Opóźniony rozwój mowy: objawy, przyczyny, terapia

Opóźniony rozwój mowy (ORM) to pojęcie dość niejednoznaczne. Na bok odsuńmy więc rozważania terminologiczne, ograniczając się jedynie do stwierdzenia, że to kształtowanie się mowy niezgodnie z normą rozwoju językowego. Jak je rozpoznać? Jakie mogą być przyczyny opóźnienia rozwoju mowy? I jak diagnozować opóźnienie rozwoju mowy u dzieci i kiedy należy szukać pomocy specjalisty?

Opóźniony rozwój mowyOpóźniony rozwój mowy
Źródło zdjęć: © https://stock.adobe.com/
Agnieszka Gotówka

Opóźniony rozwój mowy: przyczyny

Wyróżnia się trzy typy opóźnień rozwoju mowy:

  • niesamoistny opóźniony rozwój mowy (NORM), spowodowany np. uszkodzeniem słuchu, upośledzeniem umysłowym, uszkodzeniem neurologicznym lub uszkodzeniem obwodowym narządów mowy,
  • samoistny opóźniony rozwój mowy (SORM), który można utożsamić z prostym opóźnionym rozwojem mowy (PORM),
  • opóźniony rozwój mowy związany z SLI (specyficznymi zaburzeniami rozwoju języka): nie jest wywołany przez czynniki medyczne lub anatomiczne, ale pojawiają się tu trudności w obszarze pamięci fonologicznej.

– Przyczyny opóźnionego rozwoju mowy mogą być rozmaite. Ich ustalenie jest kluczowe dla prowadzenia efektywnej terapii i odpowiedniego wsparcia małego pacjenta oraz jego rodziny – mówi dr n. hum. Iwona Kania, logopeda związana z Siecią Klinik Psychologiczno-Psychiatrycznych PsychoMedic.

Rozwój intelektualny dziecka autystycznego

– Często opóźniony rozwój mowy ma związek z zaburzeniami słuchu, stąd ważnym badaniem, które często logopeda zaleca rodzicom dziecka jako pierwsze, jest badanie słuchu oraz ocena aparatu mowy pod kątem fizjologicznym u laryngologa czy audiofonologa – dodaje ekspertka.

Inne częste przyczyny opóźnionego rozwoju mowy mają związek z rozwojem neurologicznym. Można też wskazać przyczyny psychogenne, niekiedy najtrudniejsze do wychwycenia. Nie bez znaczenia jest też okres ciąży (choroby matki, czynniki toksyczne czy używanie pewnych leków).

– Dlatego też do przeprowadzenia całościowej diagnozy nie wystarczy wizyta u logopedy. Rodzice powinni współpracować zarówno z lekarzami, jak i innymi terapeutami – psychologiem, pedagogiem, fizjoterapeutą, terapeutą integracji sensorycznej. Trzeba też pamiętać, że opóźniony rozwój mowy rzadko jest zaburzeniem izolowanym. Najczęściej wiąże się z innymi dysfunkcjami bądź problemami rozwoju psychoruchowego – zauważa Iwona Kania.

Jakie są typowe wskaźniki opóźnienia rozwoju mowy u dzieci?

Dzieci z opóźnionym rozwojem mowy mówią mało bądź wcale, a komunikują się z otoczeniem głównie na poziomie pozawerbalnym. Mogą mieć prawidłowy słuch i żywo reagować na polecenia słowne. Proszone o wypowiedzenie poszczególnych głosek w izolacji, potrafią wymówić każdą (bądź prawie każdą), niestety nie są w stanie złożyć ich w płynnie wypowiedziane słowo, w prawidłowym tempie.

Mowa u dzieci z ORM

Opóżniony rozwój mowy u 3-latka daje o sobie znać poprzez zachowania, które budza niepokój rodziców i nauczycieli. Dziecko nie inicjuje kontaktów słownych, w komunikacji posługuje się głównie gestami (np. pokazuje palcem), nie mówi lub ma bardzo ograniczony zasób słownictwa.

Pierwsze słowa, jeśli się pojawią, obfitują w wiele uproszczeń, redukcji lub wymian głosek w wyrazach. W przypadku SORM w 4. roku życia dziecko posługuje się już pojedynczymi zdaniami, jednak niepoprawnymi gramatycznie (w przypadku SLI prawidłowo rozwijający się 4-latek jest sprawnym użytkownikiem języka, choć z pojawiającymi się niekiedy wadami wymowy typu: seplenienie, reranie, pojedyncze wymiany spółgłoskowe). Około 5-6 roku życia następuje zrównanie z poziomem mowy rówieśników, niestety słownictwo dzieci z takimi problemami pozostaje często uboższe niż innych.

Często w przypadku zaburzenia typu NORM w późniejszym okresie dzieci przejawiają trudności w procesie czytania i pisania, niewielkie opóźnienie w sferze intelektualnej lub zaburzenia uwagi.

Jakie metody leczenia i terapii są dostępne dla dzieci z opóźnionym rozwojem mowy?

Kluczowe jest, aby zrozumieć, że podjęte odpowiednio szybko wspomaganie rozwoju mowy u dziecka daje najlepsze efekty terapii. By jednak było to możliwe potrzebne jest podjęcie szybkich działań terapeutycznych.

– Do wizyty u specjalisty powinny skłonić nas już wszelkie problemy związane z karmieniem noworodka. Wszelkie nieprawidłowości w obrębie tzw. funkcji prymarnych (oddychania, żucia, gryzienia i połykania) przekładają się bowiem na różnorakie blokady rozwoju mowy – wskazuje Iwona Kania. I dodaje:

– Innym czynnikiem, który powinien skłonić rodzica do sięgnięcia po pomoc specjalistyczną, jest brak reakcji na głos i inne dźwięki. Nie zwlekajmy z podjęciem działań, gdy nasze dziecko nie głuży, nie gaworzy, a w późniejszym wieku – gdy często choruje na choroby związane z układem oddechowym.

Opóźniony rozwój mowy: ćwiczenia logopedyczne, ale nie tylko!

Starajmy się motywować dziecko do mówienia poprzez częste rozmowy, wystrzegajmy się przy tym zdrobnień i spieszczeń oraz skróconych sformułowań, nietypowych w kontaktach z innymi.

Konstrukcje zdaniowe kierowane do naszych najmłodszych powinny być proste w przekazie i zrozumiałe. Nie bójmy się rozmawiać z dzieckiem przy wykonywaniu rutynowych czynności, np. podczas ubierania ("Gdzie jest rączka?" lub "Zakładamy zieloną spódniczkę"), gotowanie ("A teraz dodajemy mąkę", bądź "A teraz biorę mąkę i wsypuję ją do miski") itp.

Nauczmy je kojarzyć przedmioty, zjawiska i czynności, z którymi spotyka się w swoim życiu, z ich nazwami. Wysłuchajmy, co ma nam do powiedzenia (nawet gestem) i pozwólmy dokończyć swoją wypowiedź.

Jednocześnie nie zamykajmy je na świat, postarajmy się jak najszybciej zapewnić mu kontakty z rówieśnikami (np. przez zapisanie go do przedszkola).

– Starsze dzieci, które już mówią, ale mówią niewyraźnie, wsparte terapią również są w stanie szybko pokonać swoje trudności. Często wystarczy trafna diagnoza dotycząca stanu wędzidełka podjęzykowego, korekcja zgryzu czy współpraca z fizjoterapeutą zajmującym się napięciami w strefie orofacjalnej. Nawet wprowadzenie kilku zmian w trybie życia dziecka i rodziny może skutkować lepszym rozwojem dziecka – podsumowuje ekspertka.

Źródło artykułu: WP Parenting
Wybrane dla Ciebie
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące