Przejdź na WP

Wysiłkowe nietrzymanie moczu - czym jest?

Najczęstszym rodzajem inkontynencji jest wysiłkowe nietrzymanie moczu. Dotyka ono ponad trzydziestu procent wszystkich dojrzałych kobiet. Charakteryzuje się epizodami niekontrolowanego wycieku moczu podczas aktywności fizycznej, kasłania, zmiany pozycji ciała. Zazwyczaj odpowiedzialne za jego powstawanie są ciąże i porody. Rzadziej wysiłkowe nietrzymanie moczu pojawia się w wyniku zmian hormonalnych. Mięśnie dna miednicy, które są osłabione, nie pracują poprawnie także podczas wykonywania ćwiczeń aerobowych lub podczas uprawiania biegów. Pojawiający się mimowolny wyciek moczu nie zachęca do podejmowania wysiłku fizycznego. Na szczęście, można to leczyć, stosując albo odpowiednie ćwiczenia, albo leki na nietrzymanie moczu.

Zobacz film: "Jak zadbać o prawidłowe relacje z dzieckiem?"

spis treści

1. Ćwiczenia a nietrzymanie moczu

To właśnie kobiety stosunkowo częściej zmagają się z wysiłkowym nietrzymaniem moczu. Najczęściej na ten stan rzeczy wpływa ciąża oraz poród. Podczas porodu może nastąpić uszkodzenie i znaczne rozciągnięcie wielu mięśni. Mogą też ucierpieć tkanki miednicy. Warto wiedzieć, że wysiłkowe nietrzymanie moczu nie jest związane ze starzeniem się. Wpływa na niego brak regularnego wykonywania ćwiczeń miednicy, a także nadwaga. Zanim zaczniemy zażywać leki na nietrzymanie moczu, warto wzmocnić mięśnie dna miednicy poprzez regularne wykonywanie ćwiczeń Kegla.

Kobiety częściej chorują na wysiłkowe nietrzymanie moczu
Kobiety częściej chorują na wysiłkowe nietrzymanie moczu (123RF)

Powtarzające się niekontrolowane wycieki moczu są bardzo niekomfortowe. Kobiety, które cierpią na inkontynencję, znacznie częściej niż pozostałe rezygnują ze wszystkich form aktywności fizycznej. Jest to błędem. Zamiast rezygnować, lepiej zastąpić je takimi ćwiczeniami, które pozwolą na zwiększenie siły odpowiednich mięśni i być może sprawią, że nietrzymanie moczu przestanie być problemem. Zamiast biegania można ćwiczyć na rowerze treningowym lub klasycznym. Aerobik, podczas którego łatwo o inkontynencję, można zastąpić pływaniem. Bardzo pomocne są też zajęcia pilates i jogi.

Problem nietrzymania moczu - które produkty go wzmagają?
Problem nietrzymania moczu - które produkty go wzmagają? [9 zdjęć]

Osoby dotknięte problemem nietrzymania moczu niekiedy rezygnują z przyjmowania dużej ilości płynów w...

zobacz galerię

2. Jak ćwiczyć, cierpiąc na nietrzymanie moczu?

Jeśli nie chcemy rezygnować z aktywnego trybu życia, a dokucza nam nietrzymanie moczu, warto wprowadzić w życie poniższe rady.

• Stosować podczas treningów wkładki urologiczne, które pochłaniają mocz.

• Ubierać się na czarno. Nawet, jeśli nastąpi epizod nietrzymania moczu, nie będzie to tak widoczne.

• Przed treningiem nie należy spożywać napojów zawierających kofeinę, gdyż jest ona moczopędna.

• Trenując, niedobory wody należy uzupełniać wodą lub napojami izotonicznymi.

• Warto rozważyć zmianę diety i całkowicie zrezygnować z pikantnych przypraw. Odpowiadają one za podrażnianie pęcherza moczowego, co może nasilać nietrzymanie moczu. Niewskazane są także kwaśne potrawy i owoce. Warto za to spożywać dużo potraw bogatych w błonnik.

• Można rozważyć używanie rożka dopochwowego. Umieszcza się go w pochwie i ma on na celu zapobieganie niekontrolowanemu wyciekowi moczu.

• Opanować podwójną mikcję, czyli starać się oddawać mocz o jednakowych porach.

Musisz to wiedzieć

Nietrzymanie moczu jest bardzo często powodem pojawiania się kompleksów. U aktywnych fizycznie kobiet może ono doprowadzić do rezygnacji z aktywności. Jednak to właśnie aktywność korzystnie wpływa na walkę z tym schorzeniem. Proste ćwiczenia i niewielkie zmiany trybu życia bardzo często pozwalają na złagodzenie, a nawet całkowite wyeliminowanie nietrzymania moczu. Są pomocne także wtedy, kiedy lekarz zapisze leki na nietrzymanie moczu, bo sprawiają, że mięśnie są znacznie silniejsze i lepiej spełniają swoje funkcje.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.