Rozwój dwulatka

Pierwsze urodziny są umownym zakończeniem wieku niemowlęcego. Dziecko wchodzi w następny okres życia, w którym czeka je opanowanie wielu nowych umiejętności, takich jak samodzielne chodzenie, bieganie, posługiwanie się mową czy kontrola nad potrzebami fizjologicznymi. Staje się również w coraz większym stopniu istotą społeczną, okazującą sympatię lub antypatię, nawiązującą przyjaźnie z rówieśnikami. Wzrasta jego samodzielność, niezależność i odrębność. Jest to okres głębokich zmian w psychice dziecka.

1. Rozwój motoryczny dziecka

a) Duża motoryka:

  • Samodzielnie chodzi
  • Chodząc potrafi ciągnąć za sobą zabawki
  • Chodząc potrafi nieść dużą zabawkę lub kilka zabawek naraz
  • Potrafi schylić się, podnieść coś z podłogi, wstać nie podtrzymując się niczego
  • Potrafi chodzić tyłem
  • Biega
  • Staje na palcach
  • Potrafi kopać piłkę
  • Wchodzi i schodzi po schodach trzymając się poręczy

b) Mała motoryka:

  • Potrafi bazgrać na papierze
  • Potrafi przewrócić pudełko do góry dnem, by wysypać jego zawartość
  • Buduje wieże z dwóch lub więcej klocków

2. Rozwój mowy dwulatka

  • Zawołane po imieniu, odwraca główkę w stronę skąd pochodził głos i patrzy na wołającego
  • Prawidłowo pokazuje przedmioty słysząc ich nazwy
  • Macha rączką i mówi „papa”
  • Rozpoznaje nazwy znajomych osób, przedmiotów i części ciała
  • Mówi szereg pojedynczych słów
  • Buduje zdania z dwóch wyrazów – np. daj pić, co to?
  • Wypełnia proste polecenia
  • Powtarza słowa podsłuchane w rozmowie
  • Porozumiewa się z wykorzystaniem ciała, przedmiotów i prostych słów

3. Rozwój osobisty i społeczny dwulatka

  • Znajduje przedmioty ukryte (np. zabawkę ukrytą pod trzema kocykami)
  • Umie wykonać najprostsze prace domowe
  • Potrafi zdjąć z siebie dowolną część garderoby
  • Zaczyna bawić się w udawanie
  • Naśladuje zachowanie innych
  • Rozpoznaje siebie na zdjęciach
  • Chętniej bawi się z innymi dziećmi, nawiązuje relacje z rówieśnikami

4. Co umie dwulatek?

  • Jest co raz bardziej samodzielny
  • Ucieka, np. na spacerze, by zobaczyć z bliska coś, co go zaintrygowało, mimo tego kontroluje odległość, bo boi się rozstania
  • Zaczyna być nieposłuszny, pojawia się niegrzeczne zachowanie
  • Boi się rozstania, przy czym narasta to około 18 miesiąca życia, a powoli wygasa, gdy dziecko zbliża się do drugich urodzin
  • Naśladuje mowę dorosłych, przy czym denerwuje się gdy coś mu nie wychodzi

5. Co powinno zaniepokoić w rozwoju dziecka?

  • W wieku półtora roku, mimo wspierania rozwoju dziecka, maluch nie umie samodzielnie chodzić, nie mówi przynajmniej 2-3 słów
  • Po kilku miesiącach chodzenia nie nauczyło się prawidłowego stawiana stóp: pięta – palec, albo chodzi wyłącznie na palcach
  • W wieku 15 miesięcy nie zna przeznaczenia najprostszych sprzętów domowego użytku
  • W wieku dwóch lat nie naśladuje działań ani słów innych osób, nie jest w stanie wykonać najprostszych poleceń, nie umie pchać przed sobą zabawki na kółkach
Komentarze