Rozwój przedszkolaka przez zabawę

Przedszkolaki potrafią już bawić się samodzielnie we własnym gronie. Po okresie zabaw tematycznych, cechujących małe dzieci, przedszkolaki bawią się poprzez zabawy konstrukcyjne. Polegają one na tym, że dzieci tworzą coś dla samej frajdy tworzenia. Cóż takiego tworzą? Na przykład placki z piasku, aby udawać, że je spożywają.

Z czasem starszy przedszkolak sięga po przedmioty bardziej złożone, po to, by wykonać zadanie zgodnie z planem, by było ono jeszcze doskonalsze. Najlepszą zabawką będą oczywiście naturalne przedmioty z najbliższego otoczenia, czyli sprzęt znajdujący się w kuchni używany przez dorosłych. Jak również zabawyprawdziwym ciastem wyrabianym przez mamę.

Zajęcia konstrukcyjne, plastyczne i muzyczne

Co wnosi w rozwój dziecka zabawa o charakterze konstrukcyjnym? Przede wszystkim niesamowicie uspołecznia dzieci. Niech więc nasza córka piecze te placki w swojej kuchni i zaprasza na nie mnóstwo gości. Jest to także znakomita forma pobudzania twórczości dziecka. Może ono wykazać się wyobraźnią, kreatywnością oraz wiedzą o otaczającym je świecie.

Przy przedszkolakach ważną formą zabawy są działania plastyczne przy użyciu piaskoliny, plasteliny, ciastoliny oraz farb i kredek. Niemniej jednak starsze przedszkolaki bardzo krytycznie odnoszą się do swoich własnych prac plastycznych i przestają się nimi chwalić przed dorosłymi, co często im się zdarzało w początkowym okresie przedszkola.

Przedszkolaki w swoich zabawach bardzo często wykorzystują muzykę. Pozwala im ona na nawiązywanie kontaktów z rówieśnikami, wyrażanie swoich radości i smutków. Wiele radości przynosi dzieciom używanie instrumentów muzycznych. Mogą na nich wygrywać swoje ulubione melodie i wczuwać się w rolę artysty.

Maluch, który przekracza progi przedszkola, to najczęściej pasjonat kolekcjonerstwa. Tak jak i trzydzieści lat temu, tak i teraz dzieci mają potrzebę zbierania czegoś. Tyle tylko, że teraz obiektem zbieractwa są przedmioty, które można kupić w sklepach, pomyślane jako przedmioty do zbierania. Inne powstają z myślą o dziewczynkach, natomiast zupełnie inne z myślą o chłopcach.

Tutaj niesamowicie istotny wpływ odgrywa grupa rówieśnicza – dzieci zbierają to samo, co ich znajomi. To dzięki kolekcjonerstwu maluchy uczą się współpracy oraz wytrwałości w dążeniu do celu i systematyczności. Tego typu zabawa pomaga im w uczeniu się porządku.

Sport i gry zespołowe

U przedszkolaków można już zaobserwować tendencję do gier i zabaw polegających na przewodzeniu grupie. Ulubioną zabawą są podchody. Dostarczają one najmłodszym możliwości poznawania terenu i przebywania w grupie rówieśniczej bez osób dorosłych. Dużą wartością jest to, że dzieci mogą nauczyć się w ten sposób współpracy w zespole. Wszak w podchodach ważne jest to, że dzieci poszukują samotnie czegoś, co zostało ukryte.

Maluchy między 3. a 6. rokiem życia bardzo często uprawiają już jakąś dyscyplinę sportową jako formę zabawy. Uczy ich ona współzawodnictwa i rywalizacji. Dzieci uprawiające sport muszą wykazać się także umiejętnością akceptacji powszechnie uznawanych zasad.

Zabawy przedszkolaków

U dziecka w wieku przedszkolnym zaczyna kształtować się poczucie przynależności do grupy. Dzieci szukają rówieśników do zabawy.

Przedszkolaki doskonale się socjalizują poprzez granie w gry planszowe. Taka forma zabawy umożliwia im oswajanie się z przegraną, znoszenie niepowodzeń. Najmłodsi uczestnicy tego typu zabaw mogą mieć spore problemy z tolerowaniem własnej klęski. Podczas gdy dorośli grając z najmłodszymi pozwalają im wygrywać ze sobą, rówieśnicy nie stosują żadnej taryfy ulgowej wobec współgraczy. Dzięki temu dziecko musi się zmierzyć z równym sobie przeciwnikiem i nie raz uznać swoją słabość względem niego.

Najchętniej wybieraną przez przedszkolaka formą zabawy jest zabawa na świeżym powietrzu. Wszelki ruch i aktywność fizyczna są jak najbardziej potrzebne dziecku zamkniętemu w murach przedszkola. To na placu zabaw może uczestniczyć w różnego rodzaju grach zespołowych, ucząc się tym samym współpracy z rówieśnikami.

Zabawy uczą przedszkolaka wielu pożytecznych umiejętności, które przydają się w momencie, gdy przekracza on progi szkolne. Tam okazuje się, że zabawa jest nadal pożądaną formą spędzania czasu. A tu obowiązki wzywają…

Małgorzata Żmudzka-Kosała, 3 miesiące temu

Bibliografia

  • Elizabeth B. Hurlock: „Rozwój dziecka”. Warszawa 1985, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Rozwój przedszkolaka

Komentarze