Skuteczne metody wzmacniające odporność organizmu

Nasz układ odpornościowy to bariera, którą muszą pokonać nie tylko wirusy czy bakterie, ale także komórki rakowe. Jest to układ, na który składają się elementy ściśle ze sobą współpracujące. Mechanizmy obronne naszego organizmu to np. błony śluzowe, skóra, śledziona czy jeden z ważniejszych elementów – limfocyty. Jeśli jeden z tych elementów jest osłabiony, cały układ immunologiczny nie działa prawidłowo i nie spełnia swojej roli. Może zdarzyć się tak, że liczba limfocytów jest niska i dlatego organizm może zostać zainfekowany. Człowiek ma wpływ na swoją odporność, może go wzmocnić, jest to zalecane zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, czyli w czasie największej zachorowalności.

1. Sposoby na odporność

• Na odporność dla dzieci lekarze zalecają np. preparaty witaminowe dostępne w każdej aptece.

Zobacz film: "Jak zadbać o prawidłowe relacje z dzieckiem?"

Na odporność dobre są naturalne witaminy
Na odporność dobre są naturalne witaminy (123RF)

• Kiedy organizm jest zbyt przemęczony, jego odporność automatycznie się obniża. Dorosła osoba dla właściwego funkcjonowania powinna przesypiać przynajmniej 8 godzin. Dodatkowo organizm osłabia stres, ponieważ system odpornościowy jest powiązany z systemem nerwowym. Dlatego zaleca się w ciągu dnia wyciszenie, odpoczynek i unikanie sytuacji stresowych.

• Wszelkie używki niszczą nie tylko witaminę C, która uszczelnia naczynia krwionośne, ale likwidują wszystkie mikroelementy wpływające pozytywnie na odporność.

Zobacz, jakie produkty są bogate w witaminę C
Zobacz, jakie produkty są bogate w witaminę C [10 zdjęć]

Kubek posiekanej czerwonej papryki zawiera trzykrotnie więcej witaminy C niż ta sama ilość pomarańczy....

zobacz galerię

• Lekarze zalecają także hartowanie organizmu, ponieważ jest to podstawa do budowania bariery ochronnej przed wirusami i bakteriami.

• W przypadku wzmacniania odporności duże znaczenie ma dodatkowa aktywność fizyczna. Systematyczne treningi pozwolą nie tylko utrzymać ciało w idealnej kondycji, ale także będą miały wpływ na jego wzmocnienie.

• Obok aktywności fizycznej bardzo ważna jest również prawidłowo zbilansowana dieta bogata w owoce i warzywa, ponieważ zawierają one antyoksydanty, czyli przeciwutleniacze. W diecie ważna jest witamina E, C i A, którą można znaleźć np. w szpinaku, marchwi, papryce czy pomidorach. Ważne jest także spożywanie produktów mlecznych, które posiadają w swoim składzie żywe kultury bakterii.

Musisz to wiedzieć

• Innym sposobem na wzmocnienie odporności jest picie herbat ziołowych czy preparatów na bazie ziół. W przypadku wzmacniania odporności sprawdzi się żen-szeń i jeżówka.

• Po konsultacji z lekarzem można również kupić w aptece leki wspierające odporność.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.