Przegląd auta krok po kroku

Przegląd techniczny auta może wydawać się uciążliwym obowiązkiem, ale nie zapominajmy, że regularne badania stanu samochodu zwiększają bezpieczeństwo jazdy. W trakcie użytkowania auta poszczególne jego elementy ulegają bowiem eksploatacji, a ryzyko potencjalnie groźnej usterki rośnie. Jak często należy wykonywać przegląd samochodu i jakie z elementów auta są najważniejsze?

1. Kiedy wykonuje się przegląd techniczny auta?

Jeśli kupiłaś właśnie nowy samochód, mamy dobrą wiadomość – pierwszy przegląd pojazdu należy wykonać dopiero po upływie trzech lat od rejestracji samochodu. Drugi przegląd powinien odbyć się po dwóch latach, a kolejne – co rok. W przypadku pojazdów z LPG, pojazdów wykorzystywanych w szkołach nauki jazdy i taksówek standardowo przegląd techniczny przeprowadza się co rok.

2. Na czym polega przegląd techniczny samochodu?

W ramach przeglądu wykonuje się następujące czynności:

  • sprawdzenie świateł (działanie i prawidłowe ustawienie);
  • ocena stanu ogumienia, karoserii i szyb;
  • pomiar siły hamowania na tzw. stanowisku rolkowym;
  • ocena stanu amortyzatorów;
  • sprawdzenie luzów w elementach układu kierowniczego i zawieszenia;
  • pomiar emisji spalin – pozwala na ocenę stanu jednostki napędowej;
  • sprawdzenie stanu instalacji LPG (jeśli auto jest w nią wyposażone).

Usterki wykryte w trakcie przeglądu technicznego muszą być usunięte, w przeciwnym razie auto nie przejdzie badania technicznego. Jeśli są na tyle niewielkie, że nie stwarzają zagrożenia podczas jazdy, kierowca otrzymuje zaświadczenie o negatywnym wyniku badania wraz z listą usterek, po czym oddaje samochód do warsztatu i zgłasza się na ponowne badanie do stacji kontroli pojazdów po zakończonej naprawie (ma na to 14 dni).

Jeżeli jednak diagnosta uzna, że usterki zagrażają bezpieczeństwu jazdy, zatrzymuje dowód rejestracyjny auta i wysyła go do wydziału komunikacji. Dowód rejestracyjny można odebrać dopiero po naprawie usterek i uzyskaniu pozytywnego wyniku badania technicznego.

Wszelkie usterki pojawiające się pomiędzy kolejnymi przeglądami technicznymi warto usuwać na bieżąco, by zwiększyć bezpieczeństwo swoje i pasażerów, a także uniknąć konieczności powtarzania badań technicznych.

Komentarze