Składniki odżywcze

Składniki odżywcze ważne dla prawidłowego przebiegu ciąży i rozwoju płodu, to między innymi kwas foliowy, żelazo, jod, cynk oraz niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe. Tylko urozmaicanie jadłospisu w ciąży i wykorzystywanie w przygotowywaniu posiłków różnych produktów spożywczych zmniejsza ryzyko wystąpienia niedoboru któregoś ze składników odżywczych. Sposób żywienia kobiet przed planowaną ciążą oraz w czasie jej trwania ma duży wpływ na zdrowie kobiety oraz rozwój płodu. Wszystkie składniki odżywcze powinny być dostarczone organizmowi w odpowiedniej ilości wraz z pożywieniem.

Polecane wideo:


Planując ciążę, jeszcze przed zapłodnieniem, należy zacząć przyjmować kwas foliowy , należący do witamin z grupy B. Niskie spożycie kwasu foliowego przed zajściem w ciążę oraz w czasie jej trwania zwiększa ryzyko urodzenia dziecka z wrodzoną wadą układu nerwowego i może skutkować licznymi komplikacjami ciążowymi. U kobiety ciężarnej wzrasta o średnio 300 kcal zapotrzebowanie na energię oraz zapotrzebowanie na witaminy i składniki mineralne . Szczególnie niebezpieczne w ciąży są niedobory żelaza , wapnia, jodu, cynku oraz witamin: E, C i beta-karotenu. Oprócz racjonalnego odżywiania się, lekarz może zalecić dodatkowo stosowanie preparatów witaminowych.

W czasie ciąży groźne mogą być nie tylko niedobory składników odżywczych, ale również ich nadmiar. Chodzi tutaj zwłaszcza o witaminy A oraz D. Pochodne witaminy A stanowią zagrożenie dla płodu, ponieważ wywołują poważne wady mózgowia, wady serca oraz wady anatomiczne twarzy. Suplementacja witaminowa w ciąży powinna być zatem prowadzona rozsądnie i w granicach normy. Dawkowanie różnego rodzaju preparatów odżywczych zawsze powinno być ustalone przez lekarza prowadzącego ciążę.
Komentarze

dyskusje na forum

Ibuprom

~Baforciti • ostatni post 6 dni temu

1

Pomocy ...

kocsar • ostatni post 1 tydzień temu

12