Żywienie karmiącej mamy

Żywienie karmiącej mamy powinno być przede wszystkim zdrowe i zróżnicowane. Owszem, istnieją pewne produkty, których trzeba raczej unikać, np. naszpikowane konserwantami wysoko przetworzone jedzenie czy produkty z puszki, nie wspominając o kawie i alkoholu. Jednak nie radzimy za bardzo ograniczać menu. Nierzadko mamy unikają mleka, cytrusów czy orzechów, bo te produkty często uczulają. Nie ma jednak potrzeby stosować diety eliminacyjnej na wszelki wypadek i tym samym pozbawiać się wielu witamin i składników odżywczych.

Polecane wideo:

Co jeść w czasie karmienia piersią?

Dieta dla karmiącej matki nie dobiega szczególnie od zwykłych zaleceń zdrowej diety. Karmienie piersią wymaga dbania o to, by codzienne menu było zróżnicowane i zdrowe. Podstawą diety powinny być warzywa, na drugim miejscu są owoce. Zawierają wiele cennych witamin w postaci łatwiej wchłanianej do organizmu niż suplementy diety. Kolejnym ważnym punktem dotyczącym żywienia karmiącej mamy są produkty zbożowe, z pełnego przemiału (pełnoziarniste i ciemne odmiany pieczywa, ryżu, mąki). Zawierają duże ilości błonnika zapobiegającego zaparciom. Są także bogate w minerały. Korzystne są także różne rodzaje kasz. Kolejną ważną grupą produktów jest nabiał. To cenne źródło wapnia - dzięki niemu kości dziecka będą się zdrowo rozwijały. Dla matki karmiącej ważne jest chude mięso i mięso czerwone - źródła żelaza i witamin z grupy B. Nie powinna zapominać także o rybach, zawierających kwasy tłuszczowe Omega-A. Dobrze jest serwować je 2-3 razy w tygodniu. Korzystnie wpływają na rozwój układu nerwowego maluszka.

Nie unikajmy żadnej grupy produktów po urodzeniu dziecka, ale starajmy się pamiętać, jak wygląda nasze menu. Jeśli maluszka boli brzuch, będzie miało biegunkę i będzie marudne - łatwiej stwierdzimy, co wywołało taki stan. Poszczególne produkty odstawiamy dopiero, jeśli okaże się, że dziecko jest alergikiem.

Dieta karmiącej mamypowinna także zawierać odpowiednią ilość płynów, czyli około 2 litrów dziennie. Może to być woda, soki naturalne, najlepiej niesłodzone a także herbatki ziołowe lub owocowe. Raczej odradza się mocną herbatę i kawę. Kofeina nie posłuży dziecku, a nie ma wątpliwości, że się do malucha przedostanie.

Zakazy w czasie karmienia piersią

Alkohol podczas karmienia piersią jest zakazany w każdej ilości. Niewiadomo jeszcze, jaka ilość może być bezpieczna dla malucha. Wiadomo tylko, że alkohol nie ma problemu z dostaniem się do pokarmu matki i to bardzo szybko po wypiciu. Drinki odstawmy więc na późniejszy termin, kiedy dziecko nie będzie potrzebowało mleka matki. Równie niewskazana jest kawa i mocna herbata, a także napoje energetyzujące.

Odchudzanie po ciąży trzeba także odłożyć na czas po karmieniu piersią. Zapotrzebowanie energetyczne dla karmiącej mamy jest podobne do tego, jakie miała w czasie ciąży. Zależy ono oczywiście od trybu życia, jej wzrostu i wagi. Gwałtowne odchudzanie prowadzi do rozbijania komórek tłuszczu, które magazynują wiele toksycznych substancji. Ich uwolnienie prowadzi do przedostawania się toksyn do pokarmu i organizmu dziecka.

Komentarze

dyskusje na forum