Przedszkolne zabawy, czyli jak popularne zabawy grupowe wpływają na rozwój dziecka

Każde dziecko lubi się bawić. Zabawa jest bardzo ważna w rozwoju naszych pociech, nie powinniśmy więc rezygnować z czasu na nią przeznaczonego.

Właśnie dlatego w przedszkolu nauka odbywa się zawsze poprzez zabawę. „Stary niedźwiedź”, „Mam chusteczkę haftowaną” czy „Na dywanie siedzi jeż” – kto z nas nie zna tych gier? Ale czy zdajemy sobie sprawę, ile dzięki nim zyskaliśmy?

1. Ruch to zdrowie

Znaczna część gier i zabaw grupowych odbywa się w ruchu (np. „A w tym kole jedna nóżka skacze”). Dzięki temu dzieci mogą rozładować napięcie, emocje i stres związany z rozłąką z rodzicami. Dodatkowo mogą pozbyć się nadmiaru energii i stracić trochę kalorii. Jest to szczególnie ważne ze względu na rosnący odsetek dzieci z nadwagą. Każda aktywność fizyczna pomaga w prawidłowym rozwoju układu kostnego i mięśniowego dziecka oraz chroni przed otyłością.

Ponadto zabawy ruchowe wpływają na wzrost koordynacji oraz poprawiają motorykę dziecka. Wiele piosenek mobilizuje dzieci również do poruszania się i poznawania własnego ciała, np. „Głowa, ramiona, kolana, pięty, kolana, pięty...”. Tak samo dzieje się w przypadku zabaw typu „Ojciec Wirgilusz uczył dzieci swoje...”, w której maluchy powtarzają ćwiczenia, ucząc się koordynacji ruchowej

Ruch ma ogromny wpływ na rozwój mózgu malucha, na co zwraca się uwagę przy wykorzystywaniu metody ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne. „Ruch rozwijający”, czyli praca nad rozwojem psychoruchowym dziecka oraz terapia zaburzeń tego rozwoju. Jest to specjalny system ćwiczeń, który ma na celu zaspokojenie naturalnej potrzeby ruchu u dziecka.

Dzięki ruchowi rozwijamy trzy aspekty: świadomość ciała oraz sprawność ruchową, świadomość przestrzeni oraz dzielenie tej przestrzeni z innymi. Zabawy ruchowe są więc bardzo istotnym elementem zajęć w każdym przedszkolu.

2. Edukacja i dydaktyka w jednym

Dziecko przez zabawę może się wiele nauczyć. Słowa piosenek i rymowanek wzbogacają jego słownictwo, ale też rozwijają inteligencję językową, pamięć oraz kojarzenie. Wspólne śpiewanie rozwija również poczucie rytmu i wrażliwość na muzykę.

W zabawie „Mało nas do pieczenia chleba” dzieci dowiadują się, że niektórych rzeczy nie da się zrobić całkowicie samodzielnie, ale potrzeba współpracy międzyludzkiej. Dzięki zabawom grupowym przedszkolak poznaje więc zasady panujące w świecie i uczy się według nich postępować. W ten sposób rozwija swoje zdolności interpersonalne oraz umiejętności społeczne.

3. Wychowanie przez zabawę

Podczas gry czy zabawy dziecko uczy się radzenia sobie z porażką oraz umiejętności współpracy. Nie zawsze przecież się wygrywa i nie w każdej dyscyplinie jest się najlepszym. Wspólne zabawy pomagają odkryć swoje talenty oraz umiejętności, które wyróżniają dziecko na tle innych.. Ważne jest, by maluch otrzymywał informację zwrotną na temat swojego zachowania.

W grupie panują pewne normy regulujące współistnienie. Im szybciej dziecko się ich nauczy, tym mniejszy problem będzie miało z adaptacją. Dzięki nim będzie wiedziało, że niektóre zachowania są nieakceptowalne.

Zabawy grupowe pomagają przedszkolakowi zrozumieć otaczający go świat, który jeszcze nie do końca rozumie. Poza tym rozbudzają ciekawość, pomagają rozładować napięcie i poprawiają jego motorykę. Gry i zabawy to zatem połączenie przyjemnego z pożytecznym.

Komentarze