Wszystko co warto wiedzieć o śnie dziecka

Sen jest niezbędny dla prawidłowego rozwoju człowieka. Nie jest to zatem pasywny odpoczynek, ale gruntowna regeneracja organizmu. Każdy z nas potrzebuje snu, ale najmłodsi potrzebują go w szczególności – kiedy śnią w ich organizmach zachodzi szereg procesów, które stymulują ich rozwój. Ile powinno przesypiać dziecko?

1. Dlaczego sen jest tak ważny dla rozwoju dziecka?

Kiedy jesteśmy niewyspani, czujemy się po prostu osłabieni. Mamy mniej energii przez co nie jesteśmy aż tak wydajni w ciągu dnia. O ile dorosły człowiek potrafi radzić sobie z brakiem snu, o tyle w przypadku dziecka sen zapewnia jego prawidłowy rozwój, stąd też jest niezwykle ważne, aby nasza pociecha przesypiała odpowiednią ilość czasu.

Ile powinno spać dziecko?

Zobacz film: "Jak zadbać o prawidłowe relacje z dzieckiem?"

  • noworodek – ok. 16—18 godzin,
  • niemowlę – ok. 14 godzin,
  • maluch 3-5 lat – ok. 11-13 godzin,
  • dzieci do 12 lat – 9-11 godzin,
  • dziecko do około 16. roku życia – 8-10 godzin na dobę.

Sen jest sprawą indywidualną – niektóre dzieci potrzebują go więcej, inne wysypiają się szybciej. Ważne, aby pozwalać dziecku na sen i nie zakłócać go. Po ukończeniu 4. roku życia większość dzieci nie wymaga już snu w ciągu dnia. Ale jeżeli twoje dziecko ma ochotę przespać się w ciągu dnia, a ty obawiasz się, że nie będzie potem mogło zasnąć w nocy i nie pozwalasz mu na drzemkę – popełniasz błąd. Czasami organizm sam domaga się snu i powinniśmy mu na to pozwolić. Niewyspane dziecko staje się marudne i rozbite, ponadto obniża się jego koncentracja.

2. Co się dzieje w organizmie podczas snu?

Kiedy twoje dziecko trafia do krainy snów, jego organizm, a zwłaszcza mózg, wykonuje wzmożoną pracę. Po pierwsze przechowuje wspomnienia z dnia, aby móc przywołać je później. Jest to zatem kluczowy moment uczenia się. Dziecko potrzebuje również snu, ponieważ dzięki temu jest bardziej skupione i skoncentrowane w szkole – sami dobrze wiemy jak się funkcjonuje, kiedy człowiek jest niewyspany.

Podczas snu odnawiają się komórki w naszym ciele – to czas naprawy organizmu. To właśnie wtedy organizm zwiększa produkcję hormonów wzrostu. Są one wydzielane przez przysadkę mózgową w sposób pulsacyjny, a najwięcej wydziela się ich tuż po zaśnięciu, kiedy sen jest bardzo głęboki.

W trakcie snu mięśnie dziecka, a także jego serce regenerują się. Sen jest także istotny w utrzymaniu prawidłowej wagi – analizy wykazały, że sen wpływa na ośrodek głodu, przez co osoby niewysypiające się, zjadają więcej. Ponadto sen wpływa na prawidłową pracę układu immunologicznego – przy problemach ze snem może spaść odporność dziecka, przez co jest bardziej podatne na infekcje.

3. Gdy maluch nie może zasnąć...

Wiemy już, dlaczego sen jest tak ważny dla rozwoju dziecka. Ale jak pomóc maluchowi, który nie może długo zasnąć? Przede wszystkim istotne jest, aby kłaść malucha zawsze o tej samej porze – wówczas wyrobimy w dziecku pewien nawyk, który ułatwi zasypianie, gdy przychodzi zmierzch. Ważne jest także przestrzeganie wieczornych rytuałów, pewne czynności powinniśmy wykonywać zawsze w tej samej kolejności np. najpierw kąpać malucha, potem go przewijać, na koniec zakładać piżamkę i czytać mu bajkę na dobranoc, bądź włączyć kołysankę. Jest to o tyle ważne, że przygotowując dziecko do spoczynku, powinniśmy je wyciszyć – pobudzony, rozbrykany maluch będzie wolał się bawić, niż spać.

Warto także przewietrzyć pokój przed snem i przygasić światło. Niektóre dzieci boją się ciemności, więc można zapalić małą lampkę nocną. Pamiętaj, aby być cierpliwym – nikt nie umie zasnąć na zawołanie.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.