Trwa ładowanie...

Samogłoski - jaka jest ich rola? Rodzaje i wymowa w języku polskim

 Ewa Rosiecka
11.09.2023 10:14
Samogłoski to głoski, które słyszymy jako pojedyncze dźwięki
Samogłoski to głoski, które słyszymy jako pojedyncze dźwięki (Adobe Stock)

Samogłoski to głoski, które stanowią podstawę polskiej mowy. Mają znaczenie nie tylko w przypadku melodii języka, ale również dzięki nim łatwiej nam wyrażać emocje. Ułatwiają również naukę czytania. Jakie są samogłoski? Ile jest samogłosek w alfabecie? Czym różnią się spółgłoski i samogłoski?

spis treści

1. Czym są samogłoski?

Co to jest samogłoska? Jak wytłumaczyć dziecku, co to są samogłoski? Najprostszym sposobem jest przedstawienie ich w opozycji do spółgłoski. Wcześniej warto zapoznać dziecko lub przypomnieć kilka pojęć związanych z tą tematyką, takich jaj m.in. litera i głoska. Głoska to czysty dźwięk, najmniejsza fonetyczna realizacja mowy, litera zaś to sposób jej zapisu.

2. Jakie są różnice między samogłoskami a spółgłoskami?

Głoski - dźwięki dzielimy na dwa rodzaje: na samogłoski i spółgłoski. Jaka jest między nimi różnica? Zaobserwujemy ją już w momencie wypowiedzenia na głos po kilka z każdej grupy. Samogłoski słyszalne są jako pojedyncze dźwięki. W przypadku spółgłosek zawsze słychać więcej niż jedną głoskę.

Zobacz film: "Dlaczego dziewczynki mają lepsze oceny w szkole?"

Różnice te wynikają z kształtu oraz objętości jamy ustnej, które to zmieniają się wskutek ruchu warg i języka. Gdy wypowiadamy spółgłoski, w jamie ustnej dochodzi do zwarć i szczelin. Gdy zaś wymawiamy samogłoski, powietrze przechodząc przez jamę ustną, nie trafia na żadne przeszkody.

3. Jakie samogłoski są w języku polskim?

Samogłoski - jakie są? Samogłoski w języku polskim to: A, E, I, O, U, Ó, Y, Ę i Ą.

4. Jak dzielimy samogłoski?

Wszystkie samogłoski polskie możemy podzielić według kilku kryteriów. Oto kilka z nich.

4.1. Podział samogłosek ze względu na ułożenie języka

  • ruch poziomy: samogłoski tylne - O, U, Ą, samogłoski przednie - E, Y, Ę, samogłoska środkowa - A;
  • ruch pionowy; samogłoski wysokie - I, U, Y, samogłoski średnie - E, O, Ą, Ę, samogłoska niska - A.

4.2. Podział samogłosek ze względu na metodę nacisku na podniebienie miękkie

  • samogłoski ustne: A, E, O, U, Y, I;
  • samogłoski nosowe: Ą, Ę.

4.3. Podział samogłosek ze względu na ułożenie warg w chwili wymowy

  • samogłoski płaskie: I, E, Y, Ę;
  • samogłoski okrągłe: U, O, Ą;
  • samogłoska obojętna: A.
Głoski dźwięczne i bezdźwięczne - jak nauczyć dziecko je odróżniać?
Głoski dźwięczne i bezdźwięczne - jak nauczyć dziecko je odróżniać?

O głoskach dźwięcznych i bezdźwięcznych uczymy się w pierwszych latach szkoły podstawowej. To podstawowa

przeczytaj artykuł

5. Jakie funkcje pełnią samogłoski?

Po co są samogłoski? Oto kilka funkcji, które pełnią:

  • sprawiają, że mowa staje się bardziej melodyjna;
  • umożliwiają dzielenie wyrazów na sylaby;
  • są nośnikami akcentu;
  • pozwalają na proste wyrażanie emocji.

6. Jak nauczyć dziecko rozpoznawać samogłoski?

Od nauki głosek zwykle rozpoczyna się nauka czytania. Jeśli chcemy nauczyć malucha rozpoznawania samogłosek, możemy powiązać każdą z nich z np. jakąś sytuacją, np.:

  • "A" - gdy coś nas przestraszy;
  • "E" - gdy coś nas zadziwi;
  • "U" - gdy coś podziwiamy;
  • "O" - gdy jesteśmy zaskoczeni;
  • "Y" - samogłoska ta jest wymawiana, gdy jesteśmy czegoś niepewni.

7. Jak zapamiętać samogłoski?

Aby nauka samogłosek była łatwiejsza, możemy je wykorzystać w zabawie, rozbudzając w ten sposób ciekawość dziecka.

Możemy wkomponować je w treść wierszyka, co pomoże w ich zapamiętaniu dzięki rymom i rytmowi. Zapamiętywana treść wzbogaca słownictwo, dzięki czemu maluchowi łatwiej się wysłowić.

Rymowanki zaliczane są do metod i zabaw, które usprawniają pracę narządów artykulacyjnych, rozwijają kreatywność, wspierają pamięć oraz percepcję słuchową.

Forma ta jest przyjazna maluchom, dzięki czemu szybko i chętnie przyswajają sobie ciekawe, rytmiczne i często zabawne teksty.

Rymowanki te możemy wykorzystać zarówno w domu, jak i w szkole.

8. Niepoprawna wymowa samogłosek u dzieci

Czasem (choć na szczęście rzadko) zdarza się, że maluch zniekształca samogłoski. Są one niezwykle ważne dla prawidłowej komunikacji, dlatego nie powinniśmy lekceważyć żadnych problemów z wymową u dziecka.

Samogłoski - ćwiczenia dla dzieci:

  • samogłoska "A" oraz "I" bywa czasem mylona, czasem zdarza się, że dziecko nadaje głosce ustnej zabarwienie nosowe; aby to wyeliminować, należy wdrożyć metodę wizualno-słuchową oraz dokładnie wyjaśnić dziecku, jak powinna dana głoska brzmieć oraz jak ustawić narząd mowy, by tak się stało; warto stosować ćwiczenia na różnicowanie samogłosek, np. przeglądając razem książeczkę i po kolei odczytywać poszczególne litery;
  • samogłoskę "E" najlepiej nauczyć wymawiać w prawidłowy sposób, wymawiając tę samogłoskę i dotykając jednocześnie językiem brody, a następnie chowając go i ponownie ją wymawiając; w ten sposób dźwięk powinien ulec stopniowemu, naturalnemu przekształceniu;
  • maluchom, które nie radzą sobie z wymawianiem samogłoski "I" zaleca się delikatne otwarcie ust i rozciągnięcie warg jak do szerokiego uśmiechu; aby unieść przednią część języka, opiekun może nacisnąć palcem dno jamy ustnej dziecka od zewnątrz - od podbródka;
  • Samogłoski"U", "O" - niektóre dzieci mają trudność z właściwym ułożeniem narządów mowy w taki sposób, aby uzyskać wymienione wyżej głoski; w takich sytuacjach zalecane jest przyciśnięcie obu policzków do dziąseł kciukiem i palcem wskazującym, co pomaga w zaokrągleniu i wysunięciu warg; uniesienie tylnej części języka możemy uzyskać poprzez uciskanie szpatułką jego przodu;
  • aby poprawnie wymawiać samogłoskę "Y" można pobawić się w zabawy dźwiękonaśladowcze; np. możemy poprosić dziecko, aby naśladowało płacz niemowlęcia;
  • "Ę" i "Ą" samogłoska nie jest łatwa do wymówienia; aby dziecko potrafiło ją wymawiać, warto uświadomić dziecko, że istnieją samogłoski nosowe, które odczuwamy jako wibrację skrzydełek nosa, a następnie rozpocząć trening oparty na przekazywaniu nosowości spółgłosek następujących po nim samogłoskom (np. mmmmmmmoooo, mmmmmmiiiii, mmmmmmuuuuuuuuu).

Jeśli tego rodzaju ćwiczenia nie przyniosą rezultatu, powinniśmy skonsultować się ze specjalistą i skorzystać z usług poradni logopedycznej.

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze