Problemy z nauką
Odkąd istnieją szkoła i uczniowie, istnieją także problemy z nauką. Bywają one bardzo różne i zależą od wielu czynników. Rodzice i nauczyciele mogą im przeciwdziałać albo próbować je eliminować, wspierając rozwój dziecka i dążąc do wzbudzania w nim motywacji do nauki.
1. Przyczyny problemów z nauką
Jeżeli dziecko ma takie problemy, trudniej jest mu się skupić na lekcjach, wolniej niż rówieśnicy przyswaja też wiedzę. Ze względu na różnice indywidualne oraz środowisko, w jakim dorastają uczniowie, ich trudności z nauką mogą zaczynać się już na etapie adaptacji do warunków społecznych, jakimi cechuje się szkoła. Dzieci mogą mieć kłopot z przynależnością do grupy uczniów, z integracją z klasą oraz z nawiązywaniem kontaktów koleżeńskich.
Dodatkowo ich trudności może wzmacniać fobia szkolna, lęk przed byciem źle ocenionym, przed wystąpieniem publicznym oraz przed odrzuceniem. Nawet zdolne dzieci mogą mieć trudności z radzeniem sobie w sytuacji stresowej, jaką jest sprawdzian wiadomości, co skutecznie może zniweczyć ich wysiłki. Dzieci w wieku szkolnym cierpią również z powodu lęków przed zaległościami, zwłaszcza kiedy z powodu choroby nie uczestniczyły jakiś czas w zajęciach. Najczęstszymi trudnościami w nauce odznaczają się dzieci mające problemy z czytaniem i pisaniem, a także te, które z powodu różnych deficytów mają problem z zachowaniem się w warunkach szkolnych.
2. Jak pomóc dzieciom z problemami z nauką?
W zależności od przyczyny i rodzaju problemu, należy podejść indywidualnie do każdego ucznia i wspólnie z rodzicami, ewentualnie ze specjalistami, ustalić plan pomocy dla dziecka. Można organizować dodatkowe indywidualne zajęcia pozalekcyjne, które powinny korygować trudności w nauce i kompensować ewentualne braki. Warto także zorganizować zajęcia w grupie, zwłaszcza dla dzieci, które mają trudności adaptacyjne i w radzeniu sobie ze stresem. Niektóre kilkulatki wymagają pomocy terapeutycznej i zajęć o podobnym charakterze, stricte terapeuetycznym, inne wystarczy czasem przypilnować podczas wykonywania jakiegoś zadania lub odpytać z wyuczonego materiału.
Należy zawsze wziąć pod uwagę wnikliwą analizę problemów dziecka. Bywają uczniowie, którzy po wielu nieudanych próbach pokonywania trudności z nauką tracą motywację. A uczeń, który nie ma w sobie choćby odrobiny motywacji do pokonywania trudności i zdobywania wiedzy, jedynie wzmacnia swój wizerunek dziecka z problemami. Silny stres, który może mu wówczas towarzyszyć, wpływa niekorzystnie na jego dalszy rozwój psychoemocjonalny i zdrowie. Dlatego czasem potrzebna jest wizyta u psychologa, terapeuty czy lekarza.
Często stosowaną metodą jest nauka przez rozrywkę. Zastanawiasz się nad jej skutecznością? Porozmawiaj o tym na naszym forum.