Rozwój emocjonalny niemowlęcia

W okresie wczesnego dzieciństwa następuje różnicowanie się uczuć, wytwarzanie więzi między dzieckiem a osobą dorosłą oraz początki interakcji z innymi dziećmi. O ile do trzeciego miesiąca dziecko jest zdolne do przeżywania zadowolenia lub niezadowolenia, to pod koniec okresu niemowlęcego przeżywa wiele różnych pozytywnych i negatywnych stanów emocjonalnych, takich jak: radość, miłość, zazdrość. Stany te są nietrwałe i łatwo zmieniają się od pozytywnych do negatywnych. Jak wygląda rozwój emocjonalny dziecka w wieku niemowlęcym?

Polecane wideo:

Jak stymulować rozwój dziecka w pierwszym roku jego życia?

Rozwój dziecka można aktywnie wspierać już w pierwszym roku życia za pomocą właściwej diety mamy karmiącej piersią i odpowiednich zabaw.

1. Emocje i uczucia małego dziecka

Źródłem przeżyć dziecka są głównie jego relacje z osobami dorosłymi. Już w pierwszym miesiącu dzieci reagują na podniecenie czy niepokój osoby, która je karmi, i odmawiają przyjęcia pokarmu. W drugim miesiącu dziecko ożywia się w kontakcie z dorosłymi, uspokaja się pod wpływem pieszczotliwego przemawiania, a w trzecim miesiącu niemowlę odwzajemnia uśmiech dorosłego. Czteromiesięczne dzieci wyrażają niezadowolenie, gdy dorosły nie zwraca na nie uwagi. W piątym miesiącu reaguje strachem na nieznane osoby, w siódmym-ósmym miesiącu próbuje zwrócić na siebie uwagę dorosłego, gaworząc lub płacząc, a w dziesiątym miesiącu naśladuje ruchy dorosłego i włącza się do wspólnej zabawy. Emocje odgrywają istotną rolę w ustalaniu się relacji z dorosłymi, a także w eksplorowaniu otoczenia i tworzeniu obrazu własnej osoby. W okresie niemowlęcym, dzięki bodźcom pochodzącym z własnego ciała, kształtują się zalążki odrębności fizycznej.

Podstawą wzajemnej relacji dziecko-dorosły jest umiejętność wyrażania przeżyć i odczytywania zewnętrznych wyrazów emocji partnera interakcji. Dziecko w pierwszym miesiącu wyraża mimicznie (uśmiechem) takie stany emocjonalne, jak radość czy zadowolenie, w trzecim-czwartym miesiącu mimicznie wyraża złość i smutek, w siódmym miesiącu – strach, a pod koniec pierwszego roku życia – nieśmiałość i wstyd. Matka reaguje na mimiczne wyrazy stanów emocjonalnych niemowlęcia, przy czym im częściej wzmacniane są emocje pozytywne, tym częściej pojawiają się wyrazy mimiczne pozytywnych emocji.

Reakcje dzieci świadczące o rozpoznawaniu przez nie mimicznych wyrazów emocji u dorosłych pojawiają się w szóstym miesiącu – wówczas dzieci wykazują preferencje stanów emocjonalnych innych osób, a także potrafią wyrażać tę samą emocję, co twarz, na którą patrzą. Pod koniec pierwszego roku życia dzieci regulują własne zachowania na podstawie obserwowanego wyrazu mimicznego twarzy osoby dorosłej, np. zachęcone uśmiechem zbliżają się do nowej zabawki. Uczucia dziecka są ściśle związane z jego działaniem, potrzebami, dążeniami, zainteresowaniami, a także z wydarzeniami w jego bezpośrednim środowisku, np. konflikty między rodzicami.

2. Przywiązanie małego dziecka

Do prawidłowego rozwoju dziecka niezbędne jest przywiązanie, które rozwija się od chwili urodzenia, ale wyraźne jego przejawy w postaci nieufności wobec obcych, a także śmiałości przejawianej u boku opiekuna, czy protestu przeciwko rozstaniu z matką obserwować można w drugim półroczu pierwszego roku życia. Wytworzenie się przywiązania zależy od wrażliwości matki na potrzeby dziecka, ale również od temperamentu dziecka (dzieci częściej reagujące strachem silniej negatywnie reagują na rozstanie z matką). Przywiązanie ma wpływ na rozwój kompetencji poznawczych i społecznych malucha: czując się bezpieczny dzięki obecności matki i zachęcany przez nią do działania, podejmuje eksplorację otoczenia.

W wieku niemowlęcym pojawiają się reakcje na inne dzieci. Pod koniec pierwszego półrocza dziecko obserwuje inne dziecko i uśmiecha się do niego. W trzecim kwartale gaworzy do innych dzieci, naśladuje ruchy rówieśnika, daje zabawkę i reaguje protestem na jej zabranie. Pod koniec pierwszego roku próbuje zwrócić na siebie uwagę rówieśnika, gaworząc. Złości się, gdy rówieśnik oddala się. Dziecko początkowo traktuje partnera podobnie jak inne obiekty w otoczeniu – dotyka, popycha, pociąga. Zazwyczaj pierwsze kontakty z rówieśnikami mają charakter negatywny, dlatego wymagają kontroli i pomocy dorosłych.

Bibliografia

  • Harwas-Napierała B., Trempała J., (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, t. 2, PWN, Warszawa 2006, ISBN 83-01-14151-4.
  • Strelau J., (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 1, GWP, Gdańsk 2005, ISBN 83-87957-05-4.

Aby Maluszek poczuł się lepiej

Komentarze

DYSKUSJE NA FORUM

Artykuły Aby Maluszek poczuł się lepiej
Aby Maluszek poczuł się lepiej

Zasypianie bez płaczu

grupę produktów i sprawdzić, czy dziecko nadal będzie rozdrażnione. Przed wykluczeniem, np. produktów mlecznych, lepiej skonsultować to z lekarzem

Aby Maluszek poczuł się lepiej

Bezsenność niemowląt

uwagę? Przyczyny dziecięcej bezsenności są najróżniejsze – od mokrej pieluchy po ząbkowanie. Jak radzić sobie w sytuacji, kiedy nasz maluszek (...) się i nie wie, gdzie jest jego ukochana mama. Maluchowi może wówczas brakować...

Aby Maluszek poczuł się lepiej

Dwulatek nie mówi

) i pozawerbalnym (gesty), lepiej się rozwijają. Jednak biorąc pod uwagę pozostałe czynniki, mające wpływ na dynamikę rozwoju dziecka, nie można z całą

Aby Maluszek poczuł się lepiej

Jersinioza

jeśli jest to wieprzowina. Do przygotowywania mięsa należy mieć oddzielne noże i deski do krojenia. Po użyciu trzeba je także dokładnie myć, najlepiej we wrzątku

Aby Maluszek poczuł się lepiej

Sposoby na kolkę

, przecież to robi niezmiennie od miesiąca o podobnej porze. Kolka. Koszmar rodzica i maluszka. Jak sobie z nią radzić? Jak pomóc dziecku (...) i płacząca mama w żaden sposób nie będzie mogła uspokoić dziecka. Wręcz przeciwnie. Pamiętaj,...

Aby Maluszek poczuł się lepiej

Objawy kolki u niemowląt

Objawy kolki u niemowląt można nauczyć się rozpoznawać, a co więcej: można także zapobiegać atakom kolkiu maluszka, jeśli odnajdzie się ich przyczynę (...) , ale dobrze jest przedtem przez jakiś czas zapisywać, co i o...

Aby Maluszek poczuł się lepiej

Niemowlę w rodzinie - domownik czy sublokator?

Niemowlę w rodzinie - domownik czy sublokator?

Cóż to w ogóle za pytanie?! Przecież każdy rodzic wie, że jego maluszek, kruszynka czy dzidziuś to nie tylko domownik, ale supergość. Przygotowania (...) rodzinnym domu? OK, załóżmy, że się zgadzam z protestującymi. Oczywiście, że chcemy,...

Aby Maluszek poczuł się lepiej

Bezpieczeństwo antybiotykoterapii u dzieci

Antybiotyki to leki stosowane wyłącznie w leczeniu infekcji bakteryjnych, a więc nie są skuteczne w przypadku zakażeń grzybiczych lub wirusowych. Te drugie są w większości przypadków na tyle łagodne, że ich objawy ustępują samoistnie bez zastosowania...

Aby Maluszek poczuł się lepiej

Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat

Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat

wykorzystanie niektórych przedmiotów, np. kubka. Rozwój umysłowy dziecka wiąże się też z wypracowaniem poczucia kontroli nad własnym zachowaniem (...) ma tendencję do działania według własnej woli. Dobrze się stanie,...