Pierwsze objawy schizofrenii

Mózg nastolatka nieustannie się rozwija. Zakłócenie tego procesu może skutkować zwiększeniem ryzyka schizofrenii, choroby afektywnej dwubiegunowej lub depresji.

Dzieje się tak dlatego, gdyż miejsca podlegające najintensywniejszym przemianom u nastolatków są jednocześnie obszarami, w których największa się ekspresja genów związanych z ryzykiem schizofrenii. Do takich wniosków doszli naukowcy z University of Cambridge oraz University College London (Wielka Brytania).

Polecane wideo:

W okresie dorastania dochodzi do kurczenia się zewnętrznej warstwy mózgu (kory mózgowej). W obszarze tym wzrasta ponadto poziom mieliny, substancji która wytwarzana jest przez komórki otaczające aksony komórek nerwowych. Składa się ona na otoczkę mielinową (rdzenną).

Kora mózgowa rozwija się przez długi czas, a proces ten rozpoczyna się od płata potylicznego (znajduje się on z tyłu głowy) i postępuje w kierunku przednim.

Jako ostatni pełną dojrzałość osiąga zatem płat czołowy, który jest siedliskiem najważniejszych funkcji mózgu (świadomości, podejmowania decyzji, racjonalnego myślenia).

To w pewien sposób tłumaczy, dlaczego nastolatkowe skłonni są do ryzykownych zachowań kłócą się z rodzicami i nauczycielami, a czasem trudno nawiązać z nimi nić porozumienia.

Eksperyment brytyjskich naukowców jest jednym z najbardziej wnikliwych, jeśli chodzi o rozwój mózgu w czasie adolescencji.

Do badania zaproszono 300 osób w wieku od 14 do 24 lat. W przypadku każdego pacjenta wykonano badanie MRI (rezonans magnetyczny) w celu porównania struktury mózgu ludzi młodych z różnych grup wiekowych.

Specjaliści mają nadzieję, że dokonane przez nich odkrycie przyczyni się do lepszego diagnozowania i leczenia zaburzeń psychicznych, jak również zachęci innych naukowców do badań w zakresie zdrowia psychicznego nastolatków.

A takich badań świat z pewnością potrzebuje. Pierwsze objawy chorób psychicznych często bowiem pojawiają się w okresie dorastania. Tak jest choćby w przypadku schizofrenii, gdzie symptomy choroby w wielu przypadkach ujawniają się przed 20. rokiem życia.

Gdy tego rodzaju choroba psychiczna zostanie stwierdzona między 13. a 18. rokiem życia, diagnoza brzmi: schizofrenia o wczesnym początku. O schizofrenii dziecięcej mówi się, gdy objawy choroby zostaną zauważone do 12. roku życia.

Objawy schizofrenii dziecięcej

Schizofrenia jest chorobą o bardzo złożonym zakresie symptomów. Jest ich bardzo dużo, niektóre są niecharakterystyczne. W niektórych przypadkach występują one epizodycznie, w innych – regularnie.

Jako pierwsze pojawiają się najczęściej objawy negatywne, należą do nich:

  • pogorszenie wyników w nauce,
  • osłabienie relacji uczuciowych,
  • niechęć do przebywania wśród kolegów,
  • apatia, zniechęcenie,
  • spowolnienie ruchowe.

Objawy pozytywne (wytwórcze) to omamy i halucynacje.

Omamy wzrokowe występują częściej u dzieci niż u dorosłych. Kilkulatek widzi przedmioty, osoby, wyimaginowane postaci, których w rzeczywistości nie ma. Pojawić się mogą również omamy słuchowe, czuciowe, rzadziej węchowe.

W przypadku pojawienia się niepokojących objawów, rodzic powinien niezwłocznie udać się z dzieckiem do psychiatry. Schizofrenia jest poważną chorobą psychiczną, którą można jednak utrzymać w stanie remisji.

W przypadku nastolatka ponadto, ocena stanu zdrowia psychicznego musi być szczególnie wnikliwa. Wykluczyć bowiem trzeba używanie przez niego substancji psychoaktywnych (dopalaczy, narkotyków). W tym celu specjalista może zlecić młodemu człowiekowi wykonanie odpowiednich testów.

U niektórych nastoletnich pacjentów objawy przywodzące na myśl schizofrenię mogą być równoznaczne z buntem okresu dojrzewania. W tym okresie często dochodzi do radykalnych zmian zachowania, poglądów, przekonań, które w wielu przypadkach zupełnie nie współgrają z rzeczywistością.

Agnieszka Gotówka, 4 miesiące temu

Rozwój intelektualny i emocjonalny ucznia

Komentarze

DYSKUSJE NA FORUM

Artykuły Rozwój intelektualny i emocjonalny ucznia
Rozwój intelektualny i emocjonalny ucznia

Nauka - problemy

Nauka - problemy

oraz zewnętrznych. Rodzice i nauczyciele mogą im przeciwdziałać albo próbować je eliminować, wspierając rozwój dziecka i dążąc do wzbudzania w nim motywacji do nauki.

Rozwój intelektualny i emocjonalny ucznia

Jak poprawić inteligencję swojego dziecka?

Jak poprawić inteligencję swojego dziecka?

. Rozwój malucha w pierwszych latach jego życia jest niezwykle intensywny, dlatego warto go wspomagać już od kołyski. Oto kilka cennych wskazówek, dzięki (...) . Szczególnie ważne w rozwoju układu nerwowego jest przebywanie...

Rozwój intelektualny i emocjonalny ucznia

10 sposobów na lepszą koncentrację

10 sposobów na lepszą koncentrację

Zadbaj o odpowiednią ilość snu Sen jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania każdego żywego organizmu. W czasie jego trwania, odnowie ulegają uszkodzenia powstające w obrębie mózgu za dnia. Co więcej, podczas snu regenerują się układy: immunologiczny,...

Rozwój intelektualny i emocjonalny ucznia

Depresja młodzieńcza

nie może się rozwinąć, ponieważ ich rozwój poznawczy jest niewystarczający. Obecnie nie ma wątpliwości, że depresja pojawia się u dzieci i młodzieży. Jak rozpoznać (...) alkoholu, Eksperymenty z narkotykami, Przypadkowy seks, Autoagresja, Prowokacja...

Rozwój intelektualny i emocjonalny ucznia

Pewność siebie u dziecka

Pewność siebie u dziecka

do osiągania ambitnych celów i rozwoju. Przekonania na swój temat kształtują się głównie w okresie wczesnego dzieciństwa i wynikają ze sposobu traktowania (...) jako indywidualną osobę, a nie tylko jako syna/córkę czy wykonawcę roli...

Rozwój intelektualny i emocjonalny ucznia

Kształtowanie postaw uczniów

- przekonania o rozbudowanym elemencie intelektualnym, ale mniej wyrażone są składniki emocjonalny i działaniowy. Stereotypy - bardzo silne i trwałe (...) do zachowań, w których wyraża się ogólny stosunek wobec danego...

Rozwój intelektualny i emocjonalny ucznia

Nerwica u dzieci

można wcześnie zaobserwować i dzięki temu szybciej podjąć działania, które zapobiegną rozwojowi choroby i pomogą dziecku powrócić do normalnego rozwoju

Rozwój intelektualny i emocjonalny ucznia

Nieśmiała dziewczynka

Nieśmiała dziewczynka

Wydaje się, że nieśmiałość dziecka, obok problemów szkolnych czy agresywnych zachowań młodzieży, nie stanowi żadnego zagrożenia dla prawidłowego rozwoju społeczno-emocjonalnego.

Rozwój intelektualny i emocjonalny ucznia

Rozwój uzdolnień dziecka

Rozwój uzdolnień dziecka

Każdy rodzic chciałby, aby jego dziecko było w czymś świetne. Uzdolnienia rzeczywiście warto rozwijać, ale trzeba to robić z głową. Nie warto upierać się przy zajęciach, które nie sprawiają dziecku przyjemności.