Poważne następstwa drobnych napraw

Usunięcie drobnej usterki przynajmniej w teorii nie nastręcza wiele trudności. W praktyce prosta naprawa bywa jednak niemałym wyzwaniem – wystarczy niewielka wada materiału, błąd ludzki lub zwykły pech, by usterka pogłębiła się i wymagała kosztownej naprawy.

1. Proste usterki i drogie naprawy

Nawet banalna naprawa może nas drogo kosztować. Jakie usterki najczęściej kończą się wysokimi rachunkami?

  • Wymiana świec to wydatek rzędu 50-100 zł, ale gdy w jej trakcie dochodzi do zerwania gwintu w głowicy, należy liczyć się z koniecznością wysupłania 400-600 zł.
  • Wymiana tarczy i klocków hamulcowych – zadanie jest nieskomplikowane, ale może skończyć się uszkodzeniem tarczy lub zacisku. Nadmierny nacisk może spowodować również zerwanie gwintu piasty.
  • Zmiana koła – przykręcanie koła zbyt długimi śrubami powoduje korozję wystającego z piasty fragmentu i trudności z odkręceniem koła.
  • Prace przy przegubach napędowych – próba samodzielnej naprawy może skończyć się na samym wstępie, gdy odkrywamy, że poluzowanie głównej nakrętki przekracza nasze możliwości. W takiej sytuacji warto skorzystać z pomocy fachowca w warsztacie samochodowym.
  • Wymiana wycieraczek – pionowe ustawienie wycieraczek w trakcie ich demontażu może skończyć się pęknięciem szyby – metalowe ramię może spowodować nawet ukruszenie szyby.
  • Wymiana oleju – zbyt silne dokręcanie korka spustowego w misce olejowej może doprowadzić do zerwania gwintu.
  • Zerwanie paska rozrządu – zwykle powoduje kolizję tłoków z zaworami. Naprawa może kosztować kilkaset złotych, ale niekiedy wycenia się ją na kilkanaście tysięcy.

2. Samodzielne naprawy auta

W kwestii napraw samochodu wielu kierowców zdaje się na fachowców. Jeśli nie są zadowoleni z usług danego serwisu, zmieniają go na inny. Tylko nieliczni próbują we własnym zakresie usunąć drobne usterki – jeśli zdarza ci się zaglądać pod maskę, by dokonać niewielkiej naprawy, z pewnością masz często do czynienia z dokręcaniem i odkręcaniem śrub oraz nakrętek.

Te metalowe elementy łatwo ulegają korozji, a zapieczone połączenia gwintowe znacznie utrudniają odkręcenie śrub. Na szczęście istnieją sposoby na odrdzewienie połączeń śrubowych bez ich uszkodzenia. Można użyć preparatu penetrującego, choć bardziej skuteczne jest podgrzanie zapieczonych elementów i odkręcenie śruby. Zastosowanie wysokiej temperatury może jednak doprowadzić do uszkodzenia pobliskich podzespołów.

Wiara we własne możliwości nie wystarczy, by z powodzeniem naprawić usterkę w samochodzie. Niezbędna jest wiedza i znajomość technologii naprawy, by drobna usterka nie zamieniła się w kosztowną wymianę wielu drogich części samochodowych.

Komentarze