Budowanie empatii u maluszka

Empatia, rozumiana jako zdolność do odczuwania i rozumienia emocji innych, jest jednym z najważniejszych etapów w rozwoju emocjonalnym dziecka. Jak więc kształtować wśród najmłodszych zrozumienie i troskę o uczucia innych?

Budowanie empatii u maluszkaBudowanie empatii u maluszka
Źródło zdjęć: © Materiały partnera
Agnieszka Gotówka

Empatia to jedna z kompetencji społecznych. Nie jest zdolnością wrodzoną, więc można poddać ją treningowi. Jest to o tyle istotne, że właściwie ukształtowane relacje z drugim człowiekiem stanowią podstawę koegzystencji z innymi ludźmi.

Jak rozwija się empatia?

By empatia mogła się w pełni rozwinąć, już od chwili narodzin potrzeba dostarczać dziecku społecznych stymulacji. Im są one bardziej naturalne, tym lepiej. Naszym zadaniem jako rodziców jest przekazywanie dobrych wzorców, wskazywanie właściwej drogi, i stwarzanie warunków, np. w czasie zabawy, w których pewne zachowania będzie można przećwiczyć.

Trzeba też pamiętać, że dzieci są świetnymi obserwatorami. Widzą, jak na co dzień odnosimy się do siebie. Każde słowo i gest chłoną jak gąbka. Obserwują, w jaki sposób reagujemy na emocje innych osób. Istotne jest też, jak zaspokajamy ich potrzeby, np. czy reagujemy, gdy są smutne. Pamiętajmy bowiem, że kompetencje społeczne dziecka kształtowane są w najbliższym środowisku. Jako rodzice jesteśmy odpowiedzialni za zaszczepienie i pielęgnowanie u swoich pociech zrozumienia i troski o uczucia innych.

Nauka empatii a zabawa

W codzienną zabawę warto wpleść aktywności, które w bezpiecznym, kontrolowanym środowisku pozwolą najmłodszym eksperymentować i swobodnie poruszać się po świecie emocji. Szczególnie polecane jest tu odgrywanie scenek z życia rodzinnego, żłobka czy placu zabaw, które z jednej strony pokażą, jak odczytywać komunikaty przesyłane przez innych, z drugiej – zobaczyć swoje działania w społecznym kontekście. W ten sposób dzieciom łatwiej będzie zrozumieć, że każde zachowanie wpływa na innych.

Do odkrywania scenek warto wykorzystać lalki, pluszaki lub klocki. Bawiąc się nimi, nasza pociecha będzie mogła swobodnie wyrażać cały wachlarz emocji, co pomoże mu w budowaniu samoświadomości emocjonalnej i zdolności do radzenia sobie z trudnymi uczuciami. By jednak proces ten zachodził prawidłowo, potrzeba wsparcia osoby dorosłej. Warto więc towarzyszyć dziecku w zabawie. To nie tylko pozwoli dobrze spędzić czas i budować relacje, ale też kreować nieskończoną liczbę scenariuszy, w których emocje odgrywają główną rolę.

Nie warto jednak robić niczego na siłę. Najlepsza nauka płynie z sytuacji które dzieją się w sposób naturalny.

Obraz
© Materiały partnera

Bawiąc się z dzieckiem, warto wplatać scenki, w których emocje i opieka nad innymi grają pierwsze skrzypce. Pomóc w tym mogą klocki LEGO® DUPLO®, które dzięki swojej prostocie i wszechstronności umożliwiają najmłodszym eksplorowanie różnorodnych sytuacji życiowych, rozwijając przy tym troskę, współczucie i współodczuwanie.

Zestawami, z którymi łatwo nam będzie kreować postawy opiekuńcze, są:

  • LEGO DUPLO "Opieka nad zwierzętami na farmie" (10416) – jest tutaj zagroda a w niej koń, owca, kot, krowa, cielątko i kura, którymi dzieci mogą się zaopiekować. Zwierzęta gospodarskie potrzebują schronienia, razem więc zbudujcie przytulne zagrody dla każdego z nich. Trzeba je też nakarmić, a w razie choroby – wezwać weterynarza i podjąć się opieki nad chorym zwierzęciem.
  • LEGO DUPLO "Opieka nad pszczołami i ulami" (10419) – dzięki temu zestawowi dziecko może zobaczyć, jak wygląda życie pszczół i dlaczego są to owady bardzo pożyteczne. To naturalnie przebiegająca edukacja przyrodnicza, która stanowi też naukę empatii: maluch ma za zadanie posadzić kwiaty i o nie dbać, by pszczoły mogły zbierać nektar. Przenieście tę naukę do realnego świata i posadźcie jakąś miododajną roślinę w ogrodzie lub na balkonie. Doglądajcie jej i dbajcie o nią.

Klocki to zabawka, którą dzieci uwielbiają. Doceniają ją też rodzice, pedagodzy i psychologowie, bo nie tylko ćwiczą motorykę małą oraz koordynację ręka-oko, ale dają też nieograniczone możliwości odgrywania scenek, do których można wplatać naukę kompetencji społecznych. Angażują wyobraźnię i wspierają ponadto kreatywność dziecka. W czasie wspólnej zabawy z rodzicem wzmacniają emocjonalne więzi.

Znaczenia zabawy nie wolno bagatelizować. Im bardziej swobodna i naturalna, tym lepiej. To najskuteczniejsza metoda edukacji. Uczy zależności przyczynowo-skutkowych, rozpoznawania i nazywania emocji, a także radzenia sobie z trudnymi sytuacjami. Wszystko to przygotowuje nasze pociechy do dorosłego życia w świecie, w którym zrozumienie i współpraca są kluczowymi kompetencjami.

Wybrane dla Ciebie
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące