15 lat badali uczniów. Mówią, jaki wpływ ma telewizja czy komputer

Coraz więcej dowodów wskazuje, że nadmierne korzystanie z ekranów może osłabiać zdolności poznawcze i wyniki w nauce najmłodszych uczniów. Co ważne, każda kolejna godzina spędzona przy smartfonie czy komputerze jeszcze bardziej obniża wyniki - takie wnioski płyną z badania opublikowanego w "Journal of the American Medical Association", które trwało 15 lat.

O tyle procent spadają wyniki szkolne dzieci przez ekrany. Naukowcy obliczyli zależnośćO tyle procent spadają wyniki szkolne dzieci przez ekrany. Naukowcy obliczyli zależność
Źródło zdjęć: © Adobe Stock/ICES Central
Aleksandra Zaborowska

Skutki regularnego korzystania z ekranów

Zespół badaczy ze szpitala Sick Kids i St. Michael’s Hospital w Toronto przeanalizował dane ponad 3 tysięcy dzieci z Ontario w latach 2008-2023. Naukowcy sprawdzili, ile godzin dziennie dzieci spędzały przed ekranem telewizora, komputera, konsoli czy tabletu, a następnie porównali te dane z wynikami testów EQAO z matematyki i czytania.

Rezultat był jednoznaczny - każde dodatkowe 60 minut spędzone przed ekranem wiązało się z 10 proc. spadkiem szans na osiągnięcie oczekiwanych wyników w nauce. Zależność była widoczna zarówno wśród trzecioklasistów, jak i uczniów klas szóstych. Jak podkreśla główna autorka badania, pediatra dr Catherine Birken, wyniki wskazują na "istotne powiązanie między czasem ekranowym a gorszymi rezultatami edukacyjnymi".

Eksperci zaznaczają, że choć badanie miało charakter obserwacyjny i nie dowodzi bezpośrednio, że to ekrany powodują gorsze wyniki, jego wnioski wpisują się w szerszy kontekst wcześniejszych badań. Jak tłumaczy dr Sachin Maharaj z Uniwersytetu Ottawskiego, częste korzystanie z urządzeń cyfrowych może "trenować uwagę" w sposób, który utrudnia skupienie się przez dłuższy czas - a to przekłada się na trudności z uczeniem się i głębszym myśleniem.

Edukacja zdrowotna w szkole. Polacy powiedzieli, co sądzą na temat nowego przedmiotu

Dodatkowo dzieci spędzające więcej czasu przed ekranami często mniej śpią, rzadziej bawią się na świeżym powietrzu i mają mniej kontaktów społecznych - czynników, które sprzyjają prawidłowemu rozwojowi emocjonalnemu i lepszym wynikom w nauce.

Rodzice między pracą a kontrolą ekranów

Wielu rodziców przyznaje, że trudno im znaleźć złoty środek między wychowaniem a rzeczywistością cyfrową.

Niektórzy dyrektorzy szkół alarmują, że uczniowie coraz częściej są przemęczeni z powodu nocnych gier czy scrollowania mediów społecznościowych. Kilka szkół w Ontario zdecydowało się nawet na pozwy wobec gigantów technologicznych, zarzucając im, że aplikacje takie jak TikTok czy Instagram negatywnie wpływają na koncentrację uczniów.

Dr Birken podkreśla, że celem badań nie jest obwinianie rodziców, lecz zachęta do refleksji nad tym, jak pomóc dzieciom korzystać z technologii w sposób zdrowy. Kanadyjskie Towarzystwo Pediatryczne zaleca m.in. wspólne oglądanie treści, wybieranie materiałów edukacyjnych oraz ograniczanie czasu ekranowego przed snem.

Aleksandra Zaborowska, dziennikarka Wirtualnej Polski

Źródła:

  • Catherine S. Birken, MD et al., "Screen Time and Standardized Academic Achievement Tests in Elementary School", Jama Network Open, 2025.

Źródła

  1. CBC Canada
Wybrane dla Ciebie
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące