Zabawki muzyczne

Rynek oferuje wiele przeróżnych zabawek, które mają stymulować wszechstronny rozwój dziecka. Są zabawki interaktywne, zabawki edukacyjne, zabawki konstrukcyjne, a wśród nich także zabawki muzyczne. Główną funkcją zabawek muzycznych jest rozwój słuchu muzycznego malucha.

Są zabawki dźwiękowe dla młodszych i starszych dzieci – od kolorowych pluszowych karuzel z melodyjkami do łóżeczka, do ustnych harmonijek, cymbałków, a nawet elektrycznych keyboardów dla przedszkolaków i dzieci w młodszym wieku szkolnym. Jakie zabawki muzyczne można kupić dla dzieci i czemu one służą?

Rodzaje zabawek muzycznych i ich funkcje

Obecnie, większość zabawek ma funkcje, które polegają na tym, że po wciśnięciu kolorowego guziczka gra jakaś melodyjka albo da się usłyszeć jakiś dźwięk – klakson samochodu, krótką piosenkę, odgłosy zwierząt itp. Na rynku istnieje cała masa przeróżnych zabawek z funkcjami dźwiękowymi. Co można nabyć dla maluchów w sklepie z zabawkami?

  • Zabawka interaktywna „Aparat małego podróżnika”, która uczy malucha rozpoznawania melodii i zwierzątek, a ponadto pozwala naśladować osoby dorosłe, które robią zdjęcia prawdziwym aparatem fotograficznym. Jakie funkcje posiada zabawka? Między innymi błysk lampy błyskowej, dźwięk spustu migawki i przewijania zdjęcia, odsuwaną przesłonę, dziesięć różnych melodyjek i dwanaście slajdów z safari.
  • Grający dinozaur edukacyjny – zabawka przeznaczona dla dzieci powyżej 18 miesiąca. Dinozaur ma obracaną głowę, przycisk do wyboru poziomu głośności, 12 melodii i dźwięków, dwie wersje językowe do wyboru – polska i angielska, przyciski uczące rozpoznawania kolorów, liczb i kształtów itp.
  • Kolorowe karuzele nad głowę dziecka do łóżeczka. Figurki w rytm spokojnej kołysanki fruwają nad główką maluszka. Kontrastujące kolory i wzory zaprojektowano w taki sposób, by pobudzały zmysły dziecka i wspomagały rozwój wzrokowy. Cicha kołysanka sprzyja rozwojowi percepcji słuchowej oraz wyobraźni.
  • Muzyczna farma – zabawka ucząca odgłosów zwierząt. Po wciśnięciu danego guzika da się słyszeć kwakanie kaczek, rżenie konia, gęganie gęsi, miauczenia kota albo szczekanie psa.
  • Zabawki-instrumenty muzyczne i gadgety muzyczne – małe keyboardy, cymbałki, flety, bębenki ze światłami i muzyką, gitary, ustne harmonijki, mikrofony karaoke na statywie, skrzypce na baterie, tamburyna, marakasy i miniperkusje, a nawet „piecyk” – wzmacniacz do gitary bezdotykowej.

Obecnie większość zabawek ma wbudowane piszczałki, np. w środku pluszowych misiów umieszcza się mechanizmy, które po naciśnięciu brzucha misia, wydają dźwięki. Podobnie jest z lalkami dla dziewczynek. Lale płaczą, śmieją się, mówią „mama” itp.

Nawet grzechotki, które kupuje się niemowlętom, są rodzajem zabawek muzycznych. Na półkach sklepowych widnieją poruszające się i gdaczące kury, szczekające pieski, kumkające żaby i trąbiące słonie.

Nie da się zapomnieć o wszelkich urządzeniach, które imitują te realne z otoczenia – małe dzwoniące telefony komórkowe, szumiące suszarki do włosów, „muzyczne pociągi”, „hałaśliwe monitory telewizorków” z pozytywką, małe pianina, mikrofony nagrywające głos dziecka itp. Producenci zabawek prześcigają się w nowościach w zakresie zabawek muzycznych dla dzieci. Obecnie trudno znaleźć zabawkę, która nie miałaby jakiejś funkcji dźwiękowej.

Projektanci zabawek dla małych szkrabów zdają sobie sprawę, że od małego warto stymulować rozwój percepcji słuchowej. Przecież już noworodek reaguje na głos mamy. W wieku przedszkolnym wzrasta wrażliwość słuchowa dzieci i to zarówno w zakresie słuchu muzycznego, jak i fonematycznego.

Obserwuje się stopniowy wzrost zdolności rozpoznawania melodii – umiejętność taką posiada 40 proc. dzieci w 4 roku życia i 75 proc. w 5 roku życia. Do 5 roku życia dominują improwizacje wokalne. Imitowanie zasłyszanych melodii występuje już u trzylatków i czterolatków, chociaż dopiero pięciolatki są zdolne do utrzymania tonacji i rytmu melodii.

Rozwój słuchu muzycznego pośrednio pozwala usprawniać słuch fonematyczny, czyli umiejętność identyfikowania i słuchowego rozróżniania dźwięków mowy, co ma szczególne znaczenie dla kształtowania się kompetencji językowych u dziecka.

Komentarze