Problemy ucznia

Zaburzenia rozwojowe nie kojarzą nam się dobrze. Kiedy rodzice ucznia usłyszą taką diagnozę, popadają w panikę. Tymczasem istnieją specyficzne zaburzenia rozwojowe. Dotyczą one głównie umiejętności szkolnych i językowych.


Dzieci przejawiające takie ograniczenia nie mogą osiągnąć, adekwatnego do wieku, poziomu biegłości w procesach uczenia się, pomimo normalnej inteligencji, sprzyjających warunków edukacyjnych, odpowiedniego poziomu motywacji do nauki i braku zaburzeń emocjonalnych. Trzy razy więcej chłopców niż dziewczynek ma poważne trudności w szkole. Problem ten dotyczy 10-15% uczniów. Biorąc pod uwagę obowiązujące metody nauczania, inteligencję dziecka, dobre warunki do nauki, o dzieciach z zaburzeniami mówi się „dzieci o specyficznych potrzebach edukacyjnych”. Wyklucza się tu kłopoty wynikające wyłącznie z zaniedbań lub będące skutkiem upośledzenia rozwoju umysłowego. W Polsce specyficzne rozwojowe zaburzenia uczenia się nazywane są wspólnym mianem dysleksji rozwojowej. Poszczególne rodzaje mogą występować osobno lub łączyć się ze sobą.

Zaburzenia te obejmują trudności w uczeniu się matematyki (dyskalkulia), czytania i pisania (dysleksja, dysgrafia, dysortografia), gdzie:

Polecane wideo:

  • dysleksja to specyficzne trudności w nauce czytania i pisania, mimo stosowania standardowych metod nauczania, inteligencji na poziomie przeciętnym i sprzyjających warunków społeczno-kulturalnych. Spowodowana jest ona zaburzeniem podstawowych funkcji poznawczych lub konstytucjonalnych.
  • dyskalkulia - trudność w rozwiązywaniu najprostszych nawet zadań matematycznych, np. trudności w dodawaniu czy odejmowaniu.
  • dysgrafia - trudność w opanowaniu czytelnego, harmonijnego i kształtnego pisma – różna wielkość liter, wychodzenie poza linie, zmiana kierunku pisania poszczególnych liter, liczne przekreślenia, wymazywania lub ubarwienia.
  • dysortografia - to trudności w opanowaniu poprawnej ortograficznie pisowni.Kłopoty pojawiają się zarówno w pisaniu ze słuchu, jak i w przepisywaniu tekstów.Błędy mają charakter interpunkcyjny i ortograficzny, pomimo znajomości zasad pisowni.
Komentarze

dyskusje na forum