfilippo.
W placówce opieki wczesnodziecięcej dziecko nawiązuje również relacje z opiekunem, który nie tylko sprawuje nad nim pieczę, ale też obserwuje je w grupie, towarzyszy w pierwszych próbach dzielenia się, pomaga radzić sobie z frustracją i emocjami. I o ile rodzic jest dla dziecka punktem odniesienia i źródłem bezpieczeństwa, o tyle opiekun wspiera je w stopniowym oswajaniu się ze światem, w którym każdy człowiek jest inny – ma swój charakter, potrzeby i sposób patrzenia na rzeczywistość.
– Z roku na rok rośnie liczba opiekunów z wysokimi kompetencjami. Coraz więcej osób pracujących w placówkach to profesjonaliści, którzy regularnie podnoszą swoje kwalifikacje. Nowe standardy zawodowe, które właśnie są wdrażane, zakładają, że rozwój zawodowy stanie się nie tylko możliwością, ale i obowiązkiem. To ogromny krok w stronę profesjonalizacji tej formy edukacji – wskazuje dr Marta Pacholczyk-Sanfilippo.
Bliskość ułatwia adaptację
Nowoczesna opieka wczesnodziecięca jest dziś mocno skoncentrowana na emocjach dziecka oraz na uważnym dostrzeganiu i zaspokajaniu jego potrzeb. Takie podejście znacząco ułatwia proces adaptacji. Dzięki cierpliwości, bliskości i konsekwentnemu budowaniu poczucia zaufania maluch stopniowo odnajduje się w nowym otoczeniu. Uważni opiekunowie potrafią odczytywać sygnały wysyłane przez dziecko, adekwatnie na nie reagować i krok po kroku oswajać je z grupą oraz nowymi doświadczeniami.
Nie oznacza to, że pierwsze dni w żłobku będą wolne od łez i trudnych rozstań. Różnica polega jednak na tym, że rodzic ma pewność, iż jego pociechą opiekują się osoby z odpowiednim podejściem – pełnym czułości, spokoju i zrozumienia. A kiedy dorosły czuje się spokojniejszy, ten stan udziela się także dziecku, które łatwiej odnajduje się w nowej sytuacji.
Bezpłatne warsztaty o opiece wczesnodziecięcej dla rodziców
"Akademia Wsparcia Rozwoju Malucha" to projekt realizowany przez Fundację Zwalcz Nudę. Cel? Zwiększanie świadomości rodziców na temat zalet opieki wczesnodziecięcej i popularyzowanie wiedzy na jej temat. Inicjatywa pokazuje, że profesjonalna i dobrze zorganizowana opieka to nie tylko gwarancja bezpieczeństwa, ale również szansa na wszechstronny rozwój. W tzw. „białych gminach” Fundacja realizuje działania informacyjne oraz skierowane do rodziców małych dzieci bezpłatne warsztaty o opiece wczesnodziecięcej. Kalendarz warsztatów i zapisy prowadzone są za pośrednictwem strony internetowej https://akademiawsparcia.com.pl/wydarzenia.
"Akademia Wsparcia Rozwoju Malucha" jest zadaniem dofinansowanym z budżetu państwa w ramach projektu "Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026". Całkowita wartość zadania wynosi 9 417 900 zł, z czego dofinansowanie to 9 323 721 zł. Umowa została podpisana 2 kwietnia 2025 r.