Zabawy

Zabawy są niezbędnymi elementami w życiu dziecka, zapewniającymi mu wszechstronny rozwój. Dzięki zabawie dziecko szybciej uczy się wielu nowych rzeczy, bo robi je w przyjaznej i miłej atmosferze, a doświadczenie, jakie zdobywa przydaje mu się w późniejszym życiu. Aby jednak zabawy dla dzieci przynosiły oczekiwany efekt, konieczny jest w nich udział rodziców. Oto niektóre pomysły na zabawy, z których mogą skorzystać: papier i ołówek, magiczna kolacja, niekończona bajka, jakie to zwierzę?, rzeźbiarz itp.

Polecane wideo:

Zabawy z dziećmi

Na początku warto zapytać, czym jest zabawa dla dziecka i jakie przynosi korzyści dla jego rozwoju. Otóż zabawa dla kilkuletniego dziecka przynosi nie tylko rozrywkę czy odpoczynek, ale jest także przyjemną formą nauki, dostarczającą mu wielu informacji.


Zabawy dla dzieci są tak pomyślane, by mogły rozwijać ich spostrzegawczość, wyobraźnię, zdolność kojarzenia oraz umiejętności motoryczne. Przestrzeganie zasad gier i zabaw kształci w dziecku obowiązek wypełniania reguł. Jeśli dziecko uczestniczy w zabawach grupowych, to uczy się współpracy w zespole i odpowiedzialności za swoje decyzje. W każdej zabawie niezwykle ważna jest obecność osoby dorosłej. Może ona pełnić rolę inicjatora zabawy, towarzysza czy opiekuna, który będzie czuwał nad jej prawidłowym przebiegiem. Dzięki obecności rodzica, dziecko wie, co w danej zabawie jest ważne i co może wykorzystać w swoim późniejszym życiu. Wspólna zabawa pozwala także dzieciom i rodzicom spędzić razem czas, zbliżyć ich do siebie i zacieśnić więzy.

Zabawy dla dzieci i rodziców

Istotą zabawy dziecka jest rozrywka i nauka. Ważne, by uczestniczyli w nich rodzice, bo dzięki temu zabawa może przynieść oczekiwane efekty. Oto niektóre pomysły na zabawy z dziećmi:

  • papier i ołówek - celem tej zabawy jest rozwijanie zdolności motorycznych palców u stóp; dziecko powinno zdjąć buty i skarpetki, włożyć sobie w palce u nóg krótką kredkę lub ołówek, położyć kartkę na podłodze i próbować rysować; innym wariantem tej zabawy jest włożenie dwóch krótkich ołówków w palce u stóp i chodzenie z nimi na piętach po pokoju;
  • śpiewanie i pokazywanie - zabawa ta przeznaczona jest dla wszystkich dzieci i rodziców, nawet tych, które nie posiadają zdolności wokalnych; dziecko wraz z rodzicem śpiewa jakąś piosenkę i stara się pokazywać to, o czym w danym momencie śpiewa; zabawa ta rozwija wyobraźnię dziecka i zdolności komunikacji pozawerbalnej;
  • kto to jest? - doskonała zabawa podczas większych spotkań i zjazdów rodzinnych; rodzice i dzieci siadają w kółeczku, a wybrana osoba stara się opisać daną osobę, nie używając jej imienia, a jedynie wskazując cechy charakterystyczne dla tej osoby, np. osoba, o której myślę ma „ciemne włosy, szare oczy i rzadko się odzywa”; osoba, która zgodnie, o kogo chodzi, zajmuje miejsce w środku kółeczka i opowiada o wybranej przez siebie postaci;
  • domowy lekarz - jeśli chcemy nauczyć dziecka nazw konkretnych części ciała, możemy zaproponować mu zabawę w lekarza; wystarczy zakupić dziecku zabawkowy stetoskop i udawać chorego, który przyszedł z wizytą do lekarza - rodzic pokazuje, jaka część ciała go boli, dziecko powtarza nazwę części ciała i bada ją stetoskopem;
  • magiczna kolacja - problemy wielu rodziców jest to, że ich dzieci uniemożliwiają im wykonywanie wielu codziennych czynności domowych, np. gotowania; aby się z tym uporać, możemy zaproponować dziecku zrobienie magicznej kolacji; wystarczy, że przygotujesz dziecku pokrojone warzywa i inne artykuły spożywcze, z których będzie mogło układać fantazyjne wzorki na kanapkach; z kolei, jeśli pieczesz ciasto, możesz przygotować specjalną masę solną z mąki, wody i soli, z której dziecko będzie mogło wykonać ciekawe figurki, np. grzybków, które później upieczesz z twoim ciastem; wykonanie figurek z ciasta to tylko część zadania, drugą jest bowiem pokolorowanie dzieł przygotowanych przez malucha; taka zabawa zajmuje dziecko na długi czas i pozwala ci zająć się codziennymi czynnościami; ponadto dzięki niej dziecko rozwija swoje zdolności manualne, wyobraźnię i uczy się praktycznych umiejętności;
  • rzeźbiarz - na początku musimy pokazać dziecku, jak wygląda praca rzeźbiarza, następnie przygotować kilka karteczek, na których zapisane będą określone pozy, nazwy przedmiotów czy zwierząt; odczytujemy je dziecku, a ono zaczyna bawić się w rzeźbiarza i próbuje „uzyskać” dany kształt z naszego ciała; dzięki tej zabawie dziecko rozwija swoją wyobraźnię; ponadto dostarcza ona wiele radości i często towarzyszą jej salwy śmiechu;
  • jakie to zwierzę? - zabawa ta pozwala dzieciom nauczyć się bądź utrwalić nazwy zwierząt; rodzic staje przed dzieckiem i zaczyna się wydawać odgłosy i poruszać się w sposób charakterystyczny dla danego zwierzęcia; zadaniem dziecka jest odgadnięcie, jakie to zwierzę;
  • jaki to instrument? - rodzic udaje, że gra na jakimś instrumencie, np. na gitarze, a zadaniem dziecka jest odgadnąć, jaki to instrument;
  • niedokończona bajka - rodzic inicjuje zabawę w opowiadanie bajki; swoją opowieść może zacząć od słów „dawno, dawno temu żyła sobie piękna księżniczka, która kochała kwiaty...”; zadaniem dziecka jest dopowiadanie możliwego scenariusza rozwoju historii; rodzic powinien mu co jakiś czas pomagać i uzupełnić opowiadaną przez niego historię; dzięki tej zabawie dziecko rozwija swoją wyobraźnię, ale także uczy się korzystać ze swojej wiedzy i włączać do opowieści elementy tych historii i bajek, które dziecko poznało już wcześniej;
  • lustrzane odbicie - rodzic prezentuje jakąś pozę, a dziecko stara się ją naśladować; dzięki takiej zabawie nasza pociecha uczy się koordynacji ruchowej i naśladowania gestów.

Wszystkie zabawy z dziećmi mogą być przekształcane i dostosowywane do potrzeb dziecka. Rodzice mogą wkładać w nie swoją kreatywność i pomysłowość.

Ewelina Stanios, ponad rok temu

Wspólne spędzanie czasu

Komentarze

dyskusje na forum