Prawidłowe nawyki żywieniowe… zacznijmy od śniadania!

Od tego, co spożywa nasza pociecha, zależy jej samopoczucie, sprawność intelektualna i ruchowa. Pierwszy, pożywny posiłek rozbudza i dodaje energii na początek aktywnego dnia. Jak zapewnić dziecku odpowiednią porcję składników mineralnych o poranku i sprawić, aby wspólne spożywanie stało się rytuałem?

To, czy dziecko wyrośnie na zwolennika zdrowego trybu życia, zależy w dużym stopniu od rodziców.

Dlatego tak ważne jest, aby już od najmłodszych lat wpajać mu dobre nawyki żywieniowe, które zaowocują w przyszłości. Prawidłowe żywienie ma ogromny wpływ na rozwój psychofizyczny, koncentrację i energię, naszych pociech.

Badania wykazały, że dzieci, które na co dzień jedzą dobrze skomponowane, pełnowartościowe śniadania, osiągają lepsze wyniki w nauce. (1) Mimo, że czasami trudno zapanować nad ich żywieniowymi zachciankami, warto zadbać o kulinarną stronę życia najmłodszych członków rodziny i pokazać im, że racjonalne odżywianie ma wiele zalet. Zarówno wizualnych, smakowych, jak i zapachowych.

Zdrowe nawyki żywieniowe – dawaj przykład

Już od małego, dziecko bacznie obserwuje swoich rodziców. To właśnie od nich nabywa wiedzę o świecie, kształtuje swój charakter i nawyki żywieniowe. Jeśli dorośli spożywają posiłki regularnie i zwracają uwagę na właściwe zróżnicowanie diety, formę podania posiłków, otoczenie czy atmosferę podczas wspólnego jedzenia, istnieje duże prawdopodobieństwo, że ich pociecha w przyszłości postąpi podobnie. Ważne, aby nie zmuszać dziecka do jedzenia.

Posiłek powinien kojarzyć się z przyjemnością, a nie koniecznością spożywania go. Pamiętajmy też, że podobnie, jak każda osoba dorosła i ono ma swoje preferencje smakowe, dlatego słuchajmy i obserwujmy jego poczynania przy stole. Dbajmy też o to, aby produkty, które trafiają do codziennego jadłospisu były bogate w witaminy i minerały, ponieważ mają one ogromne znaczenie dla diety dziecka, a co za tym idzie, jego rozwoju i prawidłowego funkcjonowania.

W badaniu Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych przeprowadzonym na potrzeby marki Lubella na pytanie: Co daje najwięcej energii na cały dzień?, aż 57% Polaków jednoznacznie wskazało śniadanie. (2) Dlatego rodzic, który spożywa pierwszy posiłek, przywiązuje do niego wagę i pokazuje, że sprawia mu on przyjemność, znacznie lepiej przekaże swojemu dziecku zdrowe i pozytywne podejście do odżywiania.

Wspólne jedzenie – edukuj poprzez zabawę

Przyrządzanie i spożywanie posiłków razem z dzieckiem może być dobrą okazją na żywieniową edukację. Jak zachęcić pociechę do aktywnego udziału w przygotowywaniu jedzenia? Na przykład poprzez wspólne zabawy, eksperymentowanie czy zabawne historyjki związane z potrawami oraz produktami.

Zadbajmy też o to, aby dziecko podczas rozmowy o danym składniku mogło go dotknąć, a także poznało jego smak i zapach. Zdobyta w ten sposób wiedza stanie się dla niego ciekawsza i lepiej ją zapamięta. Edukację warto zacząć od śniadania, ponieważ jest to najważniejszy posiłek dnia. I choć jego przygotowanie często wiąże się z walką z czasem, istnieją sposoby na jego szybkie i zdrowe przyrządzenie wspólnie z dzieckiem.

Wystarczy, że przygotujemy część składników poprzedniego wieczoru lub sięgniemy po szybsze rozwiązania, jak np. płatki śniadaniowe z mlekiem. Lubi je niemal każde dziecko, bo oprócz smaku posiadają oryginalne i ciekawe formy. Na przykład Mlekołaki od Lubelli mają, aż osiem różnych kształtów, jak kulki czy muszelki.

Według badań przeprowadzonych dla firmy Maspex, aż 96% dzieci oceniło smak i chrupkość kulek na 5! Również 93% badanych matek zadeklarowało, że kupiłoby te płatki dla swojego dziecka. Podobnie wygląda to w przypadku muszelek, bo aż 94% dzieci poleciłoby je swoim kolegom i koleżankom. (3)

Minerały na śniadanie

Dieta bogata w witaminy i minerały to podstawa. Każdy składnik odżywczy spełnia specjalną rolę, a wspólne ich działanie decyduje nie tylko o właściwym rozwoju dziecka, ale także o jego dobrym stanie zdrowia.

Aby młody organizm rozwijał się prawidłowo, istnieje pewna grupa minerałów, o których nie należy zapominać. Żelazo to szczególnie ważny pierwiastek w diecie najmłodszych. Pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego, transporcie tlenu w organizmie i utrzymaniu właściwych funkcji poznawczych. Z kolei mangan przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego.

W okresie dojrzewania wzrasta zapotrzebowanie na fosfor, który ułatwia utrzymanie zdrowych kości i zębów. Cynk również pomaga zachować zdrowe kości, skórę, włosy i paznokcie. Miedź natomiast  bierze udział w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego i nerwowego.

Te wszystkie składniki, niezbędne dziecku, należy dostarczać poprzez odpowiednio zbilansowaną dietę. Zdrowe, będące źródłem minerałów śniadanie, działa, jak zastrzyk energetyczny i jest najlepszym startem dla dziecka po nocnym odpoczynku. (4)

Redakcja parenting.pl, około miesiąca temu

Bibliografia

  • 1. Instytut Żywności i Żywienia, Śniadanie podstawą edukacji i zdrowia, Warszawa 2015
  • 2. Ibris, Polacy Gotują – Co daje najwięcej energii na cały dzień, Warszawa 2016
  • 3. „Ocena płatków śniadaniowych”, badanie przeprowadzone przez TNS Polska dla firmy Maspex, grupa badana 223 dzieci w wieku 6-12 lat. , 223 matki
  • 4. Witaminy, minerały i Suplementy, Krzysztof Abramek, 2008.

Żywienie malucha

Komentarze

DYSKUSJE NA FORUM

Pieluchy

Babcia2306 • ostatni post 3 dni temu

1

Jedzenie

aga2410 • ostatni post około miesiąca temu

3
Artykuły Żywienie malucha
Żywienie malucha

Krzesełko Chicco I-Sit

Krzesełko Chicco I-Sit

Krzesełko do karmienia Chicco I-Sit jest przeznaczone dla dzieci już od 6 miesiąca życia.

Żywienie malucha

Ile powinno jeść dziecko?

Ile powinno jeść dziecko?

Ile dziecko powinno jeść? - pytanie to zadaje sobie niejedna mama, martwiąc się, że jej maluch zjada mniej niż dzieci w przedszkolu czy pociechy

Żywienie malucha

Czym jest neofobia żywieniowa?

Grymaszenie czy neofobia żywieniowa? Czy grymaszenie dziecka podczas posiłków to zawsze neofobia żywieniowa? Co oznacza ten skomplikowany termin, czym objawia się schorzenie i jak wprowadzać nowe pokarmy do diety małego niejadka?

Żywienie malucha

Produkty bezglutenowe idealne dla dziecka

Produkty bezglutenowe idealne dla dziecka

je do zdrowego odżywiania. Rodzic malucha, który cierpi na alergię na gluten albo celiakię, czyli trwałą nietolerancję glutenu, ma dodatkowo utrudnione zadanie

Żywienie malucha

Niebanalne przepisy na zupki dla dzieci

Niebanalne przepisy na zupki dla dzieci

maluch za każdym razem będzie zachwycony. Zupy to również wyjątkowo łatwe i tanie w przygotowaniu dania, które mogą być serwowane zarówno do obiadu

Żywienie malucha

Dlaczego warto pić kawę zbożową?

Dlaczego warto pić kawę zbożową?

Kawa zbożowa to nie tylko alternatywa dla klasycznej małej czarnej, której powinni unikać nadciśnieniowcy i dzieci. To również pyszny napój będący źródłem wielu cennych składników odżywczych. Warto sięgać po niego jak najczęściej, ponieważ przynosi organizmowi...