Problemy ze snem w czasie ciąży

W czasie ciąży niektórym kobietom może towarzyszyć uczucie zwiększonego niepokoju i napięcia, co może skutkować zaburzeniami snu. Dość często za bezsenność w tym okresie odpowiada ból pleców, który staje się szczególnie dokuczliwy w trzecim trymestrze ciąży, a także zgaga. Wpływają na to również zaburzenia hormonalne. Problemy ze snem ciężarnej nie zagrażają w sposób bezpośredni dziecku. Na szczęście istnieją sposoby, które pozwolą mamie lepiej spać.

1. Przyczyny zaburzeń snu w ciąży

Problemy ze snem mogą pojawić się już podczas trzech pierwszych miesięcy ciąży. W tym czasie są one spowodowane najczęściej uczuciem zaniepokojenia. W okresie drugiego trymestru kobiety praktycznie nie skarżą się na problemy ze snem, jest to zazwyczaj czas spokoju oraz harmonii. Najwięcej przypadków bezsenności wśród ciężarnych kobiet odnotowuje się w ostatnim trymestrze.
Zaburzenia snu w czasie ciąży mogą mieć rożny charakter, jednak najczęściej zgłaszanymi dolegliwościami są: problemy z zaśnięciem, częste budzenie się, sen nieprzynoszący regeneracji oraz wypoczynku.

Zobacz film: "Krwawienie w ciąży - przyczyny i postępowanie"

Problemy ze snem często miewają kobiety w ostatnich miesiącach ciąży
Problemy ze snem często miewają kobiety w ostatnich miesiącach ciąży (123RF)

Za zaburzenia snu w tym czasie odpowiadają między innymi: zwiększona potrzeba oddawania moczu, ból pleców (trzeci trymestr ciąży), zgaga, uczcie niepokoju, zaburzenia hormonalne, intensywne sny, gwałtowne ruchy dziecka, bóle i skurcze kończyn dolnych, dyskomfort spowodowany rozmiarem brzucha.

Sposoby na bezsenność w ciąży
Sposoby na bezsenność w ciąży [9 zdjęć]

W trakcie ciąży organizm kobiety doświadcza intensywnych zmian hormonalnych, które mogą wywierać niekorzystny...

zobacz galerię

2. Sposoby na zaburzenia snu w ciąży

Radzenie sobie z bezsennością w czasie ciąży ma inny charakter niż klasyczne leczenie zaburzeń snu. Kobiety ciężarne powinny unikać przyjmowania znacznej części leków oraz ziół, ponieważ mogą one negatywnie wpłynąć na rozwój płodu. Dlatego konieczne jest zastosowanie innych, bezpiecznych sposobów, takich jak:

• spokojne ćwiczenia opracowane specjalnie dla kobiet w ciąży;

• ciepły prysznic lub kąpiel przed położeniem się;

• wieczorne spacery;

• wietrzenie sypialni przed zaśnięciem oraz utrzymywanie w niej temperatury w okolicach dwudziestu jeden stopni Celsjusza;

• łagodny masaż stóp oraz pleców przed zaśnięciem;

• relaksacja;

• aromaterapia;

• wypicie przed snem kubka ciepłego mleka z miodem;

• zmniejszenie ilości spożywanych płynów przed snem;

• słuchanie wieczorami relaksującej muzyki;

• odpowiednia pozycja w czasie snu (większości kobiet ciężarnych najlepiej śpi się na lewym boku).

Musisz to wiedzieć

Zasypianie jest łatwiejsze, gdy każdego dnia towarzyszy mu stały rytuał. Warto brać codziennie o tej samej godzinie ciepłą i aromatyczną kąpiel, a następnie poprosić męża o wymasowanie stóp oraz pleców. W czasie ciąży najważniejsza jest higiena snu. W tym okresie zdarzają się momenty niepokoju i zdenerwowania. Najlepszym sposobem, aby sobie z tym poradzić, jest rozmowa z zaufaną osobą.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!