Zespół napięcia przedmiesiączkowego (PMS)

Mianem zespołu napięcia przedmiesiączkowego (PMS, Premenstrual Syndrome) określa się zespół dolegliwości występujących w drugiej fazie cyklu miesięcznego kobiety i ustępujących w momencie rozpoczęcia miesiączki. Do głównych objawów PMS zalicza się zmiany nastroju, drażliwość nerwową oraz kłujący, silny ból nadbrzusza. Według danych szacunkowych, zespołu napięcia przedmiesiączkowego doświadcza około połowa kobiet.

Polecane wideo:

1. Przyczyny i objawy PMS

Po owulacji w organizmie kobiety dochodzi do spadku poziomu estrogenu i wzrostu poziomu progesteronu. Wysoki poziom progesteronu utrzymuje się niemal do końca drugiej fazy cyklu, obniżając się tuż przed krwawieniem miesiączkowym. Wyniki badań naukowych sugerują, że to progesteron oraz jego metabolity przyczyniają się do objawów PMS, oddziałując na organizm kobiety (zwłaszcza na ośrodkowy układ nerwowy).

Symptomy zespołu napięcia przedmiesiączkowego to nie tylko ból w nadbrzuszu oraz wahania nastroju. Kobieta może doświadczać również bezsenności, spadku libido, obniżenia nastroju, problemów z koncentracją, braku zainteresowań i ogólnego zniechęcenia. Upośledzenie zdolności koncentracji, zapamiętywania, uczenia się i kojarzenia, a także większa podatność na objawy depresyjne to wynik działania gestagenów (należy do nich progesteron). Mogą także pojawiać się dolegliwości somatyczne: ból brzucha, bolesne napięcie gruczołów sutkowych, zawroty i bóle głowy, nudności, skłonność do omdleń, wzrost apetytu, uczucie pęcznienia i rozpierania w obrębie miednicy, oraz tymczasowy wzrost masy ciała (wynik zatrzymywania wody w organizmie). Na skórze może pojawić się trądzik, nierzadko dochodzi również do kołatania serca.

2. Jak leczyć PMS?

Zespół napięcia przedmiesiączkowego to nie wyrok. Dzięki prostym działaniom można złagodzić lub całkowicie wyeliminować objawy PMS. Kluczowe znaczenie w leczeniu i profilaktyce zespołu napięcia przedmiesiączkowego ma właściwa dieta. W walce z PMS pomocne mogą być również leki.

Jeśli przed każdą miesiączką doświadczasz uciążliwych dolegliwości, zastosuj się do następujących wskazówek:

  • Ogranicz spożycie soli – w ten sposób unikniesz nadmiernego zatrzymywania wody w organizmie.
  • Pij dużo wody i spożywaj owoce o działaniu moczopędnym (np. arbuzy), by usunąć nadmiar wody z organizmu.
  • Na kilka dni przed okresem zrezygnuj z alkoholu i słodyczy. Postaw na lekkostrawne, niewzdymające dania.
  • Posiłki spożywaj powoli, gryź dokładnie każdy kęs, by usprawnić proces trawienia.
  • Zadbaj o właściwą podaż witamin (A, C, E i z grupy B) oraz mikroelementów.
  • Jeśli zmagasz się z bolesnością piersi, lekarz może zalecić przyjmowanie bromokryptyny, która obniża poziom prolaktyny.
  • Przy bólu brzucha pomocne są niesteroidowe leki o działaniu przeciwzapalnym.
  • Jeżeli PMS objawia się u ciebie depresją i nadpobudliwością, stosuj w porozumieniu z lekarzem leki przeciwdepresyjne i uspokajające.
  • Odstaw używki – zamiast kawy pij melisę.

Zespół napięcia przedmiesiączkowego to powszechny problem. Nie oznacza to jednak, że kobiety są skazane na uciążliwe dolegliwości związane ze spadkiem poziomu progesteronu. Zmiany w diecie oraz niektóre leki mogą znacząco poprawić jakość życia kobiety w okresie przed krwawieniem miesiączkowym.

Komentarze