Czego powinny unikać kobiety w ciąży?

Mówi się, że ciąża to nie choroba. I słusznie, bo to czas wyjątkowy, ale nie wymaga od kobiety leżenia w łóżku i rezygnowania ze wszystkiego, co dotychczas lubiła robić. Jeśli nie ma medycznych przeciwwskazań, może być tak samo aktywna, jak do tej pory. Są jednak rzeczy, które młoda mama musi odłożyć na później.

Zobacz film: "Co przyszłe mamy powinny odłożyć na później?"

Przez 9 miesięcy kobieta nosi pod sercem swój największy skarb. Nic zatem dziwnego, że troszczy się o swoją dietę, dba o siebie i się oszczędza. Nie wszystko w ciąży jest jednak zakazane. Nie trzeba rezygnować z aktywności fizycznej, podróży czy ulubionych dań, jednak czasem trzeba pójść na kompromis.

1. Produkty zakazane w ciąży

Dieta ciężarnej teoretycznie nie wymaga wielu wyrzeczeń. Powinna być przede wszystkim zdrowa i dostarczać kobiecie niezbędnych witamin i minerałów. Ma to ogromne znaczenie dla prawidłowego rozwoju dziecka oraz dla zachowania zdrowia i dobrego samopoczucia matki. W tym szczególnym okresie należy całkowicie zrezygnować z picia alkoholu. Niewskazane jest również picie piwa bezalkoholowego, które może zawierać niewielkie ilości etanolu. Z jadłospisu lepiej też wykluczyć wątróbkę. Jest ona bardzo bogatym źródłem witaminy A, która w nadmiarze może powodować wady rozwojowe płodu.

Wiele produktów należy też spożywać z rozwagą, choćby dlatego, że mogą wywołać infekcje pokarmowe, które w czasie ciąży są bardzo niebezpieczne. Nie tylko osłabiają organizm, ale też mogą w konsekwencji prowadzić do przedwczesnego porodu, zakażenia płodu lub urodzenia dziecka z niską masą urodzeniową. Lepiej więc zrezygnować ze spożywania niepasteryzowanego mleka i jego przetworów oraz surowych jajek i deserów przygotowanych na ich bazie.

2. Sporty niewskazane w ciąży

Aktywność fizyczna jest bardzo korzystna dla zdrowia. Poprawia wydolność układu sercowo-naczyniowego, zmniejsza ryzyko chorób cywilizacyjnych, pozwala utrzymać właściwą masę ciała. Nie trzeba więc z niej rezygnować w czasie ciąży, jeśli tylko przebiega ona bez komplikacji. Sport niesie ze sobą też wiele korzyści dla młodej mamy: zmniejsza zagrożenie cukrzycą ciążową, poprawia samopoczucie i wydolność organizmu, dzięki czemu szybciej powróci do pełnej sprawności po porodzie.

Aktywności, jakie można bezpiecznie uprawiać w ciąży, to m.in. pływanie, marsz, spacerowanie, bieganie (zwłaszcza jeśli kobieta przed ciążą regularnie uprawiała jogging). Zrezygnować jednak trzeba z uprawiania sportów kontaktowych (piłki nożnej, koszykówki) oraz aktywności, które wiążą się z ryzykiem upadku (jazda konna, jazda na rowerze, narty). Taka aktywność, choć bezpośrednio nie wpływa negatywnie na ciążę, wiąże się z dużo większym ryzykiem niebezpiecznych urazów. Niewskazane jest też nurkowanie.

3. Podróże małe i duże

Teoretycznie w czasie ciąży nie ma żadnych przeciwwskazań do podróży. Można nie tylko jeździć po Polsce, ale też latać w nieco bardziej odległe zakątki świata. Jak zawsze jednak trzeba zachować zdrowy rozsądek oraz skonsultować się z lekarzem. Wielogodzinna jazda samochodem czy autobusem nikomu nie służy, a co dopiero młodej mamie, która może odczuć jej konsekwencje szczególnie mocno. Konieczne jest częste zatrzymywanie się na odpoczynek, co warto uwzględnić w planie podróży.

Nie ma jednoznacznego zakazu latania samolotem przez kobiety ciężarne. Sugeruje się jednak unikać latania w ciąży zagrożonej np. w czasie występowania plamień z dróg rodnych - także na początku ciąży. Niewskazane jest latanie samolotem pod koniec ciąży, gdy kobieta jest bliska rozwiązania. Z takich podróży powinny natomiast całkowicie zrezygnować kobiety, u których stwierdzona została znaczna niedokrwistość (zmiany ciśnień mogą̨ być dla nich bardzo dokuczliwe), niewydolność szyjki macicy lub inne stany komplikujące ciążę. Warto przed wylotem skonsultować się ze swoim lekarzem, czy nie stwierdza żadnych przeciwwskazań do odbycia takiej podróży.

4. Jesteś w ciąży? Zadbaj o siebie!

Stres nikomu nie służy, ale w ciąży warto go szczególnie unikać. Negatywnie wpływa nie tylko na samopoczucie kobiety, ale też na rozwijające się w jej łonie dziecko. Bardzo silny stres może wywołać przedwczesny poród. Trzeba więc relaksować się w każdej wolnej chwili i odpoczywać bez wyrzutów sumienia.

Należy też unikać dźwigania oraz wszelkich czynności, które wymagają długotrwałego przebywania w jednej pozycji. Mogą powodować spadki ciśnienia, zawroty głowy, a także być przyczyną bólów pleców i stawów.

W czasie prac w ogrodzie czy podczas sadzenia kwiatów należy używać gumowych rękawic. Kontakt z ziemią wiąże się z ryzykiem zarażenia toksoplazmozą. Chorobą można się również zarazić spożywając nieumyte warzywa i owoce oraz jedząc surowe (np. tatar) lub niedogotowane mięso, także dania z ryby (sushi).

W ciąży, zwłaszcza pod koniec, lepiej też unikać chodzenia w butach na wysokim obcasie. Są w tym okresie nie tylko mało wygodne, ale też niepraktyczne, a przy tym zwiększają ryzyko upadku i ewentualnych urazów.

Czas, gdy w ciele kobiety rozwija się dziecko, jest wyjątkowy. Okres ten powinien być spokojny, pełen relaksu oraz odpoczynku. Nie trzeba porzucać wszystkiego, ale warto uzmysłowić sobie, że rezygnacja z określonych aktywności czy produktów spożywczych jest istotna dla dobra dziecka i naszego zdrowia.

Partnerem artykułu jest PZU

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.