Pokaż kategorie Parenting.pl
Pokaż kategorie

Odchudzanie w ciąży

Moda na piękne ciało i smukłą sylwetkę panuje od lat. Media lansują kobietę chudą jako wzór niewieściego piękna. I choć panowie mają nieco inne preferencje, panie usiłują dorównać obrazkom z billboardów. Niestety, bardzo często kosztem własnego zdrowia. Szczególnie podatne są młode dziewczęta i to one często padają ofiarą m.in. anoreksji. Do niedawna grupą kobiet, która wydawała się opierać panującym trendom, były kobiety ciężarne. One miały wręcz społeczne przyzwolenie na to, by wyglądać obficie, a babcie i mamy chętnie podtykały im smakołyki w myśl zasady: jedz za dwoje. To często prowadziło do dużej nadwagi i nie było dobre ani dla dziecka, ani dla kobiety. Dietetycy i lekarze zaczęli apelować o bardziej racjonalny model żywienia i więcej aktywności fizycznej.

Czego unikać w ciąży?

W diecie kobiety ciężarnej istnieją niejakie ograniczenia. Aby zadbać o zdrowie dziecka i jego prawidłowy rozwój, należy zrezygnować z picia alkoholu...

1. Dieta odchudzająca w ciąży

Rozpoczął się trend lansujący szczupłą kobietę ciężarną. Okazało się, że część pań zaczęła popadać z jednej skrajności w drugą. Zamiast dobrze bilansować dietę w ciąży, zastosowały odchudzanie. Cel: przytyć jak najmniej się da, nie mieć rozstępów i innych śladów ciąży już po rozwiązaniu. Dla polepszenia wyników panie sięgają po środki odchudzające i uprawiają bardzo intensywne ćwiczenia. Takie zachowanie zyskało swoją nazwę, mimo że nie jest jeszcze sklasyfikowane jako choroba. Jest to tzw. pregoreksja, czyli anoreksja ciężarnych. Jej objawy są identyczne, jak towarzyszące anoreksji.

Obecnie ciężarne z takimi symptomami są kwalifikowane jako pacjentki z zaburzeniami odżywiania. Pierwsze przypadki pregoreksji zanotowano w Stanach Zjednoczonych. Kolejne odnotowano w Wielkiej Brytanii i Nowej Zelandii. Bardziej podatne na nią są kobiety, które już przed ciążą miały problemy z anoreksją oraz te, które np. ze względu na swój zawód są zobligowane do posiadania „nienagannej” sylwetki.

2. Anoreksja ciążowa

Kobiecie grozi niedokrwistość, nadciśnienie tętnicze, cesarka, depresja poporodowa, problemy z karmieniem piersią, hospitalizacja, karmienie pozajelitowe. Wszystko dlatego, że organizmowi nie dostarczono odpowiedniej ilości niezbędnych składników, by mógł udźwignąć „ciężar” ciąży, porodu i karmienia piersią. Zwiększa się również ryzyko poronienia.

Specyfiki odchudzające mogą mieć działanie teratogenne lub embriotoksyczne na rozwijający się płód. Możliwy jest przedwczesy poród. Wyższy jest współczynnik umieralności noworodków. Noworodek może uzyskać niższą ocenę skali APGAR, może też mieć problemy z oddychaniem. Zwiększa się prawdopodobieństwo wystąpienia m.in. zaburzeń w rozwoju psychoruchowym, zaburzeń łaknienia i wzrostu.

Drogie Przyszłe Mamy! Pamiętajcie, że zdrowa dieta w ciąży nie oznacza głodzenia się, a aktywność fizyczna nie jest tożsama z katorżniczym wysiłkiem. Odrobina zdrowego rozsądku przez 9 miesięcy ciąży wystarczy, by dość szybko wrócić do formy po rozwiązaniu, nie wpędzając przy tym ani siebie, ani dziecka w chorobę.

Polecane wideo:

Aneta Stawiszyńska-Marciniak, 4 miesiące temu
Komentarze

DYSKUSJE NA FORUM

Kiedy co?

młoda_mama17 • ostatni post 2 miesiące temu

5

ciąża

~malinka92 • ostatni post 2 miesiące temu

1
Artykuły Dieta w ciąży
Dieta w ciąży

8 produktów bogatych w magnez

8 produktów bogatych w magnez

Mała rzecz, ogromny wpływ Niewielu ludzi zdaje sobie sprawę z tego, jak ważny jest magnez dla naszego zdrowia. Jest istotny ze względu na każdą funkcję i tkankę ciała, wspomaga zdrowie układu odpornościowego, zapobiega stanom zapalnym związanym z niektórymi rodzajami raka, jest dobry na serce i może nawet zmniejszyć ryzyko zawału. Badania na Uniwersytecie Harvarda wykazały, że codzienna dawka

Dieta w ciąży

Cała prawda o kwasach omega-3

Cała prawda o kwasach omega-3

Czym są kwasy omega-3? Kwasy tłuszczowe omega-3 - to nienasycone kwasy tłuszczowe, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, a zwłaszcza układów krwionośnego oraz nerwowego. Organizm ludzki nie jest w stanie sam wytworzyć tych kwasów, dlatego należy dostarczać je z pożywieniem. Sprawdź, które produkty zawierają te cenne dla zdrowia składniki.Orzechy włoskie - doskonałe źró

Dieta w ciąży

Sekrety zdrowego odżywiania

Sekrety zdrowego odżywiania

Co zrobić, aby zacząć zdrowo się odżywiać? Zdrowe odżywianie jest modne i promowane przez wiele gwiazd światowego formatu. Co zrobić, aby rozpocząć przygodę ze zdrowym odżywianiem? Oto rady dla ciebie!Zrezygnuj z produktów wysokokalorycznych Większość kalorii pochodzi z produktów bogatych w cukier oraz tłuszcz, a więc wszelkiego rodzaju słodyczy, cukierków, ciastek, ale także dań typu fast fo

Dieta w ciąży

Napoje dla kobiety w ciąży

Napoje dla kobiety w ciąży

Napoje podczas ciąży Podczas ciąży należy uważać nie tylko na to, co się je, ale również na to, co się pije. Drinki są oczywiście zakazane (...) ciąży. Pij przynajmniej 2,5 do 3 litrów wody dziennie, co nawodni organizm, złagodzi huśtawki nastrojów i dostarczy energii.Smoothie Smoothie to zdrowy

Dieta w ciąży

9 rodzajów sera, które możesz bezpiecznie jeść w ciąży

9 rodzajów sera, które możesz bezpiecznie jeść w ciąży

Jakie sery można jeść w ciąży? Na pewno wiesz, że kobiety w ciąży nie powinny jeść niektórych produktów spożywczych. Na liście rzeczy zakazanych (...) i ma charakterystyczny, lekko kwaśny i orzechowy smak. Bez obaw możesz po niego sięgnąć nawet w ciąży. Wyśmienicie smakuje jedzony solo, ale nadaje się też do zapiekania

Dieta w ciąży

Czego unikać w ciąży?

Czego unikać w ciąży?

Czego unikać w ciąży? W diecie kobiety ciężarnej istnieją niejakie ograniczenia. Aby zadbać o zdrowie dziecka i jego prawidłowy rozwój, należy (...) zrezygnować z picia alkoholu i napojów zawierających kofeinę. Kobieta w ciąży nie powinna spożywać produktów wysokoprzetworzonych, np. dań z puszki i innych

Dieta w ciąży

Dieta - pierwszy trymestr

jest momentem przełomowym - musimy dbać o siebie i o dziecko. Dieta na pierwszy trymestr ciąży powinna gwarantować odpowiednie ilości witamin i składników (...) stracić dodatkowe kilogramyjuż w pierwszych miesiącach po porodzie. Dieta na pierwszy trymestr ciąży Na początku najważniejsze jest uświadomienie

Dieta w ciąży

Składniki odżywcze

Składniki odżywcze ważne dla prawidłowego przebiegu ciąży i rozwoju płodu, to między innymi kwas foliowy, żelazo, jod, cynk oraz niezbędne (...) nienasycone kwasy tłuszczowe. Tylko urozmaicanie jadłospisu w ciąży i wykorzystywanie w przygotowywaniu posiłków różnych produktów spożywczych zmniejsza ryzyko

Dieta w ciąży

Dieta w nadciśnieniu ciążowym

Dieta w nadciśnieniu ciążowym

Regularna kontrola ciśnienia w ciąży jest jednym z obowiązków przyszłej mamy. Ze względu na fakt, że ciśnienie tętnicze krwi odzwierciedla stan (...) jest także stosowanie się do prostych reguł żywieniowych w leczeniu nadciśnienia. Zatem co powinna zawierać dieta na nadciśnienie ciążowe