Przejdź na WP

Refluks żołądkowo-przełykowy w czasie ciąży

Refluks żołądkowo-przełykowy w ciąży to rezultat zmian hormonalnych w organizmie kobiety, a także zwiększających się rozmiarów dziecka i wzrastającej masy ciała matki. Refluks to cofanie treści żołądkowej do przełyku, które powoduje uczucie pieczenia w przełyku. Aby przeciwdziałać tym dolegliwościom, kobieta w ciąży powinna wprowadzić dietę na refluks i zrezygnować z używek.

Zobacz film: "Pomysły na wspólne, rodzinne spędzanie czasu"

spis treści

1. Co to jest refluks żołądkowo-przełykowy?

Refluks żołądkowo-przełykowy to najczęstsza (obok mdłości) dolegliwość w czasie ciąży. Zazwyczaj przypadłości związane z refluksem uaktywniają się pod koniec ciąży na skutek powiększonej macicy, która uciska ściany żołądka. Wówczas następuje cofnięcie treści żołądkowej do przełyku na skutek niesprawności (rozluźnienia) dolnego zwieracza przełyku. Refluks wywołuje u kobiet w ciąży nieprzyjemne dolegliwości, takie jak uczucie palenia pod mostkiem, które promieniuje aż do gardła, wywołując pieczenie w przełyku. Kobieta może skarżyć się na odbijania, mieć kwaśno-gorzki posmak w ustach, a także cierpieć z powodu kwaśnych wymiotów.

Refluks często występuje w ciąży
Refluks często występuje w ciąży (123RF)

2. Przyczyny refluksu w ciąży

Wskazuje się następujące czynniki wywołujące refluks w ciąży:

• zmiany hormonalne w organizmie ciężarnej kobiety – zwiększa się stężenie progesteronu, który jest odpowiedzialny za utrzymanie ciąży, a jednocześnie powoduje zwiotczenie zwieracza przełyku;

• nadwaga – związana ze zwiększającym swe rozmiary dzieckiem, które uciska narządy układu pokarmowego matki.

3. Profilaktyka refluksu w ciąży

Aby zminimalizować ryzyko wystąpienia refluksu w ciąży, należy przede wszystkim zadbać o odpowiednie odżywianie się. Dieta na refluks obejmuje zrezygnowanie z potraw kwaśnych, tłustych i ostro przyprawionych. Kobieta w ciąży powinna unikać jedzenia słodyczy, a także picia napojów słodzonych, cytrusowych i gazowanych. Najlepiej zastąpić te płyny sokami wyciskanymi z warzyw – marchwi i buraka. Aby zapobiec refluksowi, należy zrezygnować z używek – picia kawy, mocnej herbaty, alkoholu i palenia papierosów.

Sprawdzone sposoby na zgagę w ciąży
Sprawdzone sposoby na zgagę w ciąży [10 zdjęć]

Kobiety wiedzą, że ciąża to nie tylko głaskanie brzuszka i rozpieszczanie przez rodzinę i znajomych....

zobacz galerię

Profilaktyka refluksu żołądkowo-przełykowego obejmuje również sposób spożywania posiłków. Należy zatem jeść niewielkie porcje, ale częściej, najlepiej co 3-4 godziny. Dania należy spożywać nieśpiesznie, nie wolno przejadać się. Ostatni posiłek dnia należy zjeść najpóźniej 3 godziny przed snem. Po zjedzeniu warto odpocząć w pozycji siedzącej przy wyprostowanych plecach, nie należy przyjmować pozycji leżącej, gdyż ułatwia ona wpływanie kwasów żołądkowych do przełyku. Czasami refluks może wystąpić w nocy, dlatego kobieta w ciąży powinna spać z lekko uniesionym tułowiem.

4. Domowe sposoby na refluks w ciąży

W walce z nieprzyjemnymi dolegliwościami ze strony układu pokarmowego pomoże domowy sposób na refluks z wykorzystaniem siemienia lnianego. Nasiona te wykorzystuje się do przygotowania kisielu, którego spożywanie tworzy na ścianie przełyku warstwę ochronną. Na refluks pomogą też napary ziołowe przygotowane z rumianku lub korzenia imbiru. Kobieta w ciąży powinna pić świeże, niezbyt tłuste mleko.

Musisz to wiedzieć

5. Leki na refluks

Złagodzeniu dolegliwości wywołanych przez refluks sprzyjają leki neutralizujące kwasowość soku żołądkowego oraz preparaty ziołowe. Kobieta w ciąży powinna stosować leki na refluks po skonsultowaniu się z lekarzem.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.