Wybieramy szkołę językową dla dziecka
Wrzesień coraz bliżej. Wielu rodziców już wybrało szkołę językową dla dzieci, ale ci niezdecydowani mają jeszcze chwilę czasu, by podjąć najlepszą decyzję dla swojego malucha.
Nie jest bowiem sztuką zapisać pociechę do najdroższej lub najbardziej rozreklamowanej szkoły, ale wybrać taką, która da mu najlepsze perspektywy do rozwoju i doskonalenia umiejętności językowych. O wysokich standardach kadry dydaktycznej i przygotowaniu merytorycznym.
Na co zwracać uwagę, o co pytać? Oto sześć praktycznych wskazówek od Arkadiusza Jaworskiego – filologa angielskiego i dyrektora w Cambridge English, które ułatwią ci podjęcie tak ważnej, a zarazem trudnej decyzji.
Zajęcia indywidualne czy grupowe?
- Grupowe. Wówczas prowadzący ma możliwość zastosowania większej liczby różnorodnych metod i form zabawy. A to właśnie podczas zabawy najlepiej uczą się dzieci. W odróżnieniu od dorosłych (którzy uczą się intencjonalnie), maluchy przyswajają wiedzę mimochodem – czyli przy okazji.
Większa liczba dzieci, stwarza tych „okazji” wiele. Ważne, by dzieci w grupie były na zbliżonym poziomie językowym, i w podobnym wieku - tłumaczy ekspert.
Certyfikowana szkoła
- Warto sprawdzić referencje szkoły. Cenionym znakiem jakości są certyfikaty Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz Jakości w Nauczaniu Języków Obcych PASE oraz europejskiego stowarzyszenia EAQUALS (Evaluation & Accreditation of Quality in Language Services).
Mamy wówczas pewność, że standardy, jakość nauczania i nadzór metodyczny zostały zweryfikowane przez niezależnych ekspertów - tłumaczy Arkadiusz Jaworski z Cambridge English.
Jaki kurs wybrać?
- Godne polecenia są kursy przygotowujące do certyfikatu językowego. Nauka ma wówczas uporządkowaną strukturę, a dziecko wszechstronnie rozwija sprawności językowe: mówienie, rozumienie ze słuchu, a w przypadku „starszaków” – również czytanie i pisanie. Możliwość uzyskania pierwszego, prawdziwego certyfikatu jest ogromnie motywująca! To nagroda dla dziecka, a dla rodziców – obiektywna informacja o poziomie językowym malucha.
Do najbardziej znanych należą certyfikaty Uniwersytetu Cambridge: Cambridge English Young Learners. I jeszcze ważna informacja: tego certyfikatu nie da się „nie zdać” - otrzymuje go każde dziecko wraz z opisową informacją o swoim poziomie - tłumaczy ekspert.
Native speaker czy Polak?
- W tym przypadku najbardziej istotne jest wykształcenie kierunkowe oraz doświadczenie w pracy z dziećmi. Narodowość nauczyciela nie ma tu decydującego znaczenia, ważniejsze jest to, by jego metody nauczania i przygotowywane materiały dydaktyczne były dostosowane do wieku dzieci i ich możliwości.
Dobry nauczyciel ma kierunkowe wykształcenie wyższe (dyplom anglistyki, lingwistyki lub nauczycielskiego kolegium języków obcych) oraz przygotowanie metodyczne do pracy z dziećmi.
W przypadku native speakerów warto zwrócić uwagę na kwalifikacje metodyczne poświadczone certyfikatami. Oprócz dyplomów ważny jest staż pracy, osobowość oraz kreatywność nauczyciela. Warto zapoznać się z sylwetkami lektorów na stronie www - dodaje ekspert.
Lekcja próbna
Niektóre szkoły językowe oferują taką możliwość – na pewno warto skorzystać. Można wtedy naocznie przekonać się czy forma zajęć jest dla naszego dziecka właściwa, porozmawiać z nauczycielem i ocenić, czy odpowiada nam sposób prowadzenia zajęć - podpowiada Arkadiusz Jaworski.
Koszt i lokalizacja
- Uwaga na zbyt niskie ceny. Jakość kosztuje. Nie znaczy to jednak, że drogi kurs musi być dobry. Warto wybrać optymalnie – blisko domu, bo zbyt długa droga zmęczy zarówno dziecko, jak i rodzica - ostrzega ekspert.