Dwujęzyczność dziecka. Jak wychować dwujęzyczne dziecko?

Obecnie coraz częściej możemy spotkać dwujęzyczne dzieci. Dobra znajomość języków obcych to cenny kapitał, który z pewnością w przyszłości zaprocentuje. Jakie są korzyści z dwujęzyczności? Jak wychować dziecko dwujęzyczne?

Dwujęzyczność dziecka najlepiej rozwijać od najmłodszych latDwujęzyczność dziecka najlepiej rozwijać od najmłodszych lat
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
Ewa Rosiecka

Co oznacza termin "dwujęzyczne dziecko"?

Trudno jest jednoznaczne zdefiniować dwujęzyczność. Możemy wyróżnić jej dwa rodzaje:

  • dwujęzyczność równoczesna, symultaniczna - występuje, gdy drugi język jest wprowadzony przed 3. rokiem życia, najczęściej dzieje się tak wtedy, gdy rodzice posługują się różnymi językami lub gdy dziecko spędza dużo czasu z osobą, która mówi w innym języku;
  • dwujęzyczność sekwencyjna - w tym przypadku maluch poznaje drugi język nieco później niż pierwszy; zwykle występuje w przypadku dzieci emigrantów - rodzice posługują się ojczystym językiem, a dziecko szybko poznaje drugi język poprzez uczęszczanie do placówek edukacyjnych i kontakt z innymi mieszkańcami danego kraju.

Korzyści z dwujęzyczności dzieci

Możliwość posługiwania się kilkoma językami nie tylko umożliwia komunikację z obcokrajowcami. To również:

  • większa zaradność życiowa dziecka;
  • poznawanie swoich korzeni oraz kultury rodzica;
  • lepsze zrozumienie innych dzieci dwujęzycznych;
  • łatwość w nawiązywaniu kontaktu z rodziną, która mieszka za granicą;
  • bardziej rozbudowana wyobraźnia dziecka;
  • radość z możliwości posługiwania się innym językiem, poza ojczystym, poszukiwania nowych słów, synonimów itp.;
  • poprawianie pamięci i jej zasobów;
  • łatwiejszy start w przyszłość, większe możliwości wyboru szkoły, studiów i pracy w dorosłości;
  • umiejętność wczuwania się w mentalność ludzi, którzy żyją w innym kraju.

Jak wychować dwujęzyczne dziecko?

Dr Barbara Zurer Pearson - pracownik naukowy University of Massachussetts w Amherst w USA, która jest autorką znanego poradnika dla rodziców na temat wychowania dwujęzycznego dziecka, podaje warunki, które powinny być spełnione, by maluch mógł osiągnąć dwujęzyczność:

  • zapewnienie dziecku kontaktu z językiem;
  • wykształcenie pozytywnego nastawienia do poznawanego języka.

Rodzice często zastanawiają się, jak długo w ciągu dnia dziecko powinno mieć kontakt z drugim językiem. Z badań wynika, że co najmniej 20 proc. czasu w ciągu doby, jednak im więcej, tym lepsze efekty.

Osiągnięcie dwujęzyczności nienatywnej wymaga dużych nakładów pracy oraz konsekwencji, jednak jest możliwe. Jakie sa strategie, które pozwalają osiągnąć dwujęzyczność u dzieci mieszkających w Polsce? Oto one:

  • OPOL (ang. one parent, one language - jeden rodzic, jeden język) - strategia polega na tym, że jeśli jeden z rodziców biegle posługuje się językiem obcym, zwraca się do malucha jedynie w nim, najlepiej od urodzenia dziecka; metoda ta, jeśli jest wdrażana konsekwentnie i bez żadnych wyjątków jest bardzo skuteczna; warto połączyć ją z elementami innej strategii, czyli:
  • T&P (ang. time and place - czas i miejsce) - metoda dobra dla rodziców, którzy nie do końca biegle posługują się językiem obcym, polega na wykorzystywaniu każdej okazji do zapewnienia dziecku kontaktu z nim, np. poprzez wysłanie dziecka na obóz językowy, zapisanie do dwujęzycznego przedszkola, wspólne czytanie i oglądanie bajek w języku obcym, w zabawie czy w czasie wykonywania codziennych czynności.

Na co należy uważać, wychowując dwujęzyczne dziecko?

Metoda T&P wydaje się mniej wymagająca niż OPOL, jednak obydwie wymagają ogromnej konsekwencji. Warto uważać, aby nie wpaść w następujące pułapki:

  • zbyt późne rozpoczęcie nauki - najlepsze efekty przyniesie rozpoczęcie oswajania malucha z językiem obcym między 2. a 3. rokiem życia, w tym wieku dzieci najłatwiej opanowują intonację, dźwięki i melodię;
  • brak wspomnianej wyżej konsekwencji - np. jeśli postanowiliście, że dziecko ogląda bajki tylko w danym języku, powinniście konsekwentnie się tego trzymać, ponadto dla dobrych efektów nie można pozwalać na zbyt długie przerwy w kontakcie z językiem (np. w czasie wakacji, ferii);
  • niedocenianie wysiłku dziecka - chwal dziecko za najmniejsze sukcesy, pozwól na popełnianie błędów i wspieraj dziecko w nauce tak jak w przypadku nauki języka ojczystego.

Pamiętajmy, że nierealne oczekiwania i zbyt duża presja wywierana na dziecko mogą skutecznie zniechęcić je do nauki języka obcego.

Wybrane dla Ciebie
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące