Światowy Dzień Życzliwości z kampanią Cartoon Network!
Trwa akcja Cartoon Network "Bądź kumplem, nie dokuczaj", która ma na celu wsparcie życzliwych postaw, dzięki którym powstaje atmosfera pełna radości i wzajemnego zrozumienia. Jak rodzice mogą dzieciom w tym pomóc? Udostępniamy bezpłatne materiały przygotowane na potrzeby kampanii!
1. Czy można nauczyć dzieci życzliwości?
Owszem! Pierwotnym wzorem życzliwości dla każdego dziecka są jego rodzice oraz sposób w jaki się z nim porozumiewają. Mistrzem tworzenia komunikacji opartej na uczuciach i potrzebach jest Marshall Rosenberg, autor ogólnoświatowej metody Porozumienia bez przemocy, czyli sposobu mówienia i słuchania opartego na życzliwości, akceptacji i zrozumieniu.
W ramach swojej metody wyróżnił on dwa rodzaje używanego przez ludzi języka: żyrafy i szakala. Przykłady takiej komunikacji na linii rodzic-dziecko można znaleźć w materiale przygotowanym w ramach kampanii Cartoon Network "Bądź kumplem, nie dokuczaj".
2. Optymiści są odporniejsi i żyją dłużej
Powyższe twierdzenie wynika z badań uczonych z Harvard School of Public Health. Naukowcy ci na podstawie przeprowadzonych analiz wcześniejszych badań psychologicznych wskazali istotną, dodatnią korelację pomiędzy stanem zdrowia, a optymistycznym nastawieniem.
- Oznacza to, że życzliwe dziecko nie tylko jest szczęśliwe i dobrze się czuje, ale w sposób efektywny wspiera własny układ odpornościowy. Okazuje się więc, że tajną mocą życzliwości jest ochrona przed chorobami współczesnej cywilizacji. Jest to o tyle istotne, że od dłuższego czasu psycholodzy obserwuję niepokojący i znaczący wzrost zaburzeń nastroju wśród dzieci i młodzieży – mówi Marta Żysko-Pałuba z Poradni Psychologicznej NINTU.
3. Kampania Cartoon Network "Bądź kumplem, nie dokuczaj"
Życzliwe dzieci tworzą mikroklimat, w którym panuje serdeczność i każdy ma prawo być sobą. W takim środowisku automatycznie spada ilość konfliktów i zachowań agresywnych.
W celu wsparcia nauczycieli i rodziców w promowaniu życzliwych postaw na stronie kampanii "Bądź kumplem, nie dokuczaj" zamieszczono bezpłatne materiały edukacyjne przygotowane przez Centrum Edukacji Obywatelskiej: scenariusze lekcji, przewodnik metodyczny, minizadania i miniprojekty dla uczniów szkół podstawowych.
Wszystkie pomoce są dostosowane do wariantu nauki zdalnej. Klasy, które przyłączą się do akcji, otrzymają certyfikat "Klubu Kumpli". Na stronie udostępniono również porady dla dzieci i rodziców przygotowane we współpracy z Pracownią Psychologiczną NINTU.
4. Partnerzy kampanii
Honorowy patronat nad kampanią Cartoon Network "Bądź kumplem, nie dokuczaj" objął Rzecznik Praw Dziecka Mikołaj Pawlak.
W gronie partnerów znaleźli się: Librus, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundacja Orange, LifeTube, Pracownia psychologiczna NINTU i klub sportowy Eve-nement. Patronami medialnymi zostali: Magazyn Kumpel, Victor Junior, WP, Mama:du, Dad:hero i Edunews.
Materiał partnera