Zgaga a bezsenność

Ciągły ból brzucha i pieczenie w przełyku świadczy o zgadze. Osoby skarżące się na te bóle niejednokrotnie nie są w stanie spokojnie funkcjonować w ciągu dnia, ale także nocą mają kłopoty ze snem. Choroba ta bywa bardzo dokuczliwa, gdyż ból potrafi promieniować i powiększać miejsca bólu oraz wzmaga kaszel i uczucie dławienia.

1. Niepokojące objawy zgagi

Objawy zgagi są bardzo różnorodne, lecz nieodpowiednio leczone lub zbagatelizowane mogą prowadzić do poważnych chorób górnego odcinka przewodu pokarmowego lub do chorób serca. Bywa niekiedy i tak, że osoba, która częściej niż dwa razy w tygodniu skarży się na silne bóle brzucha, uczucie palenia w przełyku, a do tego jeszcze ból zaczyna promieniować w kierunku klatki piersiowej, ma tak mocno zaawansowaną zgagę, że bez dobrej diagnozy lekarskiej może nie zauważyć poważniejszych chorób swojego organizmu.

Zobacz film: "Ciekawe gry i zabawy dla całej rodziny"

Nieleczona zgaga może powodować poważne problemy zdrowotne
Nieleczona zgaga może powodować poważne problemy zdrowotne (123RF)

2. Bezsenność przez zgagę

Zgaga powoduje wsteczne zarzucanie kwaśnej treści żołądka do przełyku, powodując w ten sposób podrażnienie jego błony śluzowej. Każda pozycja leżąca utrudnia przełykanie, powodując silną potrzebę kasłania, a niekiedy nawet prowadzi do odczuwania dławienia. Ten stan uniemożliwia choremu spokojne przespanie nocy. Powtarzająca się często sytuacja niesie za sobą dalsze problemy zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym.

Bezsenność z powodu zgagi zwiększa u chorego uczucie ogólnego zniechęcenia, ciągłej senności i dużych trudności w koncentracji uwagi. Brak snu powoduje, że człowiek ma niski poziom cierpliwości, odczuwa osłabienie całego organizmu, a to pierwszy krok do pojawiania się wszelkich komplikacji zdrowotnych. Długo utrzymujący się kłopot ze snem powoduje, że układ odpornościowy słabnie, a to prowadzi do zwiększonego ryzyka występowania wszelkich zakażeń. Dodatkowo również osoby, które mają deficyt snu, szybciej się irytują, stresują, co w skrajnych przypadkach może prowadzić do zatorów lub do zawału serca. Niezbędne jest zatem szybkie i sprawne zniwelowanie kłopotów ze snem. Dlatego tak istotne jest, by chory został dobrze zdiagnozowany, otrzymał leki niwelujące objawy zgagi i co ważne – na stałe wprowadził w swoim życiu zmiany żywieniowe.

Sprawdzone sposoby na zgagę w ciąży
Sprawdzone sposoby na zgagę w ciąży [10 zdjęć]

Kobiety wiedzą, że ciąża to nie tylko głaskanie brzuszka i rozpieszczanie przez rodzinę i znajomych....

zobacz galerię

3. Zmiana stylu życia

Zgaga i jej bardzo uciążliwe objawy motywują człowieka do szybkiej zmiany nie tylko sposobu odżywiania, ale także stylu życia. Wprowadzenie poniższych porad pozwoli w sposób naturalny i nieinwazyjny poradzić sobie ze zgagą i nauczy zdrowego stylu życia.

Dobrze zbilansowana dieta to początek walki z chorobą wrzodową, refluksem i zgagą. Konieczne jest sięganie po produkty chude, zarówno w odniesieniu do nabiału, jak i do mięsa. Napoje to głównie herbaty ziołowe i woda niegazowana. Ważne jest częste zastępowanie soli i glutaminianu sody ziołami. Należy dbać, by w diecie zawsze były warzywa, które są lekkostrawne. Co ważne, trzeba pamiętać, by przyjmować posiłki o stałych porach, czyli co 3 godziny.

Przy zgadze należy umiejętnie dobierać nie tylko produkty, ale także sposób przygotowania posiłków jest niezwykle istotny. Przy tej chorobie trzeba pamiętać o stosowaniu zdrowych sposobów obrobienia produktów poprzez gotowanie, pieczenie w folii i przygotowanie posiłków na parze. Walka ze zgagą to także wyeliminowanie ze swojego życia wszelkiego rodzaju używek w postaci alkoholu czy papierosów. Dodatkowo również w nocy, podczas częstych napadów kaszlu i dławienia, konieczna jest zmiana pozycji spania – z leżącej na półsiedzącą. Istotne jest także zadbanie o to, by unikać spożywania dużej ilości płynów przed snem.

Musisz to wiedzieć

Dobre nawyki w ciągu dnia i przed snem umożliwią również zminimalizowanie występowania objawów zgagi i wpłyną korzystnie na ustabilizowanie snu u chorego. Dlatego też warto wyznaczyć stały rytm zasypiania, kładzenia się o wyznaczonej porze.

Stres i ogólne napięcie spowodowane brakiem spokojnego snu wymusza na chorym stosowanie sposobów na rozładowanie napięcia. Najskuteczniejszym okazuje się uprawianie sportu. Dobrze jest także korzystać z metod relaksacji. To pozwoli wyciszyć umysł i spokojnie zasnąć.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.