Segregacja odpadów - na czym polega? Dlaczego warto uczyć dzieci segregacji odpadów?

Segregacja odpadów to korzyści dla środowiska, a także każdego właściciela nieruchomości. Zmniejsza ilości odpadów na wysypiskach śmieci, ogranicza eksploatację surowców i przyczynia się do powtórnego wykorzystania surowców wtórnych. Na czym polega segregacja śmieci? Jak nauczyć dzieci segregować odpady?

Dzięki segregacji odpadów ponownie wykorzystujemy surowce, chroniąc w ten sposób środowiskoDzięki segregacji odpadów ponownie wykorzystujemy surowce, chroniąc w ten sposób środowisko
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
Ewa Rosiecka

Czym jest segregacja odpadów?

Segregacja śmieci to segregowanie i oddzielanie odpadów, które można ponownie przetworzyć - surowców wtórnych od tych, których już nie można w żaden sposób wykorzystać.

Jak segregujemy odpady?

W czasie sortowania odpadów klasyfikujemy je do konkretnych grup:

  • metale i tworzywa sztuczne;
  • papier;
  • szkło;
  • odpady biodegradowalne;
  • odpady zmieszane.

Metody segregacji śmieci określa rozporządzenie Ministra Środowiska z 29 grudnia 2016 roku w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych rodzajów odpadów.

Jak właściwie segregować odpady?

Odpady powinniśmy segregować w domu, już na etapie wyrzucania zużytych opakowań, czy potłuczonych naczyń, dokonując wyboru: segregować i przyczyniać się do tworzenia nowych produktów, dbając o środowisko naturalne, czy też marnować cenne surowce.

Każdy z nas w ciągu każdego dnia podejmuje wiele takich decyzji, bardzo często nie zdając sobie sprawy z tego, jak ważne są to wybory.

Jeśli poprawnie przeprowadzimy segregację, będzie duża szansa na poddanie surowca recyklingowi - ponownemu wykorzystaniu i przetworzeniu. Niewłaściwa segregacja śmiecia może uniemożliwić efektywny odzysk surowca lub po prostu pogorszyć jego jakość.

W jakim celu segregujemy odpady?

Odpady wstępnie posortowane w domach trafiają do nowoczesnych śmieciarek, które wbrew obiegowym opiniom nie mieszają wszystkich posegregowanych śmieci, lecz przesypują poszczególne odpady do konkretnych przegród.

Innym sposobem przewiezienia tych surowców do przedsiębiorstwa oczyszczania i na sortownię jest odbieranie różnych typów odpadów przez inne pojazdy.

Zadaniem recyklingu jest ochrona środowiska naturalnego, poprzez zmniejszenie i odzyskanie surowców wtórnych do ponownego przetworzenia - produkcji nowych towarów.

Recykling pozwala:

  • ograniczyć zużycie surowców naturalnych;
  • oszczędzać energię;
  • chronić środowisko naturalne;
  • ograniczyć wielkość i ilość wysypisk śmieci;
  • ponownie wykorzystać surowce do wytworzenia nowego produktu;
  • ograniczyć zanieczyszczenie wody;
  • obniżyć emisję trujących gazów do atmosfery.

Pojemniki na odpady i co do nich wrzucać - ściągawka

Do pojemnika żółtego wrzucamy metale i tworzywa sztuczne:

  • plastikowe butelki po napojach i wodzie - odkręcone i zgniecione;
  • nakrętki plastikowe od butelek;
  • opakowania plastikowe po produktach spożywczych;
  • opakowania wielomateriałowe jak np. karton po soku czy mleku;
  • opakowania po delikatnych środkach chemicznych, jak worek po proszku do prania czy zużyta tubka po paście do zębów;
  • kapsle;
  • metalowe zakrętki od słoików;
  • metale kolorowe;
  • aluminiowe puszki po napojach i sokach;
  • metalowe puszki po konserwach;
  • plastikowe reklamówki, worki, torby, folie jednorazowe i inne.

Do pojemnika żółtego nie wrzucamy:

  • opakowań po lekach;
  • butelek i pojemników z zawartością;
  • plastikowych zabawek;
  • opakowań po olejach silnikowych;
  • zużytych artykułów medycznych;
  • baterii i akumulatorów;
  • puszek i pojemników po lakierach i farbach;
  • części samochodowych;
  • zużytego sprzętu elektronicznego i AGD
  • pojemników po substancjach silnie chemicznych i silnie toksycznych.

Do niebieskiego pojemnika na papier wrzucamy:

  • gazety i czasopisma;
  • opakowania z papieru;
  • karton i tekturę;
  • papier szkolny i biurowy;
  • zadrukowane kartki;
  • katalogi, prospekty, ulotki;
  • papier pakowy;
  • zeszyty i książki;
  • torby i worki papierowe.

Do niebieskiego pojemnika nie wrzucamy:

  • zużytych chusteczek higienicznych;
  • zużytych ręczników papierowych;
  • papieru lakierowanego (np. zdjęć);
  • papierowych worków po nawozach;
  • papierowych worków po materiałach budowlanych;
  • kartonów po napojach i mleku;
  • papieru powleczonego folią;
  • zabrudzonego, zatłuszczonego papieru;
  • tapet;
  • jednorazowych pieluch i innych;
  • zatłuszczonych naczyń jednorazowych i opakowań z papieru;
  • obuwia i odzieży.

Do zielonego lub białego pojemnika na szkło wrzucamy:

  • szklane słoiki po żywności (nie muszą być umyte);
  • szklane butelki po żywności po napojach;
  • szklane słoiczki i opakowania po kosmetykach (tylko wykonane w całości ze szkła).

Do zielonego lub białego pojemnika nie wrzucamy:

  • ceramiki;
  • porcelany;
  • doniczek;
  • szkieł od okularów;
  • kryształów;
  • naczyń ze szkła żaroodpornego;
  • szklanych zniczy z resztkami wkładu woskowego;
  • reflektorów;
  • żarówek i świetlówek;
  • szklanych opakowań po lekach i chemikaliach;
  • luster;
  • termometrów;
  • szyb zbrojnych i okiennych;
  • monitorów telewizyjnych i komputerowych;
  • szklanych strzykawek.

Do brązowego pojemnika na odpady biodegradowalne wrzucamy:

  • gałęzie drzew i krzewów;
  • odpadki warzywne i owocowe, np. skórki, obierki, pestki, ogryzki;
  • skoszoną trawę, liście i kwiaty;
  • drewno niezaimpregnowane;
  • korę drzew i trzciny;
  • resztki jedzenia (bez kości zwierząt).

Do brązowego pojemnika nie wrzucamy:

  • resztek mięsa;
  • kości zwierząt;
  • oleju jadalnego;
  • ości i resztek ryb i owoców morza;
  • odchodów zwierząt;
  • popiołu z węgla kamiennego;
  • leków;
  • drewna impregnowanego;
  • ziemi;
  • kamieni;
  • sera i produktów mlecznych;
  • puszek;
  • cytrusów (pomarańczy, limonek, cytryn);
  • zgniłych i chorych liści.

Do pojemnika lub worka w innym kolorze niż wyżej wymienione wrzucamy odpady zmieszane:

  • wszystkie odpady, które nie należą do surowców wtórnych i których nie można poddać recyklingowi.

Do zmieszanych odpadów nie wrzucamy:

  • leków;
  • odpadów toksycznych i niebezpiecznych dla środowiska;
  • świetlówek i żarówek;
  • baterii i akumulatorów;
  • elektroodpadów (zużytego sprzętu RTV i AGD);
  • odpadów po żrących chemikaliach;
  • wszystkich odpadów, które nadają się do ponownego przetworzenia.

Do pojemników na akumulatory i baterie wrzucamy:

  • zużyte akumulatory i baterie.

Pojemniki te są dostępne m.in. w dyskontach, supermarketach, sklepach budowlanych i marketach ze sprzętem elektronicznym.

Dodatkowo funkcjonują także Punkty Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych, które znajdują się w każdej gminie, ponieważ to na niej spoczywa obowiązek zapewnienia mieszkańcom punktu, w którym w sposób bezpieczny dla środowiska mogą pozbyć się sprzętu elektronicznego i AGD (telewizorów, lodówek, pralek czy zmywarek).

Jak nauczyć dzieci segregacji odpadów?

Dzieci to doskonali obserwatorzy. Gdy zobaczą, że dorośli (rodzice, dziadkowie) segregują śmieci, z pewności będą chciały robić to samo. Umysły dzieci są niezwykle chłonne, warto zatem wykorzystać ten fakt i od najmłodszych lat wpajać im, jak ważna jest dbałość o środowisko naturalne.

Jest duża szansa, że dzięki temu maluch wyrośnie na świadomego dorosłego, którego ekologiczne wybory będą naturalną konsekwencją naszych działań.

Dlaczego warto nauczyć dzieci segregacji odpadów?

  • maluchy mają okazję zobaczyć, jak dużo śmieci produkujemy;
  • mogą poznać różne rodzaje materiałów, z których są zrobione opakowania;
  • dzieci uczą się dbania o Ziemię - wspólne miejsce do życia;
  • uczą się, że z rzeczy, które wyrzucamy, można ponownie zrobić coś dobrego.

Warto uczyć maluchy segregacji odpadów, ponieważ to inwestycja w przyszłość naszą oraz naszych dzieci.

Wybrane dla Ciebie
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące