Przejdź na WP

Rola układu immunologicznego

Najważniejszym zadaniem układu odpornościowego jest obrona naszego organizmu przed atakiem wirusów, bakterii, grzybów i pasożytów. Bardzo ważne jest zatem, aby utrzymywać układ odpornościowy w dobrej formie, by zawsze był gotów do walki, niezależnie od tego, jaka infekcja nas zaatakuje. Układ odpornościowy, nazywany też układem immunologicznym, jest złożonym mechanizmem, którego zadaniem jest rozpoznawanie i usuwanie wszelkich zagrożeń. Kiedy działa poprawnie, jesteśmy zdrowi. Ostatnio można spotkać się ze stwierdzeniem, że za choroby odpowiadają nie wirusy i bakterie, lecz niedostateczna odporność. Dlatego warto o nią odpowiednio dbać. Czasem wystarczające jest utrzymanie organizmu w dobrej kondycji, czasem pomocny może być syrop na kaszel.

Zobacz film: "Jak zadbać o prawidłowe relacje z dzieckiem?"

spis treści

1. Rodzaje odporności

W naszym organizmie mamy dwa działające niezależnie od siebie systemy obronne. Jest to odporność wrodzona oraz odporność nabyta. Odporność wrodzoną przekazuje nam matka, z której organizmu, przez łożysko, przedostają się do ciała dziecka przeciwciała. Skutecznie chronią one dziecko do dziewięciu miesięcy po porodzie. Jeśli matka karmi dziecko piersią, ochrona utrzymuje się znacznie dłużej. Jednak już po ukończeniu pierwszego roku życia, każdy z nas zaczyna budować własną odporność. Pomocne w tym są szczepionki oraz niektóre choroby, przez które przechodzimy. Wszystko to ma na celu nauczenie organizmu, co jest dla niego dobre.

W organizmie działają dwa rodzaje odporności
W organizmie działają dwa rodzaje odporności (123RF)

2. Rodzaje barier ochronnych

Barier ochronnych organizmu, które muszą pokonać drobnoustroje, jest kilka. Na pierwszym miejscu należy wymienić skórę. Jeśli jest nieuszkodzona, jest bardzo skuteczną barierą dla wielu chorobotwórczych bakterii, wirusów i grzybów. Na dodatek pot, którym jest pokryta, zawiera w swoim składzie substancje mające działanie bakteriobójcze. Ślina i łzy zawierają lizozym, który atakuje ściany komórek organizmów wnikających drogą oddechową lub pokarmową. Jeśli jakieś drobnoustroje przedostaną się do ciała z pokarmem, zostaną najpewniej zniszczone przez kwasy i enzymy znajdujące się w żołądku. Drogi oddechowe chronione są śluzem i rzęskami, które odpowiadają za wydalanie wszelkich zanieczyszczeń na zewnątrz. Także w krwi znajdują się odpowiednie substancje, które są w stanie zwalczać wrogie drobnoustroje, które do niej się dostały.

9 naturalnych metod na zwiększenie odporności
9 naturalnych metod na zwiększenie odporności [10 zdjęć]

Ludzki organizm nieustannie atakowany jest przez liczne wirusy i bakterie. Dlaczego niektórzy ludzie...

zobacz galerię

3. Komórki odpornościowe

Ważną rolę w organizmie spełniają komórki odpornościowe. Są ich nieprzebrane ilości i mają dwa zadania. Odpowiadają za niszczenie wszystkich antygenów, czyli wirusów i bakterii, które znalazły się w organizmie, wnikając poprzez błony śluzowe nosa i gardła oraz błony przewodu pokarmowego. Kolejnym zadaniem jest niszczenie własnych komórek, które są nieprawidłowe i mogą stać się początkiem nowotworu. Powstają one w różnych organach. Każda z nich, ma swoją specjalizację.

• w szpiku kostnym produkowane są krwinki białe, zwane monocytami;

• w grasicy powstają limfocyty T;

• w szpiku kostnym, węzłach chłonnych i śledzionie powstają limfocyty B.

4. Jak dbać o odporność?

Tylko silny organizm jest w stanie działać prawidłowo. I tylko w silnym organizmie system odpornościowy może skutecznie walczyć z czynnikami chorobotwórczymi. Dlatego przynajmniej raz na rok należy sprawdzać kondycję organizmu. Warto wykonywać morfologię krwi oraz zwracać uwagę na pojawianie się senności, zawrotów głowy, bóli głowy, chronicznego zmęczenia, gdyż mogą to być oznaki obniżonej odporności.

5. Jak uodparnia się organizm?

Przeciwciała atakują agresora. Jeśli organizm ma odpowiedni zapas limfocytów B, walka zakończona jest sukcesem. Trzeba jednak pamiętać, że najpierw należy rozpoznać antygen i wyprodukować odpowiednie przeciwciała. Proces ten odbywa się automatycznie w organizmie, lecz trwa przez kilka dni. Podczas produkowania przeciwciał organizm choruje. Na szczęście, przy kolejnym ataku tych samych wirusów organizm szybciej reaguje, gdyż dysponuje odpowiednimi wzorcami. Dzięki temu przy kolejnych zakażeniach wirusowych możemy szybciej wrócić do zdrowia. Aby bardziej przyspieszyć ten proces, można zażywać syrop na odporność, witaminy lub zastosować stary i niezawodny sposób, czyli pić herbatę z miodem i cytryną.

Musisz to wiedzieć

Układ immunologiczny, a ściślej mówiąc limfocyty T, zwalczają także komórki nowotworowe. Niszczą je zaraz po wychwyceniu ich obecności. Nie potrzebują do tego przeciwciał. Jest to niezwykle ważne, bowiem w naszym ustroju codziennie pojawia się około czterech tysięcy komórek rakowych. Jednak należy wiedzieć, że limfocyty T z taką samą zajadłością traktują komórki rakowe, jak i komórki pochodzące z przetransplantowanych organów. W przypadku przeszczepów należy osłabić ogólną odporność, co sprawia, że przeszczep nie jest odrzucany.

6. Co wspomaga odporność?

Na wzmocnienie odporności i układu immunologicznego wpływają witaminy i mikroelementy. Możemy przyjmować je w gotowej postaci, możemy zażywać syrop na odporność, ale możemy też skorzystać z naturalnych sposobów. Wystarczy tylko, że nasza dieta zostanie wzbogacona o:

czosnek, który jest naturalnym antybiotykiem znanym od wieków;

imbir, który chroni przed przeziębieniem;

miód, którego działanie bakteriobójczego jest znane od tysiącleci; dodatkowo może być on stosowany jako zamiennik cukru;

• surową marchew, sałatę, pomidory, paprykę, gdyż zawierają one prowitaminę A;

owoce i warzywa bogate w witaminę C, np. owoce cytrusowe, szpinak, natka pietruszki, cebula;

• oliwę z oliwek, wołowinę, płatki owsiane, które są źródłem witaminy E;

• owoce morza, sery pleśniowe, pszenicę, które są źródłem cynku;

• wątróbkę, rośliny strączkowe, bowiem są bogate w żelazo;

• zioła na odporność, np. aloes, pokrzywa, napar z lipy i rumianku, korzeń żeń-szenia.

Oprócz diety ważne jest też zapewnienie organizmowi odpowiedniej dawki snu i wypoczynku, aktywności fizycznej, zdrowej żywności. Aby organizm był mocniejszy, należy prowadzić zdrowy tryb życia. To pozytywnie wpływa na działanie układu odpornościowego.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.