Relacje z rówieśnikami

Relacje z rówieśnikami mają istotny wkład w rozwój emocjonalny dziecka. Już w wieku przedszkolnym dziecko zaczyna przebywać coraz więcej ze swoimi rówieśnikami - pojawiają się pierwsze przyjaźnie, dziecko uczy się budować więzi z osobami spoza najbliższej rodziny. Relacje z rówieśnikami pomagają także wyćwiczyć umiejętności interpersonalne, tak potrzebne w dorosłym życiu.

Zabawy przedszkolaków

U dziecka w wieku przedszkolnym zaczyna kształtować się poczucie przynależności do grupy. Dzieci szukają rówieśników do zabawy.

1. Relacje z rówieśnikami a umiejętności interpersonalne

Relacje z rówieśnikami to istotny element procesu socjalizacji dziecka, który pozwala na przyswojenie sobie zasad panujących w grupie i w społeczeństwie. Umiejętność ustępowania innym, dzielenia się zabawkami czy słodyczami to wbrew pozorom bardzo ważne umiejętności, które pozytywnie wpływają na rozwój emocjonalny dziecka.

Zdobycie umiejętności współpracy z innymi w dużej mierze wymaga kontaktu z grupą rówieśników. Tego typu zasady i umiejętności mogą być bowiem dla dziecka pewną nowością, jeśli nie ma rodzeństwa, z którym już wcześniej ustalałoby podobne zasady postępowania.

Relacje z rówieśnikami mogą kształtować zachowanie dziecka dzięki pozytywnym i negatywnym wzmocnieniom konkretnych zachowań. Kiedy przedszkolak robi coś nagannego, może spotkać się z krytyką czy też ze zignorowaniem ze strony grupy. Pozytywne wzmocnienie to uśmiech, miłe słowa czy pochwała dziecka. Dziecko uczy się podporządkowania pewnym normom bez kontroli ze strony rodziców, a dzięki ocenom grupy rówieśniczej. Negatywne oceny ze strony kolegów stawiają dziecko w trudnej sytuacji. Umożliwia ona jednak samodzielne radzenie sobie z wrogością innych.

Dzięki wspólnym zabawom tematycznym, na przykład w dom czy szpital, dziecko uczy się wczuwania w różne role. Ważne w takich zabawach jest także to, że pozwalają na różnorodne interakcje z rówieśnikami.

2. Relacje z rówieśnikami a umiejętność komunikacji

Nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z innymi ludźmi to kolejna umiejętność, którą dziecko zdobywa stopniowo. Umiejętności interpersonalne, takie jak negocjowanie, rozwiązywanie konfliktów i ustalanie różnych spraw, przydadzą się w dorosłym życiu, gdzie są bardzo wysoko cenione.

Pozytywne relacje z rówieśnikami i pierwsze przyjaźnie pozwalają dziecku na budowanie więzi, uczenie się zrozumiałej i płynnej komunikacji oraz wyrażanie własnych potrzeb i ocen. Dziecko, które często rozmawia i bawi się z innymi, jest bardziej otwarte w wyrażaniu uczuć, a także ma mniejsze opory przed kontaktem z innymi ludźmi.

Mimo iż relacje z rówieśnikami mają istotny wpłwy na rozwój emocjonalny i społeczny dziecka, nie mniej ważne są relacje z osobami dorosłymi.

Komentarze